تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 5,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,179,449 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,042,297 |
وضعیت زنان در نظام اجتماعی ساسانیان در عصر پسامزدکی و تاثیر آن در تالیف ; ارداویرافنامه | ||
تاریخ اسلام و ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1399 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/hii.2020.32341.2284 | ||
نویسندگان | ||
محمد بهرامی ![]() | ||
1کارشناسی ارشد ایرانشناسی دانشگاه یزد | ||
2استادیار دانشکده ایرانشناسی و علوم انسانی، گروه تاریخ و ایران شناسی، دانشگاه میبد، میبد، ایران. | ||
چکیده | ||
نظام اجتماعی ساسانیان در تمامی نهادهای آن کاملا بر اساس سیادت عنصر مرد شکل یافته بود و متون فقهی و حقوقی این دوره کاملا حامی و پشتیبان نظم ساختارهای اجتماعی جامعه بود. نقش و وظایف و حقوق زن در ساختارها و نهادهای اجتماعی مطابق با قوانین حقوقی، کاملا گویای جایگاه فرودستی زنان نسبت به مردان جامعه بوده است با ظهور مزدک، تغییر و تحولاتی در مختصات نظام اجتماعی ساسانیان ایجاد میشود. مزدک نگاه ویژه و البته ساختارشکنانهای نسبت به زنان داشته هر چند که منابع، اهداف مزدک از داشتن چنین رویکردی نسبت به زنان را منفی ارزیابی نمودهاند، اما به دنبال رویکرد خاص مزدک به زنان جامعه، ذیل شعار برابری و مساوات-خواهی برای همگان، آزادیهای به زنان اعطا گردیدکه پیامد آن، رفتارهای هنجارشکنانهای از سوی مردان و زنان عموما طبقات پایین و محروم جامعه بوده که در نهایت منجر به بی نظمی و فساد میشود. خسرو انوشیروان بعد از قلع و قمع نمودن مزدکیان، دست به اصلاحات همه جانبهای میزند. مساله پژوهش حاضر در مورد چرایی تالیف ارداویرافنامه در زمان خسرو انوشیروان است و فرضیۀآن بدین شکل ارائه میگردد؛ تالیف ارداویرافنامه به عنوان متن دینی و پیشگویانه بر اساس ضرورتهای اجتماعی جامعه، میتواند اقدام اصلاحی در تکمیل اصلاحات اجتماعی خسروانوشیروان در دوره پسامزدکی باشد تا نظم را در ساختارهای اجتماعی جامعۀ ایران، اعاده و احیا نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
ارداویرافنامه؛ نظام اجتماعی؛ زنان؛ مزدک؛ خسرو انوشیروان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The situation of women in the Sassanid social system in the post-Mazdaki era and its impact on the compilation of Ardavirafnameh | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Bahrami1؛ Shahnaz Hojati najafabadi2 | ||
1master of Iranian studies yazd university | ||
2Department of Iranian Studies and Humanities,Faculty of Iranian Studies and History,University of Maybod,Meybod,Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Sassanid social system in all its institutions was completely based on the sovereignty and of the male element and the jurisprudential and legal texts of this period were completely supportive of the order of social structures of society. so that the role, duties and rights of women in social structures and institutions in accordance with legal laws, quite clearly indicate the low status of women compared to men in society .with the advent of Mazdak, changes took place of the Sassanid social system .Mazdak has a special and, of course, deconstructive view of women, although ancient sources have negatively assessed Mazdak's goals and intentions for having such an attitude towards women ,But the consequence of Mazdak's special approach to the women of the society, under the slogan of equality and equality for all, has been the granting of freedoms to women .The consequence of this is norm-breaking behavior by men and women, generally the lower and deprived classes of society, which ultimately leads to disorder and corruption. KhosrowAnoushirvan, after defeating the followers of Mazdak, undertakes comprehensive reforms. The problem of the present study is why the Ardaviraf letter was written during the time of KhosrowAnoshirvan and its hypothesis is presented as follows ;Compilation of Ardavirafnameh as a religious and prophetic text based on the social needs of the society, can be a corrective action in completing the social reforms of KhosrowAnoushirvan in the post-Mazdaki period to restore and revive the former order in the social structures of Iranian society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ardavirafnameh, social system, women, Mazdak, KhosrowAnoshirvan | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 |