تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 935 |
تعداد مقالات | 7,692 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,567,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,936,167 |
توصیفی از گفتار دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی در نظریۀ نقشگرای نظام مند هلیدی: فرانقش متنی | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 5، مهر 1390، صفحه 93-131 اصل مقاله (587.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2013.1024 | ||
نویسنده | ||
مهدی دستجردی کاظمی* | ||
پژوهشگاه آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر کوششی است برای توصیف گفتار کودکان ششساله، فارسی زبان و تهرانی درقالب نظریۀ نقشگرای نظام مند هلیدی و متیسن (2004) که ازمنظر فرانقش متنی این نظریه انجام شده است. ضرورت و اهمیت چنین پژوهشی از آن جهت است که باوجود اهمیت مطالعۀ گونه گفتاری در بررسیهای زبانی، پژوهشهای توصیفی دربارۀ زبان فارسی و به ویژه گونه گفتاری این زبان و درحوزۀ گفتار کودکان، بسیار اندکاند. دادههای مطالعه شده در این رساله، مشتمل بر بیشاز 4200 بند خبری ساده و مرکب است. این دادههای گفتاری متعلق به کودکان، از پژوهشی انجام شده در سالهای 1380 تا 1384 بانام بررسی واژگان پایه در کودکان ایرانی استخراج و تهیه شده و ازطریق بیان چهارده داستان مصوّر (آزمون تولیدی) ازسوی بیست کودک فارسیزبان جدیدالورود به پایۀ اول دبستان در شهر تهران (شامل ده دختر و ده پسر انتخاب شده به طور تصادفی) به دست آمده اند. هر داستان با سه یا چهار تصویر رنگی و گویا نمایش داده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که: الف) نود درصد از بندهای گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان، ساده و ده درصد دیگر، مرکباند؛ ب) میزان بروز آغازگرهای تجربی نشاندار در گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان، هجده درصد است؛ ج) حذف ضمیر فاعلی در گونه گفتاری کودکان، تمایلی غالب، بینشان و حدود 55 درصد است؛ د) در گونه گفتاری کودکان، میزان کاربرد آغازگرهای مرکب/ چندگانه، سی درصد است؛ ه) در توالیهای آغازگرهای مرکب/ چندگانه در گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان، این سلسله مراتب مشاهده شده است: متنی- تجربی (98 درصد)< بینافردی- تجربی (5/1 درصد)< متنی- بنیافردی- تجربی (1 درصد)؛ و) آغازگر متنی در 98 درصد از آغازگرهای مرکب/ چندگانه بهکار رفته است؛ ز) فراوانترین آغازگر متنی، کلمۀ «بعد» و گونه هایش و پساز آن، کلمۀ «دیگر» و گونه هایش بوده است؛ ح) در بندهای پیرو، آغازگر متنی بیشتر «که» است و پساز آن، «تا» بسیار کمتر به کار رفته است؛ ط) در گونه گفتاری کودکان، کاربرد آغازگر بینافردی در آغازگرهای مرکب/ چندگانه تنها دو درصد است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرانقش متنی؛ آغازگر؛ پایانبخش؛ زبان گفتاری؛ دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A description of First Grade Primary Students’ Speech within Halliday’s Systemic Functional Grammar: Textual Metafunction | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Dastjerdi Kazemi | ||
Institute of Education | ||
چکیده [English] | ||
This paper is an attempt to describe the speech of six year-old children within the Systemic Functional Grammar framework (Halliday & Matthiessen, 2004) based on the textual metafunction theory. This kind of study is of importance since despite the significance of studying the Persian language, specifically spoken Persian in children’s speech area, the number of such studies is limited. The data of the present research includes more than 4200 simple and compound clauses. This spoken data for children was extracted from a research conducted between 1380-1384 entitled as “The Study of Iranian children’s Core Vocabulary” and was obtained from twenty new-entrance-to-primary-school Persian children in Tehran (including randomly selected ten girls and ten boys). Every story was illustrated by three or four colored and communicative pictures. The main results of this research show that: a) The simple clauses made 90 percent of the children’s speech, and compound clauses made only 10 percent of them. b) The occurrence rate of marked experiential theme in the speech of children was 18 percent. c) Subject pronoun deletion was a dominant, unmarked intent and its rate is about 55 percent. d) In the spoken language of children, the rate of using compound/multiple themes is 30 percent. e) The below hierarchy was observed in sequences of compound/multiple themes in spoken language of Persian children: textual-experiential (98%) > interpersonal-experiential (1/5 %) > Textual-interpersonal-experiential (0/5 %) f) The textual themes have been used in 98% of the compound/multiple themes. g) The most frequent textual themes were /ba’ad/ and its varieties and after that /digar/ and its varieties. h) The most frequent textual themes in the subordinate clauses were /ke/ and after that /ta/ which was used in a lower frequency. i) In the speech of children, the occurrence of interpersonal themes was only two percent amongst compound/multiple themes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the textual metafunction, theme, rheme spoken language, first grade students of primary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,772 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,225 |