تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 480 |
تعداد مقالات | 3,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,968,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,402,305 |
اثر بخشی شناخت درمانی گروهی بر مبنای الگوی مایکل فری بر باورهای غیر منطقی و احساس تنهایی دانش آموزان | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 52، پاییز 1397، صفحه 97-112 اصل مقاله (444 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2018.5933. | ||
نویسندگان | ||
مرتضی کمالی ![]() | ||
دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی گروهی بر باورهای غیر منطقی و احساس تنهایی دانش آموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پسر اول متوسطه شهرستان نطنز بود که 30 نفر دانش آموزان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه باورهای غیر منطقی فرم اهواز و احساس تنهایی بود. گروه آزمایش، 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت درمان شناختی گروهی بر مبنای الگوی مایکل فری قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین عملکرد افراد دو گروه در پس آزمون متغیر باورهای غیرمنطقی و احساس تنهایی تفاوت معنادار وجود دارد. بنابراین شناخت درمانی گروهی بر مبنای الگوی مایکل فری می تواند با تغییر و اصلاح باورها، نگرش ها و عقاید ناکارآمد و غیر منطقی دانش آموزان، میزان باورهای غیرمنطقی و احساس تنهایی آنان را کاهش دهد و به سلامت روانی آنها منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس تنهایی؛ باورهای غیرمنطقی؛ دانش آموزان؛ شناخت درمانی گروهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Group Cognitive Therapy Based on Michael Frey's Model on the Irrational Beliefs and Loneliness of Students | ||
نویسندگان [English] | ||
morteza kamali؛ ahmad etemadi؛ Parviz Sharifi Daramadi | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed at investigating the effectiveness of group cognitive therapy based on Michael Frey's model on the irrational beliefs and loneliness of students. The research method was semi-experimental with pre-test and post-test and control group. The statistical population included all male high school students of Natanz. Of this population, 30 students were selected by random cluster sampling method and replaced in the control and experimental groups. The research tool involved two questionnaires of Factor Irrational Beliefs Test-Ahwaz and loneliness. The experimental group received 12 sessions of 90-minute about cognitive-group therapy based on Michael Frey's model. The results of covariance analysis indicated a significant difference between the performance of the two groups in the post-test in terms of irrational beliefs and loneliness. Therefore, the group therapy based on Michael Frey's model can reduce the irrational beliefs and loneliness of students by changing and correcting their inefficient and irrational beliefs and attitudes which can result in their mental health. Keywords: Group cognitive therapy, irrational beliefs, loneliness, students | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Group cognitive therapy, irrational beliefs, loneliness, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42 |
||