تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 621 |
تعداد مقالات | 5,096 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,160,499 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,031,165 |
مطالعۀ نقشمایهٔ سگ در آثار قلمداننگاری آقانجفعلی هنرمند دورهٔ ناصرالدینشاه قاجار | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 آذر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2020.29674.1476 | ||
نویسندگان | ||
الهه پنجه باشی ![]() | ||
1استادیار ، الزهرا | ||
2کارشناسی ارشد الزهرا | ||
چکیده | ||
دورۀ قاجار یکی از ادوار درخشان هنر قلمداننگاری و نقاشی زیرلاکی است. اوج شکوفایی قلمداننگاری در دوران ناصری است. هنرمندان بسیاری به ساخت و تزئین قلمدان روی آوردند. با ساخت قلمدان بستر مناسبی برای تصویرگری هنرمندان فراهم شد. نقوش به کار رفته بر روی قلمدانها به مانند دیگر هنرها در دورۀ قاجار، متأثر از هنر اروپا بود. قلمداننگاری به دلیل ظهور حامیان درباری، دولتمردان و ثروتمندان رواج یافت. هنر قلمداننگاری در قرن 13هـ.ق. به اوج شکوفایی رسید. آقانجفعلی نقاشباشی، از سرآمدان نقاشی زیرلاکی و قلمداننگاری، در شکوفایی این هنر بسیار مؤثر بوده است. او یکی از مهمترین هنرمندان نقاشی زیرلاکی و قلمداننگاری در دورۀ قاجار است. یکی از نقوشی که در آثار او به کار رفته، نقشمایۀ سگ است. هدف از این پژوهش، مطالعۀ نقشمایۀ سگ و بررسی نژاد واقعی سگ در آثار قلمداننگاری آقانجفعلی است. این مطالعه، تحلیلی با رویکرد تاریخی است. پرسش اصلی این پژوهش شامل موارد زیر است که نقش سگ در آثار آقانجفعلی چگونه کار شده است؟ تا چه اندازه متأثر از هنر اروپایی است؟ تا چه میزان واقعیتگرایی و طبیعتپردازی شده است؟ روش پژوهش حاضر، کیفی و به صورت تحلیلی_توصیفی است. شیوۀ گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی(کتابخانهای) است. مفروض پژوهش حاضر، واقعگرایی نقشمایۀ سگ با توجه به نژاد اصلی سگها و تأثیرپذیری از هنر اروپایی در قلمداننگاریهای آقانجفعلی میباشد. ضرورت پژوهش حاضر، این موضوع است که در مطالعات صورت گرفته تاکنون به بررسی نقش سگ به خصوص در آثار آقانجف پرداخته نشده است. جامعۀ آماری، پنج قلمدان در مجموعۀ خلیلی است. در انتهای این پژوهش نتیجه گرفته میشود که انواع سگهای شکاری، نگهبان، گله و تزئینی در تصاویر قلمداننگاری مورد بحث، نقاشی شدهاند. نقوش استفاده شده برای سگها در قلمداننگاریها، متأثر از نقاشی اروپایی بوده و بر اساس نژاد واقعی سگها میباشد. کلیدواژگان: قاجار، قلمداننگاری، آقانجفعلی، ناصرالدینشاه، نقشمایه، سگ. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژگان: قاجار؛ قلمداننگاری؛ آقانجفعلی؛ ناصرالدینشاه؛ نقشمایه؛ سگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Dog's Drawing in the Works of Painting by Agha Najafali, an artist of the Nasser al-Din Shah Qajar period | ||
نویسندگان [English] | ||
Elaheh Panjehbashi1؛ Fatemeh Amani Rad2 | ||
1alzahra assistant professor | ||
2alzahra | ||
چکیده [English] | ||
The Qajar period is one of the brightest periods of the art of pen and ink painting. In the Nasserite era, we are witnessing the flourishing of calligraphy, and many artists began to make and decorate pens. With the construction of Qalmadan, a suitable platform was provided for the illustration of artists. The designs used on the pens, like other arts in the Qajar period, were influenced by European art. The art of calligraphy in the 13th century AH. It reached its peak. Agha Najafali Naghashbashi, one of the leading painters of calligraphy and calligraphy. One of the motifs used in his works. The aim of this study is to study the role of dogs and their impact on European painting and the actual breed of dogs in Agha Najafali's painting. This study is an analysis with a historical approach. The main question of this research includes the following cases of how the role of dogs in the works of Agha Najafali has been worked on? To what extent is it influenced by European art? To what extent has realism and nature been addressed? The present research method is qualitative and analytical-descriptive. The method of collecting information is documentary (library). In this study, it is assumed that Agha Najafali is influenced by European painting, and he has tried to portray the realistic role of dogs. The necessity of this research is that in the researches that have been done so far, the role of dogs and its influence on European painting in the art of painting and especially the works of Agha Najafali has not been studied. The statistical population of this study is the study of five works of painted pencils on the subject of dogs. In this article, the art of calligraphy in the period of Nasser al-Din Shah Qajar is examined and the role of dogs in the works of Agha Najafali is discussed. Five pens from Agha Najafali's pens, in which the role of the dog is illustrated, are examined. At the end of the study, it was concluded that a variety of hunting dogs, guards, herds and ornaments were painted in the pictures of the pen in question. The motifs used for dogs in pen drawings are influenced by European paintings and are based on the study of the actual breeds of dogs. Keywords: Qajar, Painting, Agha Najafali, Nasser al-Din Shah, Naghsh mayeh, Dog. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Qajar, Painting, Agha Najafali, Nasser al-Din Shah, Naghsh mayeh, Dog | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,773 |