تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 935 |
تعداد مقالات | 7,692 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,568,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,936,644 |
تبیین انگارههای متکثر در پرورش تفکّر انتقادی و الزامات عملی ناظر بر آن | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 4، اسفند 1393، صفحه 95-116 اصل مقاله (303.83 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2015.385 | ||
نویسنده | ||
منصوره حاج حسینی* | ||
چکیده | ||
تفکر انتقادی به لحاظ ماهیت معرفتشناختی خود، در حوزه فلسفه شناخت تبیینپذیر است و از آنجاییکه رویکردهای فلسفی گوناگون در پرتو انگارهها و زوایای متفاوتی به اقامه معنا درباره آن اقدام کردند، دلالتهای معنایی و مصداقی آن برحسب انواع افقهای معرفتی تفاوت یافته است. از این حیث تفکّر انتقادی با سوء برداشتها و ابهاماتی مواجه شده که شناسایی جایگاه آن در آموزش را با چالش مواجه میکند. براین اساس در مقاله حاضر به شیوه تحلیلی- تفسیری رویکردهای تبیینی بازبینی شد و ضمن شناسایی تنوع و تکثر موجود در انگارههای زیربنایی آنها، تلاش شد به واسطه طرح چارچوبی از الزامات عملی ناظر بر تفکّر انتقادی، معنایی تفسیری برای آن فراهم شود | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ رویکردهای فلسفی؛ انگارهها؛ الزامات عملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Explanation of Pluralistic Ideas in Fostering Critical Thinking and its Practical Requirements | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansoureh Haj Hosseini | ||
چکیده [English] | ||
Given that the epistemological nature of critical thinking can be explained in the domain of cognitive philosophy and since different philosophical approaches bring forth its meaning in the light of different principles and aspects, the implication of its meaning and truthfulness differs according to different varieties of cognitive approaches. In this respect, critical thinking is facing misunderstandings and ambiguities that challenge the recognition of its position in education. The present study aims at reviewing the explanatory approaches through analytic-interpretive method of research and recognizing the existing variety and plurality in basic approaches. This research also provides an interpretive meaning for critical thinking through proposing a framework of practical requirement for it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical thinking, Philosophical approach, Principle, Practical requirement | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,876 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 992 |