تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 621 |
تعداد مقالات | 5,096 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,160,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,031,166 |
تحلیل مفهوم خلاقیت در نگارهی مستی لاهوتی و ناسوتی اثر سلطان محمد نقاش | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 آذر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2020.31553.1516 | ||
نویسندگان | ||
سحر ذکاوت ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد هنر اسلامی، گرایش کتابت و نگارگری دانشگاه شاهد تهران | ||
2استادیار، دکترای تخصصی پژوهش هنر، گروه هنر، دانشگاه شاهد تهران | ||
چکیده | ||
نگارهی مستی لاهوتی و ناسوتی اثر سلطان محمد یکی از آثار برجسته و ارزشمند در هنر نگارگری است. هنر نگارگری ایرانی دارای ویژگیها و شاخصههایی است که سبب تمایز و تفاوت آن با سایر سبکهای نقاشی است. همچنین خلق آثار هنری به خلاقیت هنرمندان بستگی دارد و خلاقیت نقش محوری در انواع هنرها دارد. اهمیت ویژگیهای هنر نگارگری و در محوریت آن نگارهی مستی لاهوتی و ناسوتی سلطان محمد و جایگاه خلاقیت در هنر، ضرورت انجام پژوهش حاضر را ایجاد نموده است. بنابراین شناسایی ویژگیهای نگارگری ایرانی و ویژگیهای نگارهی مستی لاهوتی و ناسوتی و شناخت بازتاب مفهوم خلاقیت در ویژگیهای نگارهی نامبرده اهداف پژوهش حاضر را تشکیل میدهند. سوالات پژوهش به این شرح است: 1- نگارگری ایرانی چه ویژگیهایی دارد و این ویژگیها چگونه در نگارهی مستی لاهوتی و ناسوتی سلطان محمد به کار رفته است؟ 2- مفهوم خلاقیت در نگارهی مستی لاهوتی و ناسوتی سلطان محمد چگونه بازتاب یافته است؟ در راستای پاسخگویی به سوالات مطرحشده، اطلاعات کتابخانهای و اسنادی با رویکرد توصیفی- تحلیلی و استدلال قیاسی مورد بررسی قرار گرفته است و نمونهی موردی نگارهی مستی لاهوتی و ناسوتی اثر سلطان محمد میباشد و نتایج پژوهش نشان میدهد در این نگاره ویژگی منظرهسازی در مقایسه با سایر آثار نگارگری ایرانی کمتر بهکار رفته و خلاقیت با مفاهیم ابداع، نوآوری و ابتکار، تخیل و بهکارگیری خیال، روشی برای پاسخگویی به استرسهای روانی و ابهامات زندگی و . . . در ساختار مفهومی و بصری نگاره دیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ نگارگری ایرانی؛ نگارهی مستی لاهوتی و ناسوتی؛ سلطان محمد نقاش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the concept of creativity in the Sultan Mohammad’s painting of Worldly and Otherworldly Drunkenness | ||
نویسندگان [English] | ||
sahar zekavat1؛ Khasgayar Ghazizade2 | ||
1Islamic art. Tehran Shahed university. Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Sultan Mohammad’s painting of Worldly and Otherworldly Drunkenness are one of the most outstanding and exquisite works in the painting art. Persian painting has features and specifications that distinguish it from other painting styles. Also, creating works of art depends on the creativity of the artists and creativity plays an important role in a variety of arts. The importance of the specifications of the Persian painting and in its focus the Sultan Mohammad’s painting of Worldly and Otherworldly Drunkenness and the position of creativity in art, has made this research necessary. Therefore, identifying the specifications of Persian painting and the features painting of Worldly and Otherworldly Drunkenness and recognizing the reflection of the concept of creativity in the features of the mentioned painting are this research purposes. Research questions include: 1- What are the specifications of Persian painting and how are these features used in the Sultan Mohammad’s painting of Worldly and Otherworldly Drunkenness? 2- How is the concept of creativity reflected in the Sultan Mohammad’s painting of Worldly and Otherworldly Drunkenness? Library and documentary information with descriptive-analytical approach and Inductive reasoning have been studied to answer the questions and the case study is Sultan Mohammad’s painting of Worldly and Otherworldly Drunkenness and the results of this study show that in this painting, the feature of landscaping is less used compared to other works of Persian painting and creativity with the concepts of innovation, initiative and imagination and the use of imagination, a way to respond to mental stresses and ambiguities of life and other things can be seen in the conceptual and visual structure of the painting. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, Persian painting, painting of Worldly and Otherworldly Drunkenness, Sultan Mohammad Naqsh | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |