تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 926 |
تعداد مقالات | 7,634 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,433,152 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,849,756 |
تأثیر بازی های رایانه ای بر عناصر بصری و روا ن شناختی نقاشی کودکان دبستانی(یک مطالعه میان رشته ای) | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، شهریور 1395، صفحه 69-80 اصل مقاله (782.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2016.3966 | ||
نویسندگان | ||
محمد کاظم حسنوند* 1؛ مریم اسماعیلی نسب2؛ عرفان شهیاد3 | ||
1دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3کارشناس ارشد نقاشی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
با توجه به گسترش و نفوذ روزافزون بازی های رایانه ای در جهان معاصر و تبدیل آن به یکی از پررنگ ترین ابزار سرگرمی کودکان، به نظر می رسد این ابزار با تاثیر گذاری بر نقاشی کودکان، عناصر بصری را به سمت داده های مجازی تعریف شده، سوق می دهد و کودک را از فضاهای واقعی دور می کند . بدین نحو خلاقیت و ساختار روانشناختی نقاشی کودک را نیز متأثر می سازد.هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر استفاده زیاد از بازیهای رایانه ای بر ساختار نقاشی کودکان است. جهت انجام این پژوهش مقایسه ای، 126 کودک دبستانی 6 تا 10 ساله یک مدرسه در منطقه یک تهران با استفاده از پرسشنامه محقق ،مورد بررسی قرار گرفتند و از بین آنها 20 کودک در دو گروه،استفاده کم و زیاد از بازیهای رایانه ای آزمون نقاشی دادند و معیار بررسی نقاشی ها توسط سه تخصص ،دو ارزیابی تعیین گردید. براساس یافته های تحلیل توصیفی و کیفی، 77 درصد کودکان روزانه یش از یک ساعت بازی یارانه ای انجام می دهند. بین نقاشی های کودکان دو گروه انتخابی با در نظر گرفتن مدت زمان بازی آنها تفاوت وجود دارد و بررسی کیفی نیز نشان داد استفاده زیاد از بازی های رایانه ای باعث اختلال در شکل گیری ساختار نقاشی کودکان می شود، و. بر اساس یافته ها، اگر چه در بعضی پژوهش ها در مورد استفاده کم از بازیهای رایانه ای مزایایی ذکر شده، اما استفاده زیاد از این بازیها نتایج نامطلوبی به دنبال دارد که در نقاشی کودکان که یک ابزار تشخیصی دوره کودکی نیز هست، مشهود است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشی؛ کودک؛ بازی های رایانه ای؛ عناصر بصری؛ واقع گرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Computer Games on School Children’s Paintings (An interdisciplinary study) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad kazem Hasanvand1؛ Maryam Esmailinasab2؛ Erfan Shahyad3 | ||
1دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2Assistant Profesor,Psychology, TarbiatModares University | ||
3M.A. painting, TarbiatModares University | ||
چکیده [English] | ||
Given the upward trend in the spread and influence of computer games in the contemporary world and the development of such games into one of the most leading forms of children’s entertainment, it seems that such amusement tools are affecting children’s drawings through driving the visual elements towards defined virtual data and thus, alienating children from real environments and influencing the creativity and psychological structure of children’s drawings. This study aims to investigate the impact of overusing computer games on the structure of children’s drawings. A custom made questionnaire was used to conduct this comparative study on 126 male schoolchildren aged between 6 and 10 and studying in a school in Tehran’s District One. Twenty children were divided in two groups of ten: one with members using less computer games while the other one consisted of those who made heavy use of computer games. Both groups were given a drawing test, the assessment criterion of which was determined by three specialists and two evaluators. In each period of a child’s development, his or her beliefs are formed based on the notions of the nature and his/her real surroundings in that specific stage of life. Given the increasing growth of computer hardware and software and the role they play as the main and inseparable part of everyday life, some fundamental beliefs of the modern human have indisputably been affected. Computer games are one of such influential factors. Therefore, here two major questions arise. First, what impacts do computer games leave on the visual structure of a child’s drawing? And second, do computer games influence the psychological structure of a child’s drawing? Furthermore, the impression of these games on players, particularly children and teenagers, will be thoroughly investigated. The research results indicate distinct differences in the attitudes and pictorial memory of children who incessantly play computer games in comparison with those who spend less time playing yet more time making contact with real and objective environments. According to the theories and definitions provided by Locke, Piaget and Freeman, the realism of different stages of a child’s drawing is not normal when the mental data is gained virtually and influenced by computer games. Based on the research results, playing computer games slightly (maximum one hour per week) did not have a negative impact on children’s drawings. However, playing computer games more than two and a half hours a week incurred some serious problems in the visual structure and content of children’s drawings. According to the analytical, descriptive and qualitative findings, 77% of children play computer games more than an hour per day. Considering the playtime, there are differences in children’s drawings in the two groups. Qualitative investigations also indicate that the overuse of computer games disrupts the formation of the structures of children’s drawings. Findings show that although some studies point out some slight advantages for playing computer games; however, the overuse of such games will leave undesirable effects which can be observed in children’s drawings known as a diagnostic tool during childhood stage.This confirms the findings based on which one cannot make a unilateral conclusion on the impact of computer games. The playtime should also be taken into account to judge the problem and to train families. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Drawing, Child, Computer Games, Visual Elements, Realism | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
• پیاژه. ژان. اینهلدر، باربل،1391، روان شناسی کودک، ترجمه: دکتر زینت توفیق ، انتشارات نشرنی • تقدس نژاد. زهرا، 1384. نقاشی چیست، رشد آموزشی هنر، دوره ی سوم، شماره ی یک. • توماس. گلین وی، سیلک، آنجل ام جی،1370، مقدمه ای بر روانشناسی نقاشی کودکان ، ترجمه: عباس مخبر ، انتشارات طرح نو • دادستان. پریرخ، 1374. ارزشیابی شخصیت کودکان بر اساس آزمونهای ترسیمی، انتشارات رشد • رولینز . مارک، 1382 . ادراک تصویر ، دایرة المعارف زیباشناسی، ترجمه: عباس مخبر، مرکز مطالعات و تحقیقات هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی • عارف نیا. فرشته، 1387. نقاشی کودک و خلاقیت، فصل نامه فرهنگ شماره 24. • فراری. آنااولیوریو، 1385. نقاشی کودکان و مفاهیم آن، ترجمه: عبدالرضا صرافان، انتشارات دستان • کروزر. ساندرا، 1384. اولین چشم انداز جهان (نگاهی به دوره های سنی نقاشی کودکان)، ترجمه: دلارام کار خیران، کتاب ماه کودک و نوجوان، صص 84-86 • گانتر. بری، 1387. اثر بازی های ویدیوئی و رایانه ای بر کودکان، ترجمه: سید حسن پورعابدی نایینی، انتشارات جوانه رشد • ل. کرمن. 1378. نقاشی کودکان (کاربرد تست ترسیم خانوار ده در کلینیک)،ترجمه: دکتر پریرخ دادستان، دکتر محمود منصور ، انتشارات رشد. • Athens Banner- Herald (1984) Pac Ms Pac Man gobble way to top video spot, Athens Banner- Herald, November 11:21 • Anastasi, A. (1976) Psychological Testing (4 thedn), New York: Collier- Macmillan. • Arnheim, R. (1969) Visual Thinking, London: Faber &faber. • Freeman, N. H. (1972) Process and produce in children’s drawing, Percepion, 1, 123-40. • Gibson, J.J (1980) Foreword: A prefatory essay on the perception of surfaces versus the perception of markings on a surface, in Hagen, M. A. (ed) The Perception of Pictures, Vol. 1, New York: Academic Press. • Gombrich, E. H. (1972) Art and Illusion: A Study in the Psychology of Pictorial • Goodenough, F. L. (1926) Measurement of Intelligence by Drawings, New York: Harcourt, Brace & world. • Greenfield, P.M. ,L. Camaioni, P. Ercoloni. L. Weiss, B. A. Lauber, and P. Perrucchini (1994) Cognitive Socialization by Computer Games in Two Cultures: inductive Discovery or Mastery of an Iconic Code, Journal of Applied Developmental Psychology 15 (1): 59-85. • Harris, D. B. (1963) Children’s Drawings as Measures of Intellectual Maturity, New York: Harcourt, Brace & World. • Hoffman, D. D. (1998). Visual intelligence: How we create what we see. New York: Norton • Kellogg, R. (1970). Analysing Children’s Art, Palo Alto, CAL: National Press Books. • Machover, K. (1949) Personality Projection in the Deawings of the Human Figure, Springfield, I. C. C. Thomas. • Tinnen,L. (1990). Biological processes in nonverbal commincation and their role in the making and interpretation of art. American Journal of Art Therapy , 29, 9-13. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 672 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 488 |