تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 621 |
تعداد مقالات | 5,096 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,160,504 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,031,167 |
مقایسه تحلیلی جغرافی نگاری ابن خردادبه و اصطخری | ||
تاریخ نگری و تاریخ نگاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 دی 1399 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/hph.2021.32847.1462 | ||
نویسندگان | ||
مهدی علیجانی![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکترا، بنیاد ایران شناسی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه تاریخ ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش می کوشد بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و روش تاریخی با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، شیوه، ویژگیهای جغرافی نگاری و مکتب روشی دو تن از جغرافیدانان ایرانی(ابن خردادبه و اصطخری) را واکاوی و تحلیل کند. یافته های پژوهش نشان می دهد ابن خردادبه با توجه به رویکرد جهانی و ایرانشهری در جغرافی نگاری،استفاده از شیوه جغرافی نگاری ایرانی و نیز ویژگیهایی نظیر استفاده نکردن از نقشه، عجایب نگاری، توجه ویژه به هویت میهنی، دخالت ندادن نگرش دینی در جغرافی نگاری در زمره مکتب عراقی قراردارد. اما اصطخری به علت دخالت دادن بینش اعتقادی در جغرافی نگاری و بی توجهی به جغرافیای سرزمینهای غیراسلامی، انتخاب شیوه20 اقلیم (ناحیه) و نیز ویژگیهایی مانند استفاده از نقشه، دوری از عجایب نگاری، توجه ویژه به هویت دینی در مقابل هویت میهنی، پیرو مکتب بلخی است. همچنین اصطخری با آنکه به کتاب ابن خردادبه دسترسی داشته،ولی به احتمال زیاد از آن استفاده نکرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن خردادبه؛ اصطخری؛ جغرافی نگاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analytical comparison of Ibn Khordadbeh and Istakhri's geography writing | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Alijani1؛ Mahbobeh Sharafi2 | ||
1Student, Iranology Foundation, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of History, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Shahr-e ray Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research tries to analyze the geographical writing method, geographical features and methodological school of two Iranian geographers (Ibn Khordadbeh and Istakhri) based on library studies and historical method with descriptive-analytical approach. Findings show that Ibn Khordadbeh according to the global and Iranshahri approach in geography writing, the use of Iranian geographical method and also features such as not using the map, The writing of wonders,special attention to patriotic identity, non-interference of religious attitude to geography writing is a follower of the Iraqi school. But Istakhri due to the involvement of religious insights in geography and disregard for the geography of non-Islamic lands, choosing the method of 20 climates (areas) and also features such as using the map, avoidance From the writing of wonders, paying special attention to religious identity versus patriotic identity, follow the school It is Balkhi. Also, although Istakhri had access to Ibn Khordadbeh's book, he most likely did not use it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ibn Khordadbeh, Istakhri, Geography writing | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 |