تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 5,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,179,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,042,384 |
A Comparative Study of Metadiscourse Markers in Geology Research Articles | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1399 | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2021.31247.1299 | ||
نویسندگان | ||
Arezoo Ghobadi ![]() | ||
1University of Tehran, (Alborz Campus) | ||
2University of Tehran | ||
چکیده | ||
Interest in metadiscourse markers use in Research Articles (RAs) of different disciplines has grown among discourse and genre researchers. Among the hard sciences, Geology and its’ sub-disciplines have received scant attention. This is while Geology postgraduate students’ original research findings fail to get published in the high ranked journals of their specialty partly due to their mere knowledge on the correct use of metadiscourse markers in their RAs. In the present study, using Hyland and Tse’s theoretical framework (2004), we focused on the type and frequency of use of metadiscourse markers in the six main Geology sub-disciplines (i.e., Engineering Geology, Sedimentology, Seismology, Petrology, Palaeontology, and Geotechnics).To answer the research questions raised in the study , 180 RAs from 73 high ranked journals were selected from the main corpora. The results from the word by word analyses of the articles revealed that except for endophoric markers, the six sub-disciplines demonstrated a statistically significant difference in the type and frequency of use of metadiscourse features. In addition, the results indicated that Petrology, Engineering Geology and Sedimentology demonstrated a higher frequency of use in the employment of interactive markers compared to their three Geology counterparts. Contrarily, the three sub-disciplines, namely Seismology, Palaeontology and Geotechnics showed a higher frequency of use in the application of interactional metadiscourse elements. The findings of the study have implications for genre researchers, ESP instructors and Geology novice authors. | ||
کلیدواژهها | ||
Discourse markers؛ Interactional elements؛ Interactive elements؛ Geology؛ Rhetorical organization | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی مقابله ای کلمات ربطی در مقالات رشته زمین شناسی | ||
نویسندگان [English] | ||
آرزو قبادی1؛ | ||
1پردیس البرز دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه تهران | ||
چکیده [English] | ||
علاقه به مطالعه نقش کلمات ربطی در متون تخصصی مورد توجه محققان ژانر بوده است. در این میان ، رشته زمین شناسی و گرایش های زیربط آن ( زمین شناسی مهندسی، مهندسی خاک و سنگ، مهندسی لرزه شناسی، پترولوژی، فسیل شناسی و مهندسی ژئوتکنیک) کمتر مورد توجه و مطالعه محققان قرار گرفته است. این در حالیست که دانشجویان تحصیلات تکمیلی این رشته و گرایشهای زیربط آن به علت عدم آشنایی با استفاده صحیح از کلمات ربطی در مقالات تخصصی خود دچار مشکلات هستند و مقالات جدید آنها از سوی مجلات معتبر این گرایشها رد می شود. در این مطالعه با استفاده از مدل هایلند و تسه ( 2004) 180 مقاله تخصصی از73 مجله بسیار معتبرزمین شناسی بررسی شد. نتایج بررسی و تحلیل کلمه به کلمه مقالات حاکی از آن است که به غیر از کلمات ربطی درون مرجع، هر شش گرایش اصلی زمین شناسی در استفاده از کلمات ربطی تفاوت آماری معناداری دارند. علاوه براین، نتایج نشان داد که درصد فراوانی استفاده از نشانگرهای تعاملی در سه گرایش پترولوژی، زمین شناسی مهندسی و مهندسی خاک و سنگ بیشتر است. ازسوی دیگر، سه گرایش لرزه شناسی، فسیل شناسی و مهندسی ژئوتکنیک تمایل بیشتری به استفاده از نشانگرهای متقابل در مقالات خود دارند. نتایج این مطالعه برای محققان ژانر، مدرسین زبان تخصصی و نویسندگان مبتدی زمین شناسی مفید فایده خواهد بود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
کلمات ربطی, نشانگر گفتمان, نشانگر تعاملی, زمین شناسی, ساختار نوشتاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |