تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 936 |
تعداد مقالات | 7,692 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,575,443 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,944,939 |
طراحی مدل مشغولیت مشتری با برند با رویکرد نظریه دادهبنیاد | ||
فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 16، اسفند 1397، صفحه 41-84 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/bmr.2020.28922.1885 | ||
نویسندگان | ||
زهرا برادران سرخابی1؛ محمدعلی بابایی زکلیکی* 2؛ کامبیز حیدرزاده3 | ||
1گروه مدیریت و اقتصاد/ دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد/ دانشگاه الزهرا/ تهران/ ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ایجاد مشغولیت مشتری با برند میتواند موجب تقویت وفاداری و افزایش درآمدهای برند شود. ازاینرو شناسایی عوامل مؤثر بر مشغولیت مشتری با برند ضروری است. این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد کیفی و استراتژی نظریه داده بنیاد با طرح پدیدار شونده به طراحی مدل مشغولیت مشتری با برند پرداخته است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای باز، انتخابی و نظری استفاده شد.همچنین، یافتههای کیفی با نرمافزار مکس کیودا تحلیل و نهایتاً مدل پارادایمی مشغولیت مشتری با برند تبیین شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای ایجاد و تقویت مشغولیت مشتری با برند باید 5 عامل را مدنظر قرار داد که عبارتاند از: «قابلیتهای رسانه اجتماعی»، «قابلیتهای رسانه سنتی»، «قابلیتهای تلفیق رسانههای اجتماعی و سنتی»، «درگیری مشتری با برند» و «مشارکت مشتری با برند». همچنین پیامدهای مشغولیت مشتری با برند شامل رضایت، اعتماد، تعهد، وفاداری و دلبستگی نسبت به برند است که برندها و مدیران شرکتها میتوانند با تکیه بر محرکها به تقویت مشغولیت و پیامدهای آن بپردازند و از منافع آن بهرهمند گردند. | ||
کلیدواژهها | ||
مشغولیت مشتری با برند؛ رسانههای اجتماعی؛ رسانههای سنتی؛ نظریه دادهبنیاد؛ نرمافزار مکس کیودا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing customer brand Engagement Model with grounded theory approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Baradaran Sorkhabi1؛ mohamadali babaei zakliki2؛ kambiz Heidarzadeh3 | ||
1Department of Business Management, Faculty of Social Science & Economics, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor of Department of Business Management, Faculty of Social Science & Economics, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor of Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Customer Brand Engagement can boost loyalty and increase brand revenues. Therefore, it is necessary to identify factors affecting customer brand engagement (CBE). The purpose of this research is to utilize a qualitative approach with Emerging design of the grounded theory strategy to design Customer Brand Engagement model. In order to analyze the data, three-step coding (open, selective and theoretical coding) used. Also, the qualitative findings analyzed by MAXQDA software and finally Customer Brand Engagement paradigm model explained. The findings of the research show that to engage customers, five dimensions should be taken into consideration: "social media capabilities", "traditional media capabilities", "integration of social and traditional media capabilities", "Customer involvement with Brand" and "Customer participation with Brand". Also, customer satisfaction, trust, commitment, loyalty and attachment to brand are Consequences of CBE and Brand managers can strengthen this important construct and take advantage by focusing on antecedents and dimensions of Customer Brand Engagement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Customer brand Engagement, Social Media, Traditional Media, Grounded Theory, MAXQDA software | ||
مراجع | ||
جلالی، ر. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، (4)1، 320-310. حسین پور، ا. باقری، ق. ا. علیدوست قهفرخی، ا. امیری، م و همکاران. (1397). طراحی مدل ایمنی در ورزش (با کاربرد نظریه داده بنیاد). مجله سلامت کار ایران، (4)15، 49-34. قاسمیان صاحبی، ع. مشبکی اصفهانی، ا. و خداداد حسینی، س. ح. (1397). بررسی وفاداری به برند از طریق عجین شدن مشتری در جوامع برند آنلاین (موردمطالعه: کاربران اینستاگرام). مدیریت برند. (1)5، 34-13. کرسول، ج. (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش انتخاب از میان پنج رویکرد (روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قوم نگاری، مطالعه موردی). ترجمه، دانایی فرد، ح، و کاظمی، ح. تهران: صفار. مقدم، ا. کمالیان، ا. ر. اورعی یزدانی، ب و همکاران (1395). تبیین و طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی کارآفرینانه: رویکرد داده بنیاد (مطالعهای در صنعت برق، گروه شرکتهای ایران ترانسفو). بهبود مدیریت، (34)10، 157-123. نجیبزاده، آ؛ و اسکندری، ح. (1396). تحلیل روایت: روشهای نو در تجزیهوتحلیل دادهی روایی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. (30)8، 133-107. نوری خان یوردی، م، کلاته، م. (1396). طراحی مدل برند آفرینی شهری ورزشی با رویکرد نظریه داده بنیاد. مدیریت برند. (2)4، 106-69. Ainin, S. Parveen, F. Moghavvemi, S. Jaafar, N. I. & Mohd Shuib, N. L. (2015). Factors influencing the use of social media by SMEs and its performance outcomes. Industrial Management & Data Systems, 115(3), 570–588. Aluri, A. Slevitch, L. & Larzelere, R. (2015). The effectiveness of embedded social media on hotel websites and the importance of social interactions and return on engagement. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(4), 670–689. Arora, P. & Predmore, C. E. (2013). Social media as a strategic tool: Going beyond the obvious. In
Social media in strategic management (pp. 115–127). Emerald Group Publishing Limited.
Bernard, M. (2016). The impact of social media on the B2B CMO. Journal of Business & Industrial
Marketing, 31(8), 955–960.
Bolat, E. Kooli, K. & Wright, L. T. (2016). Businesses and mobile social media capability. Journal of
Business & Industrial Marketing, 31(8), 971–981.
Bolton, R. N. Parasuraman, A. Hoefnagels, A. et al. (2013). Understanding Generation Y and their
use of social media: A review and research agenda. Journal of Service Management, 24(3), 245–
267.
Bretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth.
Developmental Psychology, 28(5), 759.
Brodie, R. J. Hollebeek, L. D. Jurić, B. & Ilić, A. (2011). Customer engagement: conceptual domain,
fundamental propositions, and implications for research. Journal of Service Research, 14(3), 252–
271.
Brodie, R. J. Ilic, A. Juric, B. & Hollebeek, L. (2013). Consumer engagement in a virtual brand
community: An exploratory analysis. Journal of Business Research, 66(1), 105–114.
Calder, B. J. Malthouse, E. C. & Schaedel, U. (2009). An experimental study of the relationship
between online engagement and advertising effectiveness. Journal of Interactive Marketing, 23(4),
321–331.
Charmaz, K. & Keller, R. (2016). A Personal Journey with Grounded Theory Methodology. Kathy
Charmaz in Conversation With Reiner Keller. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum:
Qualitative Social Research, 17(1).
Creswell, J. W. & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice,
39(3), 124–130.
Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches.
Danaee Fard, H. & Kazemi, H. Trans. (2nd ed, C2007). Tehran: Saffar. (In Persian)
Dagger, T. S. Sweeney, J. C. & Johnson, L. W. (2007). A hierarchical model of health service quality:
Scale development and investigation of an integrated model. Journal of Service Research, 10(2),
123–142.
Delgado‐Ballester. E. & Munuera‐Alemán, J. L. (2001). Brand trust in the context of consumer loyalty.
European Journal of Marketing, 35(11/12), 1238–1258.
De Vries, L. Gensler, S. & Leeflang, P. S. (2012). Popularity of brand posts on brand fan pages: An
investigation of the effects of social media marketing. Journal of Interactive Marketing, 26(2), 83–
91.
Dwivedi, A. (2015). A higher-order model of consumer brand engagement and its impact on loyalty
intentions. Journal of Retailing and Consumer Services, 24, 100–109.
Esch, F. R. Langner, T. Schmitt, B. H. & Geus, P. (2006). Are brands forever? How brand knowledge
and relationships affect current and future purchases. Journal of Product & Brand Management,
15(2), 98–105.
Evans, D. (2010). Social Media Marketing: The Next Generation of Business Engagement (Online e-
book). John Wiley & Sons.
Ghasemian Sahebi, A. Moshabbaki Esfehani, A. & Khodadad Hosseini, S. H. (2018). Investigating
Brand Loyalty through Customer Engagement in Online Brand Communities (Case Study:
Instagram Users). Brand Management, 5(1), 13-34. (In Persian)
Gayo-Avello, H. S. Peter Gloor, D. Schoen, H, et al. (2013). The power of prediction with social media.
Internet Research, 23(5), 528–543.
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative
Research (Reprinted 2006). Aldine.
Harrigan, P. Evers, U. Miles, M. & Daly, T. (2017). Customer engagement with tourism social media
brands. Tourism Management, 59, 597–609.
Hanna, R. Rohm, A. & Crittenden, V. L. (2011). We’re all connected: The power of the social media
ecosystem. Business Horizons, 54(3), 265–273.
Harris, L. & Rae, A. (2009). Social networks: The future of marketing for small business. Journal of
Business Strategy, 30(5), 24–31.
Hollebeek, L. D. (2011). Demystifying customer brand engagement: Exploring the loyalty nexus.
Journal of Marketing Management, 27(7–8), 785–807.
Hudson, R. & Hudson, S. (2013). Engaging with consumers using social media: A case study of music
festivals. International Journal of Event and Festival Management, 4(3), 206–223.
Hosseinpour, E. Bagheri, G. Ali dost ghahfarokhi, et al. (2018). Designing Safety model in Sports
(Using Grounded Theory). Iran Occupational Health, 15 (4), 34-49. (In Persian)
Jalali, R. (2013). Qualitative research sampling. Journal of Qualitative Research in Health Sciences.
1(4), 310-320. (In Persian)
Jiménez, F. R. & Voss, K. E. (2014). An Alternative Approach to the Measurement of Emotional
Attachment. Psychology & Marketing, 31(5), 360–370.
Jones, M. (2011). Guiding the Use of Grounded Theory in Doctoral Studies – An Example from the
Australian Film Industry. International Journal of Doctoral Studies, 6, 095–114.
Johnson, M. D, & Fornell, C. (1991). A framework for comparing customer satisfaction across
individuals and product categories. Journal of Economic Psychology, 12(2), 267–286.
KhaliliShojaei, V. KhodadadHoseinie, S. H. & Ahmadi, P. (2011). Conceptualization of Integrated
Brand Engagement (IBE) Grounded Theory Strategy: A Case Study of Iran Automobile Industry.
Research in Humanities, 71(18), 133–150.
Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of
Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68.
Kirtiş, A. K. & Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient
marketing strategy after the global recession. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 260–
268.
McCann, M. & Barlow, A. (2015). Use and measurement of social media for SMEs. Journal of Small
Business and Enterprise Development, 22(2), 273–287.
Mangold, W. G. & Faulds, D. J. (2009). Social media: The new hybrid element of the promotion mix.
Business Horizons, 52(4), 357–365.
entrepreneurial human resource management model: Grounded theory approach (A study power
Industry, Iran Transfo Corporation). Journal of Improvement Management. 10(34), 123-157. (In
Persian)
NajibZadeh, A. & Eskandari, H. (2017). Narrative Analysis: New Approaches to Narrative Data
Analysis.8(30), 107-133. (In Persian)
Noori Khaan Yoordi, M. & Kalateh, M. (2017). Designing a Sport Urban Brand Creation Model Using
the Data Theory Approach. Brand management. 4(2), 69- 106. (In Persian)
Okazaki, S. & Taylor, C. R. (2013). Social media and international advertising: Theoretical challenges
and future directions. International Marketing Review, 30(1), 56–71.
Peters, K. Chen, Y. Kaplan, A. M. et al. (2013). Social media metrics—A framework and guidelines
for managing social media. Journal of Interactive Marketing, 27(4), 281–298.
Proksch, M. Orth, U. R. & Bethge, F. (2013). Disentangling the influence of attachment anxiety and
attachment security in consumer formation of attachments to brands. Journal of Consumer
Behaviour, 12(4), 318–326.
Rather, R. A. (2019). Consequences of Consumer Engagement in Service Marketing: An Empirical
Exploration. Journal of Global Marketing, 32(2), 116–135.
Rietveld, R. van Dolen, W. Mazloom, M. & Worring, M. (2020). What You Feel, Is What You Like
Influence of Message Appeals on Customer Engagement on Instagram. Journal of Interactive
Marketing, 49, 20–53.
Roman, D. J. Osinski, M. & Erdmann, R. H. (2016). The construction process of Grounded Theory in
administration. Contaduría y Administración, 62(3), 985–1000.
Rupšienė, L. & Pranskuniene, R. (2010). The Variety of Grounded Theory: Different Versions of the
Same Method or Different Methods? Social Sciences, 4(70).
Sashi, C. M. (2012). Customer engagement, buyer-seller relationships, and social media. Management
Decision, 50(2), 253–272.
Simon, F. & Tossan, V. (2018). Does brand-consumer social sharing matter? A relational framework
of customer engagement to brand-hosted social media. Journal of Business Research, 85, 175–184.
Tsimonis, G. & Dimitriadis, S. (2014). Brand strategies in social media. Marketing Intelligence &
Planning, 32(3), 328–344.
So, K. K. F. King, C. & Sparks, B. (2014). Customer Engagement With Tourism Brands: Scale
Development and Validation. Journal of Hospitality & Tourism Research, 38(3), 304–329.
Tat Keh, H. & Wei Teo, C. (2001). Retail customers as partial employees in service provision: A
conceptual framework. International Journal of Retail & Distribution Management, 29(8), 370–378.
Theng So, J. Grant Parsons, A. & Yap, S.-F. (2013). Corporate branding, emotional attachment and
brand loyalty: The case of luxury fashion branding. Journal of Fashion Marketing and Management:
An International Journal, 17(4), 403–423.
Thompson, C. McCaughan, D. Cullum, N. Sheldon, T. A. & Raynor, P. (2004). Increasing the
visibility of coding decisions in team-based qualitative research in nursing. International Journal of
Nursing Studies, 41(1), 15–20.
Vlachos, P. A. (2012). Corporate social performance and consumer-retailer emotional attachment: The
moderating role of individual traits. European Journal of Marketing, 46(11/12), 1559–1580.
Verhoef, P. C. Reinartz, W. J. & Krafft, M. (2010). Customer engagement as a new perspective in
customer management. Journal of Service Research, 13(3), 247–252.
Vivek, S. D. Beatty, S. E. & Morgan, R. M. (2012). Customer engagement: Exploring customer
relationships beyond purchase. Journal of Marketing Theory and Practice, 20(2), 122–146.
Wang, R. Kim, J. Xiao, A. & Jung, Y. J. (2017). Networked narratives on Humans of New York: A
content analysis of social media engagement on Facebook. Computers in Human Behavior, 66, 149–
153.
Weinberg, B. D. & Pehlivan, E. (2011). Social spending: Managing the social media mix. Business
Horizons, 54(3), 275–282.
Zhou, Z. Zhang, Q. Su, C. & Zhou, N. (2012). How do brand communities generate brand
relationships? Intermediate mechanisms. Journal of Business Research, 65(7), 890–895.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,013 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 843 |