تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 5,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,179,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,042,674 |
پژوهشی در ضرباهنگ کتیبههای سفالینههای نیشابور تا سده 6 ه.ق. | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 آذر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2020.32829.1552 | ||
نویسنده | ||
علی اصغر کلانتر ![]() ![]() | ||
گروه صنایع دستی و پژوهش هنر، دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
موسیقی بعنوان یک هنر شنیداری، حاصل قرارگیری و تکرار نتها در بعد زمان؛ و خوشنویسی بعنوان یک هنر دیداری، حاصل قرارگیری و تکرار عناصر بصری در بعد مکان است. پیدا کردن حلقه اتصال و یا برابرنهی دو اثر از این دو هنر، موضوعی غامض به شمار میرود. نمونههای متعدد الهام گرفتن از آثار دیداری و خلق اثری شنیداری وجود دارد، اما جای یک روال منطقی برای این موضوع خالی است. هدف پژوهش، رسیدن به روشی برای کشف ضرباهنگ در آثار هنری دیداری و تبدیل آن به آثار شنیداری آهنگین بوده است. برای بررسی این موضوع، کتیبههای سفالینههای نیشابور در سدههای 1 تا 6 هجری به سبب دارا بودن سبک مشخص و ویژگیهای شاخص هنری، بعنوان جامعه آماری اصلی برای مطالعه انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. سوال اصلی پژوهش این بوده است که چگونه میتوان برای یک اثر دیداری، برابرنهاد شنیداری خلق نمود؟ این پژوهش به شیوه تطبیقی انجام شده و هدف کاربردی آن، بررسی و معرفی روشی تخصصی برای استخراج ضرباهنگ نقوش از آثار نوشتاری و تبدیل آنها به قطعات آهنگین بوده است. نتایج بررسیها نشان میدهد نقوش خوشنویسی بکار رفته در تزئین سفالینههای نیشابور دارای ضرباهنگی هستند که از طریق روشهای کدگذاری و نتنویسی بکار رفته در این مقاله میتوانند به اصوات قابل شنیدن تبدیل شوند. با تکیه بر دستاوردهای این پژوهش میتوان روش بکار رفته را با تغییرات متناسب با موضوع، به سایر هنرهای تجسمی نیز تعمیم داده و به خلق قطعات آهنگین برابرنهاد برای آثار دیداری پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
خراسان؛ موسیقی مقامی؛ سفالینههای نیشابور؛ ضرباهنگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study on the Rhythm of the Inscriptions on Potteries in Nishapur until the 6th Century AH | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Asghar Kalantar | ||
Department of Handicrafts and Art Research, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
As an auditory art, Music results from the placement and repetition of notes in the temporal dimension; and, as a visual art, Calligraphy results from the placement and repetition of visual elements in the spatial dimension. Therefore, to find a common ground between, or to equate two pieces of, these two artistic fields with each other is indeed a convoluted matter within which some challenges reside. There exist instances of being inspired by a visual piece of art and creating an auditory one; nevertheless, a logical procedure by means of which to proceed with this matter is verily missed. The canonical issue of the present study is achieving a method by which to discover the rhythm in the works of visual art and turning it into harmonious works of auditory art. To inspect this matter, the inscriptions on potteries in Nishapur from the 1st up to the 6th Century AH have been inspected and selected as the main statistical population due to their specific style and preeminent artistic characteristics. The main question of the present study is as follows, How can one create an auditory equivalent for a visual work of art? This study has been a comparative one whose applied objective is to inspect and introduce a technical method by the virtue of which to elicit the rhythm of the motifs from written works of art, turning them into harmonious pieces of music. The results of the investigations show that the calligraphic motifs used in the decoration and ornamentation of Nishapur potteries do have a rhythm which can turn into fully audible sounds by means of the methods of coding and notation utilized in this study. With reference and regard to the achievements of the present study, if the changes that each specific subject demands are applied, the method which has been utilized can be further generalized to other Visual Arts, resulting in the creation of harmonious pieces which are equivalents for visual artistic creations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Khorasan, Maqām Music, Nishapur Potteries, Rhythm | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |