تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 924 |
تعداد مقالات | 7,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,417,123 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,838,471 |
ﺗﺒﯿﯿﻦ زمینهﻫﺎی علی و مداخلهای در توسعهی برند سازمانی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 18، تیر 1398، صفحه 147-181 اصل مقاله (872.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/bmr.2020.31227.1988 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا مزیدی1؛ محمدرضا باقرزاده2؛ اسداله مهرآرا* 3؛ یوسف قلی پور کنعانی4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی (منابع انسانی)، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران. | ||
2استادیار استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران. | ||
4استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و تبیین زمینهﻫﺎی علی و مداخلهای در توسعهی برند سازمانی اﺳﺖ. روششناسی: این پژوهش از نظر ﺷﯿﻮه ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ از ﻧﻮع آﻣﯿﺨﺘﻪ است. بدین منظور با مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای دلفی با گروه نخبگان مرتبط با موضوع زمینهﻫﺎی علی و مداخلهای در توسعهی برند سازمانی شناسایی شد و ﺑﺎ ﺗﻨﻈﯿﻢ و اراﺋﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪی محقق ساخته در یک مقیاس ۱ تا۱۰ درجهای جهت تعیین اﻫﻤﯿﺖ ﻫﺮ ﯾﮏ از ابعاد و گویهها در ﺟﺎﻣﻌﻪای از ﺧﺒﺮﮔﺎن و اساتید دانشگاهی در ﺣﻮزهی برند سازمانی ارزشدﻫﯽ ﺷﺪه و اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺮ ﮐﺪام از آنها ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ با کمک نرمافزار آماری «SPSS» ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. یافتهها: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎنداد که به ترتیب ابعاد در زمینهﻫﺎی علی: 1) مدیریت و رهبری، 2) شرایط سازمانی، 3) منابع انسانی و 4) شرایط فیزیکی سازمان؛ و همچنین در زمینهﻫﺎی مداخلهای:1) اقتصادی، 2) تولیدات علمی، 3) مزیت رقابتی، 4) مشتریمداری، 5) فرهنگی و اجتماعی، 6) ارتباطات و تبلیغات، 7) سیاسی، 8) ارزش جهانشمولی و 9) ورزشی و تفریحی؛ در هر کدام از ابعاد مذکور نیز گویههای شناسایی شده نیز اولویتبندی شدند. نتیجهگیری: دانشگاه آزاد اسلامی جهت دستیابی به مزیت رقابتی بایستی ابعاد مذکور در توسعه برندسازمانی را بکار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برند سازمانی؛ زمینهﻫﺎی علی؛ زمینهﻫﺎی مداخلهای؛ شرایط فیزیکی سازمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explain the causal and interventional Conditions of corporate brand development | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Mazidi1؛ Mohammad Reza Bagherzadeh2؛ Asadollah Mehrara3؛ Yousof Gholipour-Kanani4 | ||
1Ph.D، Student, Public Administration،Department of Human Resource،Ghaemshahr Branch،Islamic Azad University،Ghaemshahr, Iran. | ||
2Assistant Professor، Department of Public Administratio،, Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University،Ghaemshahr, Iran. | ||
3(Corresponding author) Assistant Professor،Department of Public Administration، Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University،Ghaemshahr،Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Industrial engineering،Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University،Ghaemshahr, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: This Paper aim is Identificating and Explaining the field of causal and interventional Conditions in the corporate brand development. Methodology: This research aims to be applied and developed. From the point of view of data collection, it is of mixed research design used in this study were intertwined together. With library studies and Delphi interviews with the elite group related to the subject of the causal and interventional Conditions of corporate brand development was identified, And by arranging and providing a Researcher made questionnaire on a scale of 1 to 10 degrees to determine the importance of each of the Dimensions and items in the community of experts and university professors in the field of Corporate Brand ranked and prioritized each of them on the basis of analysis of variance Friedman, using statistical software «SPSS» were analyzed. Findings: The results showed that and in terms of the causal Conditions: 1) management and leadership, 2) organizational conditions, 3) human resources, & 4) physical conditions of the organization; and also of the interventional Conditions: 1) economic, 2) scientific production, 3) competitive advantage, 4) customer orientation, 5) cultural and social, 6) communication and advertising, 7) political, 8) Universal value, & 9) sports and recreation; In each of these dimensions, the identified items were also prioritized. Conclusion: In order to achieve competitive advantage, Islamic Azad University should use the mentioned dimensions in the development of organizational brand. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Corporate Brand, Causal Conditions, Interventional Conditions, Physical Conditions of the Organization | ||
مراجع | ||
آرین، مریم؛ منصوریمؤید، فرشته و کردناییج، اسداله (1397). بررسی رضایتمندی از برند و و قصد خرید مجدد مصرفکننده: تبیین نقش سبک زندگی و ارزش لذتجویانه، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، شماره 8، شماره پیاپی 1، صص 21-1.
اسفیدانی، محمدرحیم؛ رمضانی، سارا و شاه حسینی، محدعلی (1395)، مدلسازی ساختاری تفسیری هویت برند سازمانی در بازار B2B صنعت IT با نگاهی به عملکرد بازاریابی، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 2، صص 280-259.
افجه، سیدعلیاکبر و علیزادهفر، زهرا (1396)، رابطهی ادراک از برندکارفرما با نگرشهای شغلی کارکنان، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، شماره 26، شماره پیاپی 84، صص 95-73.
افضل آبادی، محمدحسین؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ عبداللهی، بیژن و عباسیان، حسین (1396)، طراحی مدل برندسازی کارفرما در سازمانهای عمومی غیردولتی، فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، شماره 9، شماره پیاپی 29، صص 95-71.
آقاجانلو، مختار (1394). بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر برند سازمانی و وفاداری مشتریان، پایاننامهی کارشناسی ارشد، وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
بابایی زکلیکی، محمدعلی؛ برداران سرخابی، زهرا و حیدرزاده، کامبیز (1397)، طراحی مدل مشغولیت مشتری با برند با رویکرد نظریه دادهبنیاد، فصلنامه مدیریت برند، دوره 5، شماره 4، شماره پیاپی 16، صص 84-41.
بخشی، فریبا و روشن، سیدعلیقلی (1395). بررسی تأثیر رضایت مشتریان بر ارزش ویژه برند با میانجیگری متغیر اعتماد مشتریان به برند در صنایع غذایی آستان قدس رضوی، بررسیهای بازرگانی، شماره 78، صص 97-85.
برغمدی، قاسم و قلیپور، آرین (۱۳۹۶)، بررسی تأثیر برندسازی کارفرما بر جذب استعدادها در بانک رفاه، مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، شماره ۳۵، صص ۲۲۵-۲۰۷.
پیشبهار، ام فروه (۱۳۹۵)، برند کارفرما، منبع مزیت رقابتی برای جذب استعدادها، اولین همایش بین المللی پژوهشهای نوین در مطالعات مدیریت، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری خوارزمی.
تقویفرد، ممحمدتقی؛ مهدینسب، سمیرا؛ ناصحیفر، وحید و بامدادصوفی، جهانیار (1397)، مدل برندسازی شرکتی در صنعت اپراتوری تلفن همراه (مورد مطالعه: شرکت همراه اول)، فصلنامه مدیریت برند، دوره 5، شماره 2، شاره پیاپی 14، صص 117-83.
حقیقی، محمد؛ اسفیدانی، محمدرحیم؛ امیرشاهی، میراحمد و سلیم، شیرین (1397)، برندسازی شرکتی با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه : شرکتهای صنعت ساختمان)، فصلنامه مدیریت برند، دوره 5، شماره 3، شماره پیاپی 15، صص 78-39.
حمیدیانپور، فخریه؛ ضیایی بیده، علیرضا و اردکانی، محمدسعید (1392). ارائه مدلی جهت بررسی پیامدهای ارزش ویژه برند کارفرما با استفاده از رویکرد مدلسازی معادله ساختاری، دوفصلنامه علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، شماره 5، شاره پیاپی 9، صص 20-1.
حمیدیزاده، محمدرضا؛ ساکیپور، آذین و جلالی، سیدمهدی (1397)، شناسایی و ارزشیابی الگوی عوامل کلیدی بازآفرینی علامت تجاری در سطح شرکت، فصلنامه مدیریت برند، دوره 5، شماره 4، شماره پیاپی 16، صص 106-85.
حمیدیزاده، محمدرضا؛ غدیری، علیرضا؛ قرهچه، منیژه و بازرگان، کاوه (1395)، پیشایندهای ارزش ویژه برند شرکتی، در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، با استفاده از نظریه دادهبنیاد، فصلناه مدیریت برند، دوره 3، شماره 3، شماره پیاپی 7، صص 48-11.
ربی، مریم و جهانیان، رمضان (1397). بررسی تأثیر برند سازمانی بر وفاداری مشتری شرکتهای بیمهای، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری.
رحیمی، مهدی و امیررضا علیزادهمجد. (۱۳۹۸). مطالعه تأثیر برند سازمان بر نگرش نسبت به خرید محصولات ورزشی (مورد مطالعه: باشگاه رئال مادرید)، سومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران، انجمن تعالی کسب و کار ایران.
رضادوست، مهدی؛ ایرانی، حمیدرضا و حمیدیزاده، علی (1395). تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت برند، شماره 4، شماره پیاپی 8، صص 94-65.
رنجبر، فریده (۱۳۹۶)، بررسی ارتباط بین برند کارفرما با جذب و وفاداری نیروی انسانی، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی صالحان.
سیدجوادین شمس (1386). عوامل تعیینکننده ارزش ویژه برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان، پژوهشنامه علوم اجتماعی و انسانی، شماره 7، شماره پیاپی 25، صص 96-73.
عابدی، احسان و جمالو، فاطمه (1396)، بررسی عوامل مؤثر بر هویت برند سازمانی و تأثیر آن بر عملکرد برند و رضایت کارکنان بیمة البرز (مطالعۀ موردی: کارکنان استان تهران)، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 3، صص 640-617.
محمدیان بروجنی، فرزان (1398)، بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر روی وفاداری مشتریان به برند سازمان با توجه به نقش میانجی متغیرها (مورد مطالعه: شرکت هواپیمایی آسمان تهران)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره).
Abedi, E., Jamallo, F. (2017). Investigating Factors Affecting Corporate Brand Identity and Its Influence on Alborz Insurance Brand Employees’ Performance and Satisfaction (Case Study: Tehran Province’s Employees). Journal of Business Management, 9(3), 617-640. (In Persian)
Afjahi, S., Alizadeh far, Z. (2017). The Relationship of Perception From Employer Brand with Job Attitudes of Employees.. Management Studies in Development and Evolution, 26(84), 73-96. (In Persian)
Ahmad, N. A. & Daud, S. (2016). Engaging People with Employer Branding, Procedia Economics and Finance, 35, 690-698.
Aryan, M., Mansouri Moayed, F., Kordnaeij, A. (2018). Brand Satisfaction and Repurchase Intention: The Role of Lifestyle and Hedonic Valve. Organizational Resources Management Researchs. 8 (1), 1-21. (In Persian)
Baek, W., Kim, K., Kim, D. & Byon, K.K. (2020). The Impacts of the Perceived Golf Course Brand Globalness on Customer Loyalty through Multidimensional Perceived Values, Sustainability, 12(3), 978.
barghamadi, G., gholipor, A. (2015). Investigating the Effect of Employer Branding in Attracting Talents in Refah Bank. Organizational Culture Management, 13(1), 207-227. (In Persian)
Dehghani Soltani, M., Ramezani, S., Rezaei, F. (2018). The Effect of the Perceived Brand Relation Orientation on Brand Performance by Explaining the role of Expected Emotions and Customer Identification with the Brand (Case Study: Tehran Laleh Hotel Customers). Brand Management, 5(3), 107-138. (In Persian)
Ebrahimi, S., Bagheri Garbollagh, H. (2018). Analysis of the role brand experience, motivation and Customer Citizenship Behavior on the Value Co-Creation Attitude and Subjective Norms. Brand Management, 5(2), 5-24. (In Persian)
Fernandez-Lores, S., Gavilan, D., Avello, M. & Blasco, F. (2016). Affective commitment to the employer brand: Development and validation of a scale, BRQ Business Research Quarterly, 19(1), 40-54.
Figurska, I & Mtuska, E. (2013). Employer branding as a human management strategy, Human resources, management Tresources &ergonomics, 7(2), 35-51.
Haghighi, M., Eafidani, M., Amirshahi, M., Salim, S. (2018). Corporate brand Building by Using the Approach of grounded Theory (Case Study: Construction Industry Companies). Brand Management, 5(3), 39-78. (In Persian)
Hamidizadeh, M., Ghadiri, A., Gharecheh, M., Bazargan, K. (2016). Studying Antecedents of B2B Brand Equity in an Iranian ICT Company by Using Grounded Theory. Brand Management, 3(3), 11-48. (In Persian)
Hamidizadeh, M., Sakipour, A., jalali, S. (2019). Identification and Evaluation of the Key Factors Pattern of Trademark Recreation at Company Level. Brand Management, 5(4), 85-106. (In Persian)
Karimi, Fariba,. Salami, Mohammadreza (2015). Policy Making Difference Between Educational Organizations And Non Educational Organization, 2nd International Conference on Management Development and Culture, Tehran, Mobin Cultural Ambassadors Institute, https://www.civilica.com/Paper-ICOM02-ICOM02_383.html. (In Persian)
Mölk, A. (2018). Structures, strategizing, and contested territories: A structuration perspective on strategy development in employer branding. Scandinavian Journal of Management, 34(4), 326–334.
Navehebrahim, A., Afzalabadi, M., Abdollahi, B., Abbasian, H. (2017). Designing an Employer Brand-making Model in Public NGOs. Journal of Research in Human Resources Management, 9(3), 72-96. (In Persian)
Rahimnia, F., Sarvari, T., Poursalimi, M. (2018). Investigating the effect of regretting the brand on behavioral intention via satisfaction and consumer brand identification as a moderator in the best sport clubs in Mashhad. Brand Management, 5(3), 79-106. (In Persian)
Rezadoust, M., Irani, H., Hamidizadeh, A. (2017). Investigating the Effect of Employer Brand on Employee Retention with Mediating roles of Employee Engagement and Organizational Citizenship Behavior. Brand Management, 3(4), 65-94. (In Persian)
Taghavifard, M., Mahdinasab, S., Nasehifar, V., Bamdadsoofi, J. (2018). Corporate Branding Model in the Mobile Operator Industry (As a Case: Hamrah-e-Avval). Brand Management, 5(2), 83-117. (In Persian)
TingchiLiu, M; AnthonyWong, I; HsiangTseng, Ting; Wen-YuChang, A. &Phau, I. (2017), Applying consumer-based brand equity in luxury hotel branding, Journal of Business Research, 81, 192-202.
Tkalac Verčič, A. & Sinčić Ćorić, D (2018). The relationship between reputation, employer branding and corporate social responsibility, Public Relations Review, 44(4), 444-452.
Yang, C. & Li, X. (2011). The Study on Employer Brand Strategy in Private Enterprises from the Perspective of Human Resource Management, Energy Procedia, 5 (2011), 2087–2091.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 426 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 490 |