تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 621 |
تعداد مقالات | 5,096 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,163,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,032,453 |
ارائه مدل ارتقاء شایستگیهای کارآفرینی در هنرستانها | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 آذر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2020.32439.3113 | ||
نویسندگان | ||
مسعود فقیهی![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران. | ||
2* نویسنده مسئول: استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران | ||
3استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء شایستگیهای کارآفرینی در هنرستانهای استان هرمزگان انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران (145 نفر) و هنرآموزان (720 نفر) هنرستانهای استان هرمزگان در سال تحصیلی 99-1398 بود (865N=) که بر اساس فرمول «کوکران»، تعداد 267 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده به منظور گردآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساخته بود. روایی ﻫﻤﮕﺮای پرسشنامه از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮای آن از طریق محاسبه جذر AVE به تأیید رسید و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 84/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آلفای کرونباخ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروف اسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 15 مؤلفه منجر شد که میزان اثرات کلی مؤلفهها و شاخصهای آن برابر با 022/70 درصد بود و مقادیر به دست آمده در شاخصهای برازش مدل نیز، حاکی از برازش مناسب مدل بود. | ||
کلیدواژهها | ||
"شایستگی"؛ "کارآفرینی"؛ "هنرستان"؛ "استان هرمزگان" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Providing a model for promoting entrepreneurial competencies in vocational schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoud Faghihi1؛ Mohammadnoor Rahmani2؛ Nadergholi Ghourchian3؛ Kolsum Nami4 | ||
1PhD student, Department of Educational Management, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran. | ||
2* Corresponding Author: Assistant Professor, Department of Educational Management, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran | ||
3Professor, Department of Educational Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
4Assistant Professor, Department of Educational Management, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to Providing a model for promoting entrepreneurial competencies in vocational schools in Hormozgan province. The population of the study consisted of all managers (145 people) and teachers (720 people) of vocational schools in Hormozgan province in the 2019-2020 academic year (N=865N) that based on Cochran's formula, 267 people were selected by stratified random sampling method. The instrument used to collect data was a researcher-made questionnaire that. The validity of the questionnaire was confirmed by calculating the AVE and its validity was confirmed by calculating the AVE square and the reliability of the questionnaire was estimated 0.79, through Cronbach's alpha coefficient. Cronbach's alpha tests, (AVE), AVE severity matrix, Kolmogorov-Smirnov (K-S), exploratory factor analysis, and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. The obtained results led to the identification of 15 components and the total effect of its components and indicators was 70.022 percent and the values obtained in the model fitness indicators also indicated the appropriate fit of the model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Competence", "Entrepreneurship", "Vocational School", "Hormozgan Province" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 |