تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 5,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,179,489 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,042,337 |
بازنمایی شاخصهای تفکر مستقل در برنامه درسی دانشآموزان دوره متوسطه | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آذر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2020.29205.2892 | ||
نویسندگان | ||
جمال معمر حور ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران - ایران. | ||
2عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران‏ | ||
4گروه روشها و برنامه های آموزشی و درسی، عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مفهومپردازی تفکر مستقل در برنامه درسی دانشآموزان دوره متوسطه (اول و دوم) و بازنمایی شاخصهای آن انجام شده است. به این منظور ابتدا با استفاده از روش اسنادی، به مرور نظاممند پیشینه پژوهش در پایگاههای ایرانداک، Science Direct، Google Scholar، Springer، IEEE و ACM در 20 سال اخیر پرداخته شد. بررسیها به شناسایی 30 سند (کتاب، مقاله، پایاننامه، سایت علمی) منتج گردید. تحلیل دادهها مبتنی بر راهبرد تحلیل مضمون به شناسایی 175 کُد باز منجر گردید که با تقلیل احیاگرایانه به 146 کُد معنادار کاهش یافت و در 8 عامل اصلی و 30 ملاک دستهبندی شد. در ادامه با استفاده از روش پیمایشی، میزان تناسب مقولهها و کدهای شناسایی شده مورد بررسی قرار گرفت و چارچوب تشکیلشده برای سازه تفکر مستقل، روایییابی گردید. مقولههای شناسایی شده شامل احساس آزادی و حق انتخاب، یادگیری متقابل و مشارکتی، تسلط به مهارتهای شناختی، تسلط به مهارتهای فراشناختی، آشنایی با مهارت حل مسئله، تربیت خانوادگی، فعالیت مستقل و پیروی آگاهانه، است. بر پایه نتایج بدست آمده، میتوان بیان کرد، اگر در فرایندهای تربیتی دانشآموزان از شاخصهای شناساییشده، استفاده شود، محتمل است در بزرگسالی به افرادی مستقل با قابلیتهای فردی و مقاوم در برابر ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی تبدیل شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
"تفکر مستقل"؛ "برنامه درسی"؛ "دانشآموزان دوره متوسطه"؛ "شاخص های تفکر مستقل" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of indicators of independent thinking in Secondary School Students' Curriculum | ||
نویسندگان [English] | ||
jamal moammer hour1؛ Marzieh dehghani2؛ elaheh hejazi3؛ Keyvan Salehi4 | ||
1PhD student in curriculum, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran - Iran. | ||
2Assistant Professor of the Faculty of Psychology and Education University of Tehran | ||
3Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and ‎Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.‎ | ||
4Assistant Professor, Department of Curriculum Development & Instruction Methods, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to conceptualize independent thinking in First and second secondary school students' curriculum and to represent its indicators. For this purpose, systematically reviewing the background of research in Irandoc, Science Direct, Google Scholar, Springer, IEEE and ACM databases over the last 20 years was done. The surveys resulted in the identification of 30 documents (Book, article, dissertation, scientific site). Data analysis based on the thematic analysis strategy resulted in the identification of 175 open codes which were reduced to 146 significant reductive codes and classified into 8 main factors and 30 criteria. Then, the suitability of the identified categories and codes was assessed using a survey method and the framework formed for the independent thinking construct was validated. The identified themes include feelings of freedom and Right to Choose, Mutual and participatory learning, mastery of cognitive skills, mastery of metacognitive skills, and familiarity with problem solving skills, family training, independent activity, and Conscious obedience. Based on the results, it can be stated that if the identified indicators is used in the educational process of students, it is likely that in adulthood they will become independent individuals with individual abilities and resistant to malformations and social harm. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Independent Thinking", "Curriculum", "High School Students", "Independent Thinking indicators" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |