تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 912 |
تعداد مقالات | 7,493 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,136,192 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,582,959 |
بررسی عملکرد تکالیف مربوط به حافظه شنیداری و دیداری در سطوح اضطراب | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 1، خرداد 1391، صفحه 11-30 اصل مقاله (178.98 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2012.1526 | ||
نویسندگان | ||
رقیه قربانی؛ طاهره زمانی؛ فرشته چراغی* ؛ مهدی دستا | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی عملکرد تکالیف مربوط به حافظه شنیداری و دیداری در سطوح متفاوت اضطراب بود. در این پژوهش 78 نفر از دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز شرکت کردند که به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. در این مطالعه از روش شبه آزمایشی استفاده شد. آزمودنیها پس از پاسخ به سیاهه اضطراب بک، بر اساس میزان نمره اضطراب در 4 گروه (4 سطح) فاقد اضطراب، اضطراب پایین، اضطراب متوسط و اضطراب بالا جایگزین شدند. همه آزمودنیها در معرض یک برنامه تهدید خود قرار گرفتند. سپس به آزمودنیها دو تکلیف حافظه شنیداری و دیداری ارائه شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد اضطراب تنها بر تکلیف شنیداری مؤثر بوده و این تفاوت تنها میان دو گروه با سطح اضطراب متوسط و اضطراب بالا مشاهده شد. یافتهها نشان داد که اضطراب، عملکرد افراد را در تکالیفی که پردازش واج شناختی، حافظه فعال را درگیر میکند، بیشتر از تکالیف دیداری تخریب میکند و با توجه به اینکه گروه دارای اضطراب متوسط بالاترین عملکرد را در تکلیف شنیداری نشان داده، میتوان گفت که سطح بهینهای از برانگیختگی میتواند به بهبود عملکرد منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سطوح اضطراب؛ حافظة شنیداری؛ حافظة دیداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Performance of Visual and Auditory Memory in Anxiety Levels | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the study was to investigate the performance of the auditory and visual memory with different anxiety levels. Seventy-eight undergraduate students in Shiraz University participated in the study. The subjects first answered the Beck Anxiety Questionnaire and, based on their anxiety scores, were categorized in four groups; namely, non-anxiety, low anxiety, moderate anxiety, and high anxiety students. All subjects were exposed to a self-threat program. Then they were given two auditory and visual memory tasks. For data analysis, ANOVA was applied. The results indicated that anxiety affected auditory memory only and that the difference was observed between moderate and high anxiety groups. The findings show that the negative effects of anxiety on the performance of tasks with phonological processes involving working memory are more compared with those in visual tasks. Since the moderate anxiety group had the best performance on auditory tasks, it can be argued that an optimum level of arousal could help with a better performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
levels of anxiety, auditory memory, visual memory | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,658 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 770 |