تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 928 |
تعداد مقالات | 7,637 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,457,110 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,865,217 |
پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس سبک های هویت و خودپنداره در پسران دانش آموز دوره دوم متوسطه شهرستان رباط کریم | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 53، آبان 1398، صفحه 141-160 اصل مقاله (4.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2019.23760.2474 | ||
نویسندگان | ||
اصغر خدادادیان صومعه1؛ سیمین دخت رضا خانی* 2 | ||
1کارشناس ارشد مشاوره، گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2استادیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده فرسودگی تحصیلی ازجمله چالش های مهم نظام آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی فرسودگی تحصیلی براساس سبک های هویت و خودپنداره در پسران دانش آموز انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل پسران دانش آموز دوره دوم متوسطه بود که درسال تحصیلی 96-1395در دبیرستان های دولتی شهرستان رباط کریم تحصیل می کردند. از میان جامعه پژوهش 240 نفر به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند . ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(1997) ، سبک های هویت برزونسکی(1989) و خودپنداره راجرز(1961) بود. یافته های حاصل از همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی چند متغیری نشان داد خودپنداره ) 01/0>p (7/7 درصد و سبک های هویت 6/15 درصد(و این دو متغیردر مجموع 3/23 درصد) از فرسودگی تحصیلی را پیش بینی می کنند. سبک اطلاعاتی به صورت منفی) 01/0>p ( و سبک سردرگم / اجتنابی به صورت مثبت و معنادار) 01/0>p ( فرسودگی تحصیلی راپیش بینی می کند و بین سبک هنجاری و فرسودگی تحصیلی رابطه معنادار مشاهده نشد. براساس یافته های پژوهش ، می توان گفت تلاش برای مقابله با عوامل موثر در فرسودگی تحصیلی و آگاهی از سبک هویت و خودپنداره و رابطه آن ها با فرسودگی تحصیلی امری ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ سبک های هویت؛ خودپنداره | ||
عنوان مقاله [English] | ||
prediction of academic burnout based on identity styles and self-concept among boys of second grade secondary school student in Robat Karim city | ||
نویسندگان [English] | ||
َAsghr khodadadian Someeh1؛ Simindokht Rezakhani2 | ||
1Master of Counseling, Counseling Department, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Counseling, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Academic burnout is one of the major challenges of educational system.The purpose of this study was to predict academic burnout of male students based on identity styles and self-concept. The research was correlational. The statistical population consisted of second grade high school boy students who studied in public high schools of Robat Karim in school year of 2017-18. A total of 240 individuals were randomly selected by multi-stage random sampling.The research instruments consisted of Bersu ,Salanova&Schaufeli academic burnout (1997), Berzonsky identity styles (1989) and Rogers self-concept (1961) .The findings of correlation and multivariate hierarchical regression analysis showed that self-concept 7.7% (p <0.01) and identity styles 15.6% and the two variables together predicted 23.3 % of burnout. The information style negatively(p <0.01) and confused / avoidance style positively (p <0.01) predicted academic burnout. And no significant relationship was shown between normative style and academic burnout.According above findings, challenges to deal with factors that affect academic burnout and knowledge about identity and self- concept and their relationship to academic burnout is essential. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic burnout, Identity Styles, Self Concept | ||
مراجع | ||
احمدی ، سید احمد(1395).مقدمه ای بر مشاوره و روان درمانی . اصفهان :انتشارات دانشگاه اصفهان.
امام دوست، زینب(1393). بررسی رابطه بین امید و خودپنداره تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان پایه سوم دوره دوم متوسطه شهرستان گرگان. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد واحد آزاد شهر.
بشرپور, سجاد و حیدری، فاضله ( ۱۳۹۷). نقش خودپنداره تحصیلی و کمال گرایی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان،-ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
برک، لورا(2001). روانشناسی رشد. ترجمه یحیی سید محمدی(1391). تهران: نشر ارسباران..
پرویزی، فاطمه(1392). رابطه هوش معنوی وهویت بافرسودگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه سه شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی . دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
حیدری، محبوبه ؛ حسینیان ، سیمین و رسولی، رویا(1395). رابطه انواع سبک های تفکر و سازگاری آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه. اندیشه های نوین تربیتی .12(3):183-157.
خدایاری فرد، محمد(1390).مسائل نوجوانان و جوانان. تهران:انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
دلاور، علی(1395). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران :نشر پیرایش.
دهستانی اردکانی, محمد و اخوت، علی محمد ( ۱۳۹۵). عوامل موثر بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان. اولین همایش ملی تازه های تعلیم و تربیت در نظام آموزشی ایران، اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان.
دهقان نژاد،سمانه؛ حاج حسینی، منصوره و اژه ای ، جواد(1396).اثربخشی مهارت های مثبت اندیشی برسازگاری اجتماعی وو سرمایه روانشناختی دختران نوجوان ناسازگار.مجله روانشناسی مدرسه.6(1):66-49.
رهنما،لیلا و فتحی اقدم ، قربان( 1395). رابطه خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان سیرجان . سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.
زارع برگ آبادی،معصومه؛ تقی لو، صادق و کاکاوند، علیرضا(1395).رابطه بین اضطراب و افسردگی با میانجی گری تفکر ارجاعی و کمال گرای به روش معادلات ساختاری.مجله اصول بهداشت روانی.دوره18.ویژه نامه سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی ،ص464-455.
شفیع آبادی ، عبدالله(1394).راهنمایی و مشاوره تحصیلی ، شغلی ، مفاهیم و کاربردها. تهران: انتشارات سمت.
شولتز، دوان پی و شولتز ، سیدنی الن(2005). نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی(1392). تهران: انتشارات ویرایش.
شهبازیان خونیق، آرش ؛ صمیمی ، زبیر و حبیبی کلیبر، رامین(1397). تمایز دانش آموزان با سرزندگی تحصیلی بالا و پایین بر اساس خوش بینی تحصیلی و جهت گیری هدف . اندیشه های نوین تربیتی.14(1):268-247.
طاهری، حبیب اله(1385).عقده حقارت و راهکارهای درمان آن در منابع اسلامی. پژوهش های فقهی، سال دوم، شماره چهارم،30-5.
علیمحمدی,سمیه وامیری،حسن (۱۳۹۴).رابطه سبک های هویت بافرسودگی تحصیلی دردانش آموزان دختردبیرستان های ایلام.کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران
غلامی, مهوش؛محمودی،محمدتقی وصیادی شهرکی،اسماء( ۱۳۹۴).رابطه بین خودپنداره وفرسودگی تحصیلی بااضطراب امتحان در بین دانش آموزان دختر مقطع سوم و چهارم دبیرستان. کنفرانس بین المللی یافته های نوین پژوهشی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران.
میکائیلی، نیلوفر؛ افروز، غلامعلی و قلیزاده ، لیلا(1391). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه،1(4):103-90.
Ahmadi, A. (2016). Introduction to counseling and psychotherapy. Isfahan: Isfahan University Press. (Persian). Ali-Mohammadi, S ,. amiri, H. (2015). The Relationship between Identity Styles and Academic Burnout among High School Students in Ilam. Conference International Humanities, Psychology and Social Sciences, Tehran (www.civilica.com) .(Persian). Balkis, M. (2013). Academic procrastination, academic life satisfaction and academic achievement: The mediation role of rational beliefs about studying. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 13(1), 57-74. Basharpour, S & Heidari, F. (2018). The role of self-concept and perfectionism in predicting student's academic burnout, The 6th Scientific Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Dangers in Iran, Tehran, Association for the Promotion of Basic Sciences and Technology(Persian) Bask M, Salmela-Aro K(2013). Burned out to drop out: Exploring the relationship between school burnout and school dropout. Eur J Psychol Educ; 28(2):511-528. Berk, Laura, E,.(2001). Development through the lifespan.yahya seyed mohamadi(2012) , Tehran, arasbaran. Berzonsky ,M .& Dollinger,S.( 1992). Identity style and five – factor model of personality . Journal of research in personality , 29, 475-479. Berzonesky,M. & Kuk,L.( 2005).Identity Style, phychosocial maturity,and academic Performance.Personality and Individual Differnces, 39, 235-247. Breso ,E.; Salanova,M.& Schaufeli,B.( 1997).In search of the third dimension of Burnout , Applide psychology, 50 (3), 460-472. Cam, Z., Deniz, K. Z., & Kurnaz, A. (2014). School burnout: Testing a structural equation model based on perceived social support, perfectionism and stress variables. Education and Science, 39(173), 310–325. Chang, E., Lee, A., Byun, E., Sung, H., & Lee, S. M. (2016). The mediating effect of motivational types in the relationship between perfectionism and academic burnout. Personality and Individual Differences, 89, 202–210. Dan Y, Sancai L, Haimei W. The Relationship between College Students' Achievement Motivation and Learning Burnout: Hope as a Mediator. China J Health Psychol. 2016;20-27. Dehestani Ardakani,A, M & Okhovat,A. (2016). Factors Affecting Students' Burnout. The first national education conference And education in Iranian educational system, Ardakan, Islamic Azad University, Ardakan Branch. (Persian). Dehghannezhad, S; Haj Hosseini, M & Egei, J. (2017). The effectiveness of positive thinking skills training on social adjustment and psychological capital of insociable young females. Journal of School Psychology.6 (1): 66-49.(Persian). Delavar, A. (2016). Research Methods in Psychology and Educational Sciences. Tehran: Publishing virayesh. (Persian). Emam doust ,Z. (2014). The Relationship between Hope and Self-Concept with Academic Burnout in Secondary School Students of the Second Period Secondary school in Gorgan. Master's Degree in Educational Sciences. Islamic Azad University of azad shahr Branch.(Persian). Field,A.(2009).Discovering Statistics using Spss(3th ed),London:sage. Gholami, M; Mahmoudi, M & sayadi Shahraki, A. (2014). Relationship between self-concept and academic burnout with test anxiety Between the third and fourth year high school girl students. International Conference on Research Findings in Psychology and Educational Sciences, Tehran. (www.civilica.com) .(Persian). Gomez, H. P., Pérez, V. C., Parra, P. P., Ortiz, M. L., Matus, B. O., McColl, C. P., ... & Meyer, K. A. (2015). Academic achievement, engagement and burnout among first year medical students., 143(7), 930. Heidary, M ,.Hoseinian,S.& Rasooli,R (2016). The Relationship of Thinking Styles and Academic Adjustment with Academic Achievement in High School Students. . New Thoughts on Education. 12(3): 157-183 (Persian). Khodayari Fard,M,.(2011). Problems of adolescents and youngsters. Tehran : publishing parents and coaches . (Persian). Kim, B., Lee, M., Kim, K., Choi, H., & Lee, S. M. (2015). Longitudinal analysis of academic burnout in Korean middle school students. Stress and Health, 31(4), 281–289. Kline,R.B.( 2011).Principles and Practice of structural eqyation modeling.New York : Guilford press. Kutsal D, Bilge FA(2012). Study on the Burnout Levels of High School Students. Egitim ve Bilim,;9 (11):154-164. Lee, J., Puig, A., Lee, E. K., & Lee, S. M. (2013). Age‐related differences in academic burnout of Korean adolescents. Psychology in the Schools, 50(10), 1015–1031 Mazerolle S,M,(2012). An Assessment of Burnout in Graduate Assistant Certified Athletic Trainers. Complement Med J Fac Nurs Midwifery.;47(3):320–328. Micaeli, N., Afrooz, G., & Gholizadeh, L. (2012). Relationship between self concept and academic burnout with education function in female students. Journal of School Psychology, 1 (4), 90-103.(Persian). Parvizi, F. (2013). The relationship between spiritual intelligence and identity with Academic Burnout among High School Students in the District 3 of Shiraz. Thesis Master of Science in Psychology . Islamic Azad University of Marvdasht Branch.(Persian). Rahnama, L, & Fathi Aghdam, GH. (2016). The relationship between self-concept and academic burnout with test anxiety in high school girl students Sirjan city. Third International Conference on Psychology, Education and Lifestyle.(Persian). Rubino, C., Luksyte, A., Perry, S. J., & Volpone, S. D. (2009). How do stressors lead to burnout? The mediating role of motivation. Journal of Occupational Health Psychology, 14, 289-304. Salmela-Aro.( 2008).Depressive symptoms and school burnout during adolescence ,Journal of yoyth and Adolescence, 6, 34-45. Schultz, D ,& Schultz, S. (2005). Personality theories. Yahya Seyyed Mohammadi translation (2013). Tehran: Publishing virayesh. (Persian). Schütte K, Zimmermann F , Köller O.(2017). The role of domain-specific ability self-concepts in the value students attach to school, Learning and Individual Differences ,56 (2017) 136–142. Seraji,. F., Heidary ,S. & Enayatifar Novin ,.A.(2017) The Role of Social and Educational Factors on High School Students’ Motivation. New Thoughts on Education. 13(2): 125-153.(Persian). Shafi Abadi, A. (2014). Educational guidance, occupation, concepts and applications. Tehran: Publication samt .(Persian). Shahbazian Khonig, A; Samimi, Z, & Habibi Kalibar, R. (2018). Discrimination of Students with High and Low Academic Vitality based on Academic Optimism and Goal Orientation. New Thoughts on Education. (1): 268-247.(Persian). Shin H, Puig A, Lee J, Lee J, Lee SM(2011). Cultural Validation of the Maslach Burnout Inventory for Korean Students. Asia Pacific Educational Review; 12(4): 633– 639. Taheri, H (2006). The Bounty Of Humility and Its Treatment Methods in Islamic Resources. Jurisprudential Research, Second Year, No. 4, 30-5. (Persian). Zare Bargabadi, M, Taghi Lo, S, & Kakavand, A (2016). The Relationship between Anxiety and Depression by Mediating Reference and Perfection Structural equation methodology. Principles of Mental Health.Dora18. Special Letter of the 3rd International Conference on Psychology and Educational Sciences, p. 464-455.(Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 748 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 460 |