تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,726 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,675,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,027,030 |
پیامدهای روانشناختی قربانیان قلدری در بین دانشآموزان دختر | ||
مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان | ||
مقاله 4، دوره 17، شماره 3 - شماره پیاپی 60، مهر 1398، صفحه 87-120 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jwsps.2020.27137.2037 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ رقیه صدر3؛ آرام کاتورانی3 | ||
1دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
2استاد ممتاز روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
3کارشناسارشد روان شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
مسئله قلدری و قربانیان آن از مشکلات رایج در بین دانشآموزان مدارس است. هدف پژوهش حاضر، بررسی واکنشها و پیامدهای روانشناختی دانشآموزان دختر قربانی قلدری برای فهم اثرات قلدری بود. طرح پژوهش حاضر رویکرد کیفی از نوع مطالعه پدیدارشناختی بود، جامعه پژوهش را دانشآموزان قربانی قلدری تشکیل میدادند. در این راستا، از طریق نمونهگیری هدفمند در دسترس، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 22 نفر از دانشآموزان قربانی قلدری شهر تبریز تا رسیدن به مرحله اشباع انجام گرفت. بهمنظور تحلیل دادههای مصاحبه از روش کولایزی استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق کدهای باز و مشخص شدن گزارههای اصلی و فرعی نشان داد که واکنشهای قربانیان قلدری در دانشآموزان به ترتیب شامل واکنشهای روانشناختی، واکنشهای رفتاری، واکنشهای شناختی، واکنشهای اجتماعی، واکنشهای تحصیلی، واکنشهای جسمانی و واکنشهای مذهبی و 22 مقوله فرعی بود. با توجه به اثرات منفیکه قلدری بر ویژگیهای روانشناختی و اجتماعی تحصیلی و جسمانی دانشآموزان دارد. انجام مداخلات پیشگیرانه آموزشی، اجتماعی و روانشناختی برای کمک به قربانیان قلدری در مدارس ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
واکنشهای روانشناختی؛ قربانیان قلدری؛ مطالعه ای اجتماعی و روانشناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Psychological Aftermaths of Victims of Bullying in Females’ Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahrooz Nemati1؛ Rahim Badri Gargari2؛ Roghayeh Sadr3؛ Aram Katourani3 | ||
1Associate Professor of Psychology and Education of Exceptional children. University of Tabriz. Corresponding Author: Sh.nemati@tabrizu.ac.ir | ||
2Assistant Professor of Educational Psychology, University of Tabriz, | ||
3M.A. in Educational Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Bullying and its victims are among the most common problems in students at school. The aim of current research is to study the psychological reactions and aftermaths of victims of bullying in girls' school. This is a qualitative phenomenological study which includes 22 female student whom had been victims of bullying in Tabriz City, Iran. Researchers applied purposive sampling and semi-structure interview to reach the saturation needed. Data analysis by open codes and recognition of the main and subsidiary themes revealed that reactions of victims of bullying could be categorized in psychological, behavioral, cognitive, social, academic, physical and religious dimensions. Due to negative effects of bullying on students, the preventive intervention and social support are essential to help this group of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Psychological Reactions, Victims of Bullying: Female Students, Tabriz | ||
مراجع | ||
بیرامی، منصور و علائی، پروانه. (1392). قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوههای فرزند پروری و ادراک از محیط عاطفی خانواده. مجله روانشناسی مدرسه، 2(3)،38-56 . تقیزاده، اکرم؛ زارع، مهدی و شفیعآبادی، عبدالله. (1393). رابطه بین پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی با قلدری در دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهر گناباد. مجله پژوهش و سلامت، 4(2)،721-727. حسینی، سیدعدنان؛ هاشمی، تورج، واحدی، شهرام و اکبری، کمال. (1395). اثربخشی آموزش شناختی ارتقا بر میزان قربانی شدن عاطفی دانشآموزان دختر قربانی قلدری دوره متوسطه دوم. مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری،6(1)،63-75. دره، ایمان؛ بنی جمالی، شکوهالسادات و و احدی، حسن. (1398). نقش واسطهای هوش هیجانی در رابطهی سبکهای فرزند پروری و قلدری. مجله مطالعات روانشناختی،15(1)،7-22. سپهریانآذر، فیروزه؛ محمدی، نادر و بلوتک، حسین. (1393). بررسی میزان شیوع قلدری و مقایسه پیشرفت تحصیلی، سلامتعمومی و خودکارآمدی اجتماعی در نوجوانان با رفتاری قلدری و عادی. مجله پژوهشهای کاربردی در روانشناسی،1(2)،23-32. محسنی تبریزی، علیرضا و رحمتی، محمدمهدی. (1381). سیری در مفاهیم و نظریههای خشونت پرخاش و پرخاشگری بهمنظور ساخت و ارائه یک مدل علی – توصیفی خشونت در ورزش. مجله مطالعات جامعهشناختی، 19(19)،53-125. نعمتی، شهروز. (1396). مقایسه الگوی روانشناختی بخشایشگری غربی با بخشایشگری در قرآن. مجله پژوهشهای اخلاقی.27، 139-150. Adams, F. D., & Lawrence, G. J. (2011). Bullying victims: The effects last into college. American Secondary Education, 40(1), 4–13. Arseneault, L., Bowes, L., & Shakoor, S. (2010). Bullying victimization in youths and mental health problems:‘Much ado about nothing’?. Psychological medicine, 40(5), 717-729. Bacon, A. M., Lenton-Maughan, L., & May, J. (2018). Trait emotional intelligence and social deviance in males and females. Personality and Individual Differences, 122, 79-86. Bayrami,M., & Alaie,P.(2014).Bullying in female middle schools: the role of parenting styles and perception of family’s emotional environment.Quarterly Journal of School Psychology Statute,2(3),38-56.[Text in Persian] Brito, C. C., & Oliveira, M. T. (2013). Bullying and self-esteem in adolescents from public schools. Jornal de Pediatria, 89(6), 601-607. Caravita, S. C., Di Blasio, P., & Salmivalli, C. (2009). Unique and interactive effects of empathy and social status on involvement in bullying. Social development, 18(1), 140-163. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9507.2008. 00465.x. Cillessen, A. H., & Mayeux, L. (2004). From censure to reinforcement: Developmental changes in the association between aggression and social status. Child Development, 75(1), 147–163. Colaizzi, P.F. (1978) Psychological research as a phenomenologist views it. In: Valle, R.S. and King, M., Eds., Existential-Phenomenological Alternatives for Psychology, (pp.48-71). Oxford University Press, New York. Cornell, D., Gregory, A., Huang, F., & Fan, X. (2013). Perceived prevalence of teasing and bullying predicts high school dropout rates. Journal of Educational Psychology, 105(1), 138–149. http://dx.doi.org/10.1037/a0030416 Corvo, K., & DeLara, E. (2010). Bowlby's ghost: Political and moral reverberations of attachment theory. Attachment: New Directions in Relational Psychoanalysis and Psychotherapy, 4(1), 59-67. Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The counseling psychologist, 35(2), 236-264. Dorreh,E.,Banijamali,Sh.s.Ahadi.H.(2019)Mediation Effect of Emotional Intelligence of the Relationship Between Parenting Styles and Bullying. Quarterly Journal of Psychological Studies,15(1),7-22.[Text in Persian]. Egan, S. K., & Perry, D. G. (1998). Does low self-regard invite victimization?. Developmental psychology, 34(2), 299. Ellis, C., Bochner, A., Denzin, N., Lincoln, Y., Morse, J., Pelias, R., & Richardson, L. (2008). Talking and thinking about qualitative research. Qualitative inquiry, 14(2), 254-284. Eslea, M., Menesini, E., Morita, Y., O'Moore, M., Mora‐Merchán, J. A., Pereira, B., & Smith, P. K. (2004). Friendship and loneliness among bullies and victims: Data from seven countries. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 30(1), 71-83. http://dx.doi.org/10.1002/ab.20006. Espelage, D. L., Holt, M. K., & Henkel, R. R. (2003). Examination of peer–group contextual effects on aggression during early adolescence. Child Development, 74(1), 205–220. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8624.00531. Farrington, D. P. (1993). Understanding and preventing bullying. Crime and justice, 17, 381-458. Fox, C. L., & Boulton, M. J. (2006). Longitudinal associations between submissive/nonassertive social behavior and different types of peer victimization. Violence and victims, 21(3), 383. Gifford-Smith, M. E., & Brownell, C. A. (2003). Childhood peer relationships: Social acceptance, friendships, and peer networks. Journal of school psychology, 41(4), 235- 284.http://dx.doi.org/10.1016/S0022-4405(03)00048-7. Gini, G., Pozzoli, T., Borghi, F., & Franzoni, L. (2008). The role of bystanders in students' perception of bullying and sense of safety. Journal of School Psychology, 46(6), 617–638. http://dx.doi.org/10.1016/j.jsp.2008.02.001. Goodboy, A. K., Martin, M. M., & Goldman, Z. W. (2016). Students’ experiences of bullying in high school and their adjustment and motivation during the first semester of college. Western Journal of Communication, 80(1), 60-78. Harel-Fisch, Y., Walsh, S. D., Fogel-Grinvald, H., Amitai, G., Pickett, W., Molcho, M., ... & Craig, W. (2011). Negative school perceptions and involvement in school bullying: A universal relationship across 40 countries. Journal of adolescence, 34(4),639-652. http://dx.doi.org/10.1016/ j.adolescence. 2010.09. 008. Hossaini,A., Hashemi.T., Vahedi, Sh.Akbari,K.(2016).The Effect of Cognitive Hope Enhancing Training on Emotional Victimization of Female High School Students. Research Cognitive and Behavioral Science,6(1)63-75.[Text in Persian]. Houbre, B., Tarquinio, C., Thuillier, I., & Hergott, E. (2006). Bullying among students and its consequences on health. European Journal of Psychology of Education, 21(2), 183-208. Hulsey, C. (2008). Examining the psychometric properties of self-report measures of bullying: Reliability of the peer relations questionnaire (Doctoral dissertation, Wichita State University). James, A. (2010). School bullying. Research briefing. Nedlastet fra: www. nspcc. org. uk/inform, 26, 2012. Jimerson, S. R., Swearer, S. M., & Espelage, D. L. (Eds.). (2010). Handbook of bullying in schools: An international perspective. New York, NY: Routledge. Juvonen, J., & Graham, S. (2014). Bullying in schools: The power of bullies and the plight of victims. Annual review of psychology, 65, 159-185. Kärnä, A., Voeten, M., Poskiparta, E., & Salmivalli, C. (2010). Vulnerable children in varying classroom contexts: Bystanders' behaviors moderate the effects of risk factors on victimization. Merrill-Palmer Quarterly, 56(3), 261–282. Lester, L., Cross, D., & Shaw, T. (2012). Problem behaviours, traditional bullying and cyberbullying among adolescents: Longitudinal analyses. Emotional and Behavioural Difficulties, 17(3-4), 435-447. Martín-Antón, L. J., Monjas, M. I., García Bacete, F. J., & Jiménez-Lagares, I. (2016). Problematic social situations for peer-rejected students in the first year of elementary school. Frontiers in psychology, 7, 1925. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01925. Merrell, K. W., & Gueldner, B. A. (2010). Social and emotional learning in the classroom: Promoting mental health and academic success. Guilford Press. Mohseni Tabrizi, A. R., Rahmati, M. M. (2002). A review in the concepts and theories of aggressive violence and aggression for constructing and presenting causal-descriptive model of violence in sport. Sociological review, 19(19), 53-125. [Text in Persian]
Nemati,Sh.(2017).A Comparison of Western Psychological Forgiveness Model with that of Quran’s.Ethical Research.7(3),139-150.[Text in Persian]. Olweus, D. (1994). Bullying at school. In Aggressive behavior(pp. 97-130). Springer, Boston, MA. Olweus, D. (1999). Sweden. In P. K. Smith, Y. Morita, Junger-Tas, D. Olweus, R. Catalano & P. Slee (Eds.). The nature of school bullying: A cross-national perspective (pp. 7-28). London: Routledge. Olweus, D., & Limber, S. P. (2010). Bullying in school: Evaluation and dissemination of the Olweus bullying prevention program. American Journal of Orthopsychiatry, 80, 124–134. http://dx.doi.org/10.1111/j.1939-0025.2010.01015.x O'Moore, M. (2011). Understanding school bullying: A guide for parents and teachers. Veritas Publications Limited. Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A test of general strain theory. Youth & Society, 43(2), 727-751. Rigby, K. (1998). The relationship between reported health and involvement in bully/victim problems among male and female secondary schoolchildren. Journal of Health Psychology, 3(4), 465-476. Rigby, K. (2013). Bullying in schools and its relation to parenting and family life. Family Matters, (92), 61. Rodkin, P. C., & Hodges, E. V. E. (2003). Bullies and victims in the peer ecology: Four questions for psychologists and school professionals. School Psychology Review, 32(3), 384–400. Sansone, R. A., & Sansone, L. A. (2008). Bully victims: psychological and somatic aftermaths. Psychiatry (Edgmont), 5(6), 62. Seixas, S., Coelho, J., & Nicholas-Fischer, G. (2013). Bullies, victims and bully-victims: Impact on health profile. Educação, Sociedade & Culturas, 38, 53-75. Sepehrian azar,F., Mohammadi,N.,& Blootak,H. (2014).The Study of Prevalence of Bullying and Comparing the Academic Achievement, Social Self- Efficacy and General Health of Adolescents with Bully and Ordinary Behavior.Applied Research in Education Psychology,1(2),23-32.[Text in Persian]. Skapinakis, P., Bellos, S., Gkatsa, T., Magklara, K., Lewis, G., Araya, R., ... Mavreas, V. (2011). The association between bullying and early stages of suicidal ideation in late adolescents in Greece. BMC Psychiatry, 11(22), 1–9. http://dx.doi.org/10.1186/1471-244X-11-22. Taqizadeh, A., Zare, M., & Shafii Abadi, A. (2014).The relationship between social acceptance and educational self-efficacy and bullying behavior among middle school female students of Gonabad city.Health Research Journal, 4(2), 721-727.[Text in Persian]
Thornberg, R., & Jungert, T. (2013). Bystander behavior in bullying situations: Basic moral sensitivity, moral disengagement and defender self-efficacy. Journal of Adolescence, 36, 475–483. http://dx.doi.org/10.1016/j. adolescence.2013.02.003.
Valås, H., & Sletta, O. (2004). Blending attitudes and motivation: a key cocktail. Key Issues in Organisational Communication, London: Routledge. Vivolo-Kantor, A. M., Martell, B. N., Holland, K. M., & Westby, R. (2014). A systematic review and content analysis of bullying and cyber-bullying measurement strategies. Aggression and violent behavior, 19(4), 423-434. Wang, J., Nansel, T. R., & Iannotti, R. J. (2011). Cyber and traditional bullying: Differential association with depression. Journal of adolescent health, 48(4), 415-417. Zechmeister, J. S., & Romero, C. (2002). Victim and offender accounts of interpersonal conflict: Autobiographical narratives of forgiveness and unforgiveness. Journal of personality and social psychology, 82(4), 675.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 469 |