تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 928 |
تعداد مقالات | 7,637 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,457,075 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,865,206 |
اثربخشی برنامۀ تنظیم شناختی هیجان بر علائم اضطراب و افسردگی نوجوانان دختر | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 3، آبان 1395، صفحه 47-62 اصل مقاله (213.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2016.2605 | ||
نویسندگان | ||
فریبا رحمانی* ؛ کیانوش هاشمیان | ||
گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعۀ حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر تنظیم شناختی هیجان بر اضطراب و افسردگی نوجوانان دختر منطقۀ چهار شیراز بود. روش پژوهش شبهآزمایشی در قالب طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ هفتم، هشتم و نهم حاضر در مدارس منطقۀ چهار شیراز در سال تحصیلی 1395-1394و نمونۀ آماری این پژوهش 160 نفر از نوجوانان 13 - 15 سالۀ حاضر در این مدارس و روش نمونهگیری در دسترس بود. از این میان، دانشآموزانی که نمرهای بالاتر از یک انحراف معیار از میانگین در نشانههای افسردگی و اضطراب بهدست آورده بودند، (38 دانشآموز)، انتخاب شدند. در نهایت با توجه به ملاکهای ورود و خروج پژوهش،30 دانشآموز به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گنجانده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ اختلالهای اضطرابی کودکان (SCARED) و پرسشنامۀ افسردگی بک (BDI-II) بودند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجان، نشانههای عاطفی افسردگی را کاهش داد، اما در سایر نشانهها و همچنین نمرۀ کلی افسردگی تفاوت گروه آزمایش و کنترل معنادار نشد. علاوه بر این، تنظیم شناختی هیجان به کاهش تمامی علائم اضطرابی منجر شد. یافتهها از نقش مؤثر برنامۀ تنظیم شناختی هیجان بر نشانههای افسردگی و بهویژه اضطراب نوجوانان حمایت میکنند. بر اساس یافتهها، برنامۀ تنظیم شناختی هیجان میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای نوین در کاهش علائم اختلالهای هیجانی نوجوانان بهکار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم شناختی هیجان؛ اضطراب؛ افسردگی؛ نوجوانان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Cognitive Emotion Regulation on Reduction of Depression and Anxiety symptoms of Adolescences | ||
نویسندگان [English] | ||
fariba Rahmani؛ Kiyanoush hashemniyan | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive emotion regulation on depression and anxiety symptoms of female adolescences. The study employed a quasi experimental design with pretest-posttest and control group. The population consisted all female students of seventh, eighth and ninth grade at Four - area schools in academic year 2015-2016 in Shiraz The sample consisted of 160, 13-15 years old female adolecents in these schools were selected by convenience sampling method. Among these, students who obtained the score higher than one standard deviation from the mean in symptoms of depression and anxiety, (38 students) were selected. Finally, with regard to the criteria for inclusion and exclusion of the study, 30 students were chosen randomly and assigned in to two experimental and control groups. Research instruments were Screen for Child Anxiety Related Disorders (SCARED) and Beck Depression Inventory (BDI-II), respectively. Mixed analysis of variance was used to analyze the data. The results showed that cognitive emotion regulation training reduced emotional symptoms of depression but there were not a significant difference between control and experimental in other symptoms as well as an overall score of depression. In addition, cognitive emotion regulation decreasd all the symptoms of anxiety. The findings of this study support the effective role of cognitive emotion regulation program on symptoms of depression and anxiety, especially in adolescents. Based on these findings, the cognitive emotion regulation can be used as a new method of intervention in reducing symptoms of emotional disorders in adolescents. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive emotion regulation Anxiety, Depression, Adolescents | ||
مراجع | ||
انجمن روان پزشکی آمریکا (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. (ویراست پنجم). ص 277. ترجمۀ یحیی سیدمحمدی. تهران: روان. پالاهنگ، حسین.، ربیعی، مهدی.، خرمدل، کاظم.، زرهپوش، اصغر و سجادیان، پریناز (1391). روایی، پایایی و ساختار عاملی نسخه 71 گویهای غربال اختلالهای هیجانی مرتبط با اضطراب کودک (SCARED). مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 3(18): (29-52). حسنی، جعفر (1390). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان. مجله تحقیقات علوم رفتاری، دورۀ 9، شمارۀ 4(20): 229-240. دهشیری، غلامرضا.، نجفی، محمود.، شیخی، منصوره و حبیبی، مجتبی (1388). بررسی مقدماتی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ افسردگی کودکان (CDI). خانوادهپژوهی، 5 (18): 177- 159. موسویزاده، آزاده و پزشک، شهلا(1391). بررسی اثربخشی افشای هیجانی نوشتاری بر میزان افسردگی و ظرفیت حافظه فعال در نوجوانان دختر افسرده، مجله مطالعات روانشناختی، 8 (3): 88- 67. نریمانی، محمد.، آریاپوران، سعید.، ابولقاسمی، عباس و واحدی، بتول (1390). اثربخشی آموزشهای ذهنآگاهی و نظمجویی هیجان بر بهزیستی جسمانی و روانشناختی جانبازان شیمیایی، دو ماهنامه علمی- پژوهشی بهبود دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،5(15):36-45. Aldao, A. (2013). The Future of Emotion Regulation Research: Capturing Context, Psychological Science, 8(2): 155-172. Aldao, A., & Nolen-Hoeksema, S. (2010). Specificity of cognitive emotion regulation strategies: A transdiagnostic examination. Behaviour research and therapy, 48(10): 974-983. Bar-Haim, Y., Lamy, D., Pergamin, L., Bakermans-Kranenburg, M. J., & Van Ijzendoorn, M. H. (2007). Threat related attentional bias in anxious and nonanxious individuals: a meta-analytic study. Psychological bulletin, 133(1): 1-24. Beck, A. T., Steer, R. A., & Brown. (1996). Comparison of Beck Depression Inventories-IA and-II in psychiatric outpatients. Journal of personality Assessment, 67(3): 588-597. Bruggink, A., Huisman, S., Vuijk, R., Kraaij, V., & Garnefski, N. (2016). Cognitive emotion regulation, anxiety and depression in adults with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 22(2): 34-44. Birmaher, B., Khetarpal, S., Brent, D., Cully, M., Balach, L., Kaufman, J., & Neer, S. M. (1997). The screen for child anxiety related emotional disorders (SCARED): Scale construction and psychometric characteristics. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(4): 545-553. Campbell-Sills L, Barlow D.( 2007). Handbook of emotion regulation. New York, NY US: Guilford Press;. Incorporating Emotion Regulation into Conceptualizations and Treatments of Anxiety and Mood Disorders, 44(9): 1251-1263. Dehshiri, G. Najafi, M., Sheikh, M., Habibi, M. (2008). A preliminary study of the psychometric properties of the Children Depression Inventory (CDI). Family research, 5 (18): 159- 177.(Text in persion). Desrosiers, A., Vine, V., Curtiss, J., & Klemanski, D. H. (2014). Observing nonreactively: A conditional process model linking mindfulness facets, cognitive emotion regulation strategies, and depression and anxiety symptoms. Journal of affective disorders. 165(2 ): 31-37. Erk, S., Mikschl, A., Stier, S., Ciaramidaro, A., Gapp, V., Weber, B., & Walter, H. (2010). Acute and sustained effects of cognitive emotion regulation in major depression. The Journal of neuroscience, 30(47), 15726-15734. Fehlinger, T., Stumpenhorst, M., Stenzel, N., & Rief, W. (2013). Emotion regulation is the essential skill for improving depressive symptoms. Journal of Affective Disorders. 144(2)116-122. Garnefski, N., & Kraaij, V. (2003). Cognitive emotion regulation questionnaire–development of a short 18-item version (CERQ-short).Personality and Individual Differences, 41(6), 1045-1053. Gross, J. J. (2002). Emotion regulation. In: Feldman-Barrett L, Salovey P. The wisdom in feeling. 1sted. United States, New York: The Guilford Press ,35(2 ) 297–318. Hasani J. (2010). Validity and reliability of cognitive emotion regulation questionnaire-short form., Journal of Resesarch Behavioral Sciences. period 9(4), 229-240. (Text in persion). Izadpanah, S., Schumacher, M., Bähr, A., Stopsack, M., Grabe, H. J., & Barnow, S. (2016). A 5-year longitudinal study of the adolescent reinforcement sensitivity as a risk factor for anxiety symptoms in adulthood: Investigating the indirect effect of cognitive emotion regulation. Personality and Individual Differences.95:68-73. Kessler, R. C., Avenevoli, S., & Merikangas, K. R. (2001). Mood disorders in children and adolescents: an epidemiologic perspective. Biological psychiatry, 49(12): 1002-1014. Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2005). Preliminary evidence for an emotion dysregulation model of generalized anxiety disorder. Behaviour research and therapy, 43(10): 1281-1310. Mousavi Zadeh, A., & Pezeshl, Sh. (2011). Evaluate the effectiveness of emotional expression on depression and memory capacity in depressed adolescents. Journal of Psychological Studies, 8 (3), 88- 67 (Text in persion). Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2008). Cognitive emotion regulation insights from social cognitive and affective neuroscience. Current directions in psychological science, 17(2): 153-158. Palahang, H., Rabie, M., Khorramdel, K., Zereh poush, A., & Sajadian, P. (2011). Validity, reliability and factor structure of emotional disorders associated with child anxiety 71 items, (SCARED). Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 3(18),29-52 (Text in persion). Reinholdt- Dunne, M. L., Mogg, K., & Bradley, B. P. (2013). Attention control:Relationships between self-report and behavioural measures, and symptoms of anxiety and depression. Cognition &Emotion, 27(3): 430-440. World Health Organization. (2014). Global tuberculosis report 2012. Geneva: WHO; 2012. See http://apps. who. int/iris/bitstream/10665/91355/1/9789241564656_eng. pdf) and also (http://www. who. int/tb/publications/global_report/gtbr13_annex_4_key_indicators. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,360 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,804 |