تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 936 |
تعداد مقالات | 7,692 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,573,924 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,943,948 |
انگاره زایشی فراگیری زبان | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 7، مهر 1391، صفحه 145-176 اصل مقاله (300.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2013.1006 | ||
نویسنده | ||
رضامراد صحرایی* | ||
دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
این مقاله با هدف ارزیابی انگاره زایشی فراگیری زبان برپایه دادهها و شواهد فراگیری نحو زبان فارسی نگاشته شده است. در این پژوهش، نخست ویژگیهای بنیادی زبان کودک را برشمرده و استدلال کردهایم که کشف این ویژگیها بهطور مستقیم یا غیرمستقیم، زمینهساز معرفی انگاره زایشی فراگیری زبان بوده است. پساز معرفی انگاره زایشیِ فراگیری زبان، این سؤال مطرح شده است که دانش زبانیِ ذاتی و زیستی (دستور همگانی)، چه ماهیتی دارد و چگونه در دستور کانونی، نمود مییابد. برای پاسخگویی به این سؤال، نخست دو دیدگاه پیوستگی و بلوغی را درباره ماهیت دستور همگانی و شیوه بازنمایی آن در زبان کودک، مطرح کرده و سپس شواهدی را از روند فراگیری نحو ازسوی یک کودک فارسیزبان، بهدست دادهایم تا معلوم شود کدامیک از این دو دیدگاه، بهتر میتواند شواهد را تبیین کند. حاصل بحث، این است که هیچیک از دو دیدگاه پیوستگی و بلوغی، بهتنهایی نمیتوانند ویژگیهای زبان کودک را تبیین کنند. درنهایت، بر این نکته تأکید کردهایم که انگاره فراگیری زبان نمیتواند صرفاً صوری باشد؛ بلکه باید بتواند گرایشهای نقشیِ کودک را نیز تبیین کند؛ آنگاه انگارهای را برای ترسیم سیمای پیشرفت زبان کودک، پیشنهاد کردهایم. | ||
کلیدواژهها | ||
دستور همگانی؛ دستور کانونی؛ فراگیری؛ پیوستگی؛ بلوغ؛ بازنمایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Generative Model for Language Acquisition Rethinking the Nature of Core Grammar and It’s Representation in child Language | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Sahraee | ||
TabaTabai University | ||
چکیده [English] | ||
The goal of this article is to evaluate the Generative Model of Language Acquisition based on data and evidence of Persian syntactic acquisition. For this, at first, the fundamental characteristics which paved the way to the introduction of this model have been reviewed. Then, the question of this research, the nature of UG and the way it is represented in the core grammar has been raised. Continuity and maturational are two main views about the nature of UG and its representation in core grammar. Providing evidence from the acquisition of Persian syntax, we come to this conclusion that neither continuity nor maturation is comprehensive enough to explain the given data and evidence. This implies that any exclusively formal explanation for language acquisition is insufficient. An explanatorily adequate model for child language acquisition is the one that takes both formal and functional preferences in the account. At the end of this article, such a formal- functional model has been suggested. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Universal Grammar, core grammar, acquisition, continuity, maturation, representation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,474 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 778 |