تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 926 |
تعداد مقالات | 7,634 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,433,415 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,849,883 |
تأثیر خودارزیابی مستمر دانشجویان بر خودکارآمدی پژوهشی و پیشرفت تحصیلی آنها: غنصری مغفول در تدوین برنامههای درسی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 1، خرداد 1392، صفحه 51-76 اصل مقاله (345.74 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2013.334 | ||
نویسندگان | ||
غلامعلی سیفی؛ محدثه سپندار؛ مقصود امین خندقی* | ||
دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
در این پژوهش تأثیر خودارزیابی مستمر دانشجویان بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی آنها بررسی شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری آن دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با نمونهگیری در دسترس (38=n) است. بهمنظور بررسی فرضیههای این پژوهش از پرسشنامههای خودکارآمدی پژوهشی، خودارزیابی و نمرههای پایان نیمسال دانشجویان در درس روش پژوهش بهمنظور اندازهگیری پیشرفت تحصیلی آنها استفاده شد. میانگین پیشآزمون خودکارآمدی پژوهشی گروههای آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری نداشت؛ در حالی که در پسآزمون تفاوت معناداری بین میانگین این دو گروه مشاهده شد. از طرف دیگر، با وجود انتخاب همگن دو گروه آزمایش و کنترل، تفاوت معناداری بین میانگین نمره پیشرفت تحصیلی این دو گروه در پس آزمون دیده شد. در مجموع خودارزیابی مستمر بر افزایش خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان مؤثر بوده و بر پیشرفت تحصیلی آنها نیز تأثیر مثبتی داشته است. توصیه میشود به خودارزیابی مستمر در تدوین و اجرای برنامههای درسی توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودارزیابی؛ خودکارآمدی پژوهشی؛ پیشرفت تحصیلی؛ یادگیری؛ برنامة درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effects of students\' continuous self-evaluation on their self-efficacy in research and academic achievement: an over-looked element in curriculum planning | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamali Seyfee؛ Mohadeseh Sepandaar؛ Maghsoud Ameenkhandaghee | ||
چکیده [English] | ||
To assess the effects of students\' continuous self-evaluations on their self-efficacy in research and academic achievement, a sample of 38 education undergraduates at the University of Mashhad was given the self-efficacy questionnaire prior and after two courses on Research Methods in one of which (the experimental group)continuous self-evaluations were conducted. The comparison of the two groups\' self-efficacy in research yielded a significant difference. However, a comparison of their academic achievement scores did not show such a difference. It is therefore, recommended that self-evaluation be incorporated within the curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self, evaluation; self, efficacy in research; academic achievement; learning; curriculum | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,059 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,126 |