تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 627 |
تعداد مقالات | 5,126 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,208,934 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,058,685 |
Students and Teacher's Attitudes to Using Concordancing in Learning and Teaching Preposition Collocations: Issues and Options | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1399 | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2020.31656.1316 | ||
نویسندگان | ||
Vali Mohammadi ![]() | ||
University of Mohaghegh Ardabili | ||
چکیده | ||
The present study explored the effectiveness and efficacy of concordance-based instruction on learning and using proposition collocations (PCs) by Iranian EFL learners. Furthermore, we explored the instructional issues involved both from students and the teacher's perspectives. To this end, 60 homogeneous, intermediate EFL learners participated in the study as the two thirty-subject groups of experimental and control. A researcher-made test on PCs was administered as the pretest to make sure that the learners’ knowledge of PCs was approximately equal. Two parallel versions of the pretest were administered, in turn, as the immediate and delayed posttests with the aim of evaluating the possible effect(s) of eight sixty-minute treatment sessions. The results of a repeated-measures ANOVA revealed a significant difference between the performance of the experimental group and control group from the immediate to the delayed posttests. Also, the effect for the interaction of time and group was significant. At the end of the study, a 20-item questionnaire was administered to elicit participants’ attitudes towards using concordancing to learn PCs. The results revealed that almost all respondents expressed positive attitudes towards learning PCs through concordancing although some participants faced some practical or technical difficulties while using this technology. We also surveyed the teacher’s attitude towards concordance-based PCs instruction via an interview proposing further issues and options for the classroom teaching practice. Lastly, the implications of the study for language teaching and applied linguistics are discussed. | ||
کلیدواژهها | ||
Concordancing؛ grammatical collocations؛ lexical collocations؛ preposition؛ preposition collocations (PCs) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
نگرش دانش آموزان و معلم زبان نسبت به استفاده از واژه یاب در یادگیری و تدریس هم آیی حروف اضافه: مسائل و پیشنهادات | ||
نویسندگان [English] | ||
ولی محمدی؛ نرجس محیط | ||
دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده [English] | ||
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر و اثربخشی آموزش مبتنی بر استفاده از واژه یاب در یادگیری و استفاده از هم آیی حروف اضافه توسط زبان آموزان ایرانی پرداخته است. علاوه بر این، مسائل آموزشی مربوطه را از دیدگاه دانش آموزان و معلم مورد بررسی قرار دادیم. بدین منظور، 60 زبان آموز سطح متوسط در مطالعه شرکت کردند. آزمون محقق ساخته درباره هم آیی حروف اضافه به عنوان پیش آزمون برای اطمینان از دانش هم آیی حروف اضافه زبان آموزان برگزار شد. دو نسخه موازی پیش آزمون، به عنوان پس آزمونهای پیوسته و باتأخیر با هدف ارزیابی تاثیر احتمالی هشت جلسه تدریس شصت دقیقه ای اجرا شد. برای مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون، از آزمون آنووای مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد زبان آموزان در پیش آزمون و پس آزمون پیوسته تفاوت معناداری وجود داشت. همچنین، تأثیر متقابل زمان و گروه معنی دار بود. در پایان مطالعه، از پرسشنامه 20 ماده ای استفاده شد تا نگرش شرکت کنندگان را نسبت به استفاده از واژه یاب برای یادگیری هم آیی حروف اضافه بدست آوریم. نتایج نشان داد که تقریباً همه پاسخ دهندگان نسبت به یادگیری هم آیی حروف اضافه نگرش مثبت داشتند. همچنین نگرش معلم نسبت به آموزش هم آیی حروف اضافه مبتنی بر واژه یاب را از طریق مصاحبه مورد بررسی قرار دادیم که به مسائل کاردبردی ای اشاره داشت. سرانجام، پیشنهاداتی برای تدریس کلاسی ارائه می شود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
واژه یاب, هم آیی دستوری, هم آیی واژگانی, حرف اضافه, هم آیی حروف اضافه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |