تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 934 |
تعداد مقالات | 7,671 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,525,292 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,902,702 |
استقرار سیستمهای هزینهیابی کامل در دانشگاهها– الزامات، مزایا و چالشها | ||
حسابداری و منافع اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 17، تیر 1394، صفحه 19-36 اصل مقاله (1013.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/ijar.2015.2175 | ||
نویسندگان | ||
غریبه اسماعیلی کیا* 1؛ مهناز ملانظری2؛ موسی مطاعی3 | ||
1مربی حسابداری، دانشگاه الزهرا (س | ||
2استادیار حسابداری، دانشگاه الزهرا (س)، | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد، دیوان محاسبات استان ایلام | ||
چکیده | ||
ویژگی بارز دنیای امروز تغییرات سریع در فناوری اطلاعات و افزایش رقابت در مبادلات تجاری است. دانشگاهها هم تحت تاثیر این تغییرات به آرامی تبدیل به موسساتی میشوند که الفبای الزامات تجاری را در خود نهادینه مینمایند. در گذشته دولتها و دانشگاهها بازیگران کلیدی نقشهای مالی نظامهای آموزشی بودند، اما امروزه بازار، به عنوان ضلع سوم این مثلث به ایفای نقش میپردازد. در سالهای اخیر اغلب کشورها در رابطه با تخصیص منبع مالی و استفاده از رویکردهای بازار، به دانشگاهها اختیارات بیشتری دادهاند. در واقع تحولات دانشگاهها برخاسته از ترکیب استقلال بیشتر و پاسخگویی بیشتر بوده است. استفاده از ابزارهای نوین مدیریت مالی نظیر استقرار هزینهیابی کامل، راهکاری برای کمک به دانشگاهها در ایفای نقش پاسخگویی است. در کشور ما علاوه بر تغییرات حاصل از استقلال دانشگاهها، طبق بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استقرار سیستم بهای تمام شده در دانشگاهها الزام شده است. هدف این مقاله بررسی پیادهسازی روش هزینهیابی کامل در دانشگاههااست. | ||
کلیدواژهها | ||
هزینهیابی کامل؛ تامین مالی دانشگاه؛ استقلال دانشگاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Full Costing Implementation in Universites Equirements, Benefits, and Challenges | ||
نویسندگان [English] | ||
Gharibe Esmaili Kia1؛ Mahnaz Mollanazari2؛ Mosa Mataii3 | ||
1Accounting Instructor, Al-Zahra University | ||
2Assistant Professor of Accounting, Al-Zahra University, | ||
3Graduate Student, Ilam Provincial Recognition Court | ||
چکیده [English] | ||
Clear feature of today's world is rapid changes in information technology and increased competition in commercial transactions. Affected this changes, Universities slowly becoming institutions that established alphabet of business requirements in itself. In the past, governments and universities were the key actors of financial roles of educational system, but today's, market as the third side of this triangle is playing role. In fact, the changes are arising from the combination of greater autonomy and accountability of universities. The use of modern financial management tools, such as Full Costing Implementation is solution for help universities to playing their accountability roles. In our country also in addition to the changes from independence of university, accordance to the fifth paragraph of Article 20 of the Law of Economic, Social and Cultural, implementation of costing system has been required in universities. The purpose of this study is surveying implementation Full Costing method in universities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Full Costing, University financing, University autonomy | ||
مراجع | ||
قنبری، علی محمد، علی عسگری، فائزه، رمضانی اعتدالی، فاطمه. (1392). تحلیل جایگاه و چگونگی استقرار حسابداری تعهدی در دانشگاه قم. کنفرانس منطقهای کاربرد حسابداری و مدیریت مالی در مسائل اقتصادی و اجتماعی. 1-12. محمدی، سامان، ماهر، محمد هادی، زارع، سحر. (1392). پیاده سازی مبنای تعهدی کامل در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: دانشگاه صنعتی شیراز)، فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری. شماره 33. 1-11. Cretu, C. M. , Gheonea, V. , Talaghir, L. G. , Manolache, G. M. , & Iconomescu T. M. (2010). " Budget – performance tool in public sector. " In Proceedings of the 5th WSEAS International Conference on Economy and Management Transformation (Volume I) , Timisoara, Romania, 24-26 October 2010 (pp. 360-368). EUA (2011c): “Financially sustainable universities II: European universities diversifying income streams”. By Thomas Estermann and Enora Bennetot Pruvot. Brussels. EUA, (2008) , “ Financially sustainable universities, towards full costing in european universities”. 1-87. Katrin Toompuu,Tatjana Põlajeva (2014) ,” Theoretical framework and an overview of the cost drivers that are applied in universities for allocating indirect costs”, Procedia - Social and Behavioral Sciences 110 ( 2014 ) 1014 – 1022. Lutilsky,I, Dragija, M (2012) ,Activity based costing as a means to full costing –possibilities and constrain for European universities, Management, Vol. 17, 1, pp. 33-57 Miranda, A. V. (2001). ” Educación superior de calidad para” el siglo XXI. Educación, 25 (1) , 9---17. Rajnoha, R. , & Dobrovič, J. (2011). “Simultánne riadenie ekonomiky a procesov nalosťou pridanej hodnoty”. Ekonomie a Management, 14 (1) , 53 – 69. Roman Zámečník , Lenka Výstupová (2014) , “Consequences of changes in public universities funding on applied financial management tools”, Procedia Social and Behavioral Sciences 109 ( 2014 ) 845 – 850. Talpos, I. , Jivan, A. , & Dogaru, T. (2010). ” The management and result assessment of projects with structural funding in european higher education area”. In Proceedings of the 5th WSEAS International Conference on Economy and Management Transformation (Volume II) , Timisoara, Romania, 24-26 October 2010 (pp. 532-537). Thomas Estermann , Anna-Lena Claeys-Kulik (2013) , “Financially Sustainable Universities Full Costing: Progress and Practice”, E U A Project, 1-54. Weygandt, J. J. , Kimmel, P. D. , & Donald, E. K. (2010). “Managerial Accounting”, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 979 |