تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 5,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,180,043 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,042,772 |
تحلیل همبستگی رهبری مثبت گرا و رهبری هوشمند با کارآفرینی مدارس: آزمون نقش میانجی خودکارآمدی معلمان | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 آذر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2020.32142.3089 | ||
نویسندگان | ||
فخرالسادات نصیری ![]() | ||
1عضو هیات علمی و دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران. ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا،همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری مثبتگرا و رهبری هوشمند با کارآفرینی مدارس بواسطه نقش میانجی خودکارآمدی معلمان شهرستان کرمانشاه انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می-باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان به تعداد 3053 نفر بود که با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی طبقهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان341 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای-گردآوری دادههای پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد رهبری مثبتگرای کامرون (2008)؛ رهبری هوشمند سیدانمانلاکا (2002)؛ خودکارآمدی معلمان اسچانن، موران و وولفولک (2001) و کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل (2003) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و صوری، و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب91/0، 93/0، 90/0 و 91/0 برآورد گردید. جهت تحلیل دادهها از تکنیکهای توصیفی (شاخصهای مرکز و پراکندگی) و آمار استنباطی ( تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر تاییدی) استفاده شد. نتایج نشان داد که: رهبری مثبتگرا، رهبری هوشمند و خودکارآمدی معلمان اثر معنادار بر کارآفرینی مدارس دارند. همچنین رهبری مثبتگرا و رهبری هوشمند اثر معنادار بر خودکارآمدی معلمان دارند. رهبری مثبتگرا بواسطهی خودکارآمدی معلمان اثر معنادار بر کارآفرینی مدارس دارد. رهبری هوشمند بواسطهی خودکارآمدی معلمان اثر معنادار بر کارآفرینی مدارس دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری مثبت گرا؛ رهبری هوشمند؛ خودکارآمدی معلمان؛ کارآفرینی مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the correlation between positive leadership and smart leadership with school entrepreneurship: Teachers' self-efficacy mediating role Testing | ||
نویسندگان [English] | ||
fakhrossadat Nasiri1؛ Maryam ghaderi sheykheeabadi2 | ||
1Professor of Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran , Iran. | ||
2PhD Student in Educational Administration, Department of Human Sciences, Bu-Ali Sina University. Hamedan – Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to investigate the relationship between positive-oriented leadership and smart leadership with school entrepreneurship with the mediating role of self-efficacy of teachers in Kermanshah city. The research method is descriptive-correlational. The statistical population included all teachers with 3053 who were selected as using random stratified sampling method and based on Karajsi and Morgan table. Four standard questionnaires Included: Cameron's Positive Leadership Questionnaire (2007); Smart Leadership by Sidmanlaka (2002); Scheffen, Moran & Wolfeff, (2001) and Margaret Hill's Organizational Entrepreneurship (2003) were used to collect research data. The validity of the questionnaires was calculated using content and formal validity, and its reliability was calculated through Cronbach's alpha coefficient and was estimated to be 0.91, 0.93, 0.90 and 0.91, respectively. To analyze of data descriptive techniques and inferential statistics (confirmatory factor analysis and confirmation path analysis) were used.The results showed that: Positive leadership, smart leadership, and teacher self-efficacy have a significant impact on school entrepreneurship. Also, positive leadership and intelligent leadership have a significant effect on teachers' self-efficacy; Positive leadership through teachers' self-efficacy has a significant effect on school entrepreneurship. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Positive Leadership, Smart Leadership, Teachers' Self-Efficacy, School Entrepreneurship | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 |