تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,227,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,648,653 |
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی-ارتباطی بر رضایت شغلی کارکنان سایپا یدک | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 2، مرداد 1393، صفحه 51-72 اصل مقاله (432.46 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2014.1772 | ||
نویسندگان | ||
طیبه زندی پور؛ الهه عزیزی* | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی ـ ارتباطی بر رضایت شغلی کارکنان سایپا یدک بود. مهارتهای ارتباط مؤثر، ابراز وجود و حلمسأله یا تعارض آموزش داده شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری ١٢٠٠ نفر از کارکنان سایپا یدک بودند. روش نمونهگیری هدفمند بود؛ ابتدا با استفاده از نتایج پرسشنامه رضایت شغلی JDI ،که شرکت هر ٦ ماه برای سنجش رضایت شغلی کارکنان توزیع میکند، تعمیرگاه شماره ٤ به لحاظ پایین بودن نمرههای مؤلّفههای همکاران و سرپرستی بهعنوان واحد نمونهگیری انتخاب شد. سپس برای سنجش رضایت شغلی این واحد، از پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتور استفاده شد و٢٤ نفر بهعنوان نمونه انتخاب و بهشیوه تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. برای گروه آزمایش برنامه آموزشی مهارتها طی ٨ جلسه یک ساعت و نیمه اجرا شد. ابزار سنجش پژوهش پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتور، پرسشنامه مهارتهای مقابلهای موس و بیکلینگر و پرسشنامه مهارت ابراز وجود بود. در رابطه با فرضیههای پژوهش از آزمون t برای گروههای مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی ـ ارتباطی بر رضایت شغلی، مهارت ابراز وجود و مهارتهای مقابلهای کارکنان اثربخش بوده است. لذا آموزش این مهارتها به شیوههای مختلف حضوری و رسانهای توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای اجتماعی؛ ارتباطی؛ مهارت ابراز وجود؛ مهارتهای مقابلهای؛ رضایت شغلی؛ کارکنان سایپا یدک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Communicative Training on Job Satisfaction, Coping and Assertive Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
Tayebeh Zandi Poor؛ Elahe Azizi | ||
چکیده [English] | ||
The aim of present research was to investigate the effectiveness of Communicative-social skills training on employee's Job satisfaction Coping and Assertiveness Skills in SAYPA YADAK Company. The research design was quasi- experimental, using pre-test, post-test and control groups. The statistical population involves 1200 employees in different parts of SAYPA YADAK Company. Purposeful sampling was aimed in this research. That was according to the result of job satisfaction questionnaire, JDI, which was distributed every six months to evaluate employee's job satisfaction, garage No. 4 was chosen as sampling unit due to low score of co-workers, supervision and communication, employers gained on last JDI performance. To measure job satisfaction in this unit, Spector's job satisfaction questionnaire was used. 24 employees whose total co-worker, supervision and communication scores were lower than the average were selected as samples and randomly placed in two groups: Control and Experimental. For Experimental group a communicative-social skill training program was performed in 8 ninety - minutes sessions. Research measurement included Spector's Job satisfaction questionnaire, Moss and Biclings's coping skills questionnaire, and assertiveness skills questionnaire . T-test for independent groups were used. The results indicate that the impact of communicative-social skills training on employee's job satisfaction, assertiveness skill and coping skills were effective. Therefore. teaching these skills directly or via mass media was suggested. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
communicative, Social Skills, coping skills, assertiveness skills, Job Satisfaction, saypa yadak | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,905 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,360 |