تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,233,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,652,906 |
مبادی و غایات فلسفه فارابی و دلالتهای آن در اهداف تعلیم و تربیت اسلامی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 1، خرداد 1392، صفحه 133-154 اصل مقاله (245.19 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2013.337 | ||
نویسنده | ||
محمد حسن میرزامحمدی* | ||
دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
فارابی، پایهگذار فلسفه اسلامی است و بررسی مبادی و غایات فلسفه او میتواند نقش تعیین کنندهای در تبیین اهداف تعلیم و تربیت اسلامی داشته باشد. بر این اساس، در پژوهش حاضر، ابتدا مبادی و غایات محوری اندیشه فلسفی فارابی در سه بخش هستیشناسی، معرفتشناسی، و ارزششناسی، به صورت مختصر معرفی شد. آنگاه بر اساس این مبادی و غایات، اهداف تعلیم و تربیت فارابی، صورتبندی و ارائه شد. برای ورود به این اهداف، ابتدا به رویکردهای تدوین اهداف تعلیم و تربیت اسلامی، با معرفی چند نمونه به طور مختصر اشاره شد. یافتهها نشان داد که اهداف تعلیم و تربیت در نظر فارابی، متأثر از اندیشه فلسفی او در دو بعد فردی و اجتماعی قابل بررسی و ارائه است و این دو بعد به گونهای در اهداف تعلیم و تربیت نقشآفرینی میکنند که نمیتوان آنها را از یکدیگر تفکیک کرد. بر این اساس، هدف غایی تعلیم و تربیت فارابی، رسیدن انسان به «سعادت»است. در ذیل این هدف غایی، «اعتدال»، «تعقل»، «سلامت»، و «تعاون» نیز بهعنوان اهداف واسطهای تعلیم و تربیت فارابی تدوین و تعریف شدهاند. در پایان، پس از طرح سه موضوع مسألهبرانگیز مرتبط با اندیشه تربیتی فارابی، پیشنهاداتی ملهم از اندیشه فارابی با محوریت تحول در نظام تربیتی کشور، ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مبادی؛ غایات؛ فلسفة فارابی؛ تعلیم و تربیت اسلامی؛ اهداف غایی؛ اهداف واسطهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The origins and objectives of Faaraabee\'s philosophy and their implications for Islamic education | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad hasan Mirzaamohammadee | ||
چکیده [English] | ||
Faaraabee is the founder of Islamic philosophy and exploring the origins and objectives of his philosophy can play a vital role in explaining the goals of Islamic education. These origins and objectives can be categorized in three sections: ontology, epistemology, and ethics. In each of these areas educational objectives can be defined and appropriate approaches identified. Educational objectives, from Faaraabee\'s perspective, have two dimensions: individual and social, which are inseparable. The ultimate educational goal for Faaraabee is \"well-being\", prior to which are moderation, rationality, health, and cooperation. Based on such a philosophy suggestions can be made as to how the national educational system can be improved. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,054 |