تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 937 |
تعداد مقالات | 7,694 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,611,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,974,843 |
ارزیابی ادب گوینده و منزلت اجتماعی نابرابر و برابر در محیط دانشگاهی با توجه به متغیر جنسیت | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 45، دی 1401، صفحه 9-32 اصل مقاله (505.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2021.33081.1927 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رضایی1؛ بهزاد رهبر* 2؛ محمد رضا اروجی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، ایران | ||
2استادیار زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران | ||
3استادیار گروه زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی میزان ساختارهای کلامی ادب موردِ استفادة دانشجویان، با توجه به جایگاه اجتماعی مخاطب بر مبنای نظریة لیکاف (Lakoff, 2004) میپردازد. دادههای پژوهش، پس از فرستادن پرسشنامة برخط به دانشجویان و بررسی پاسخهای 100 دانشجوی دختر و 100 دانشجوی پسرِ 18 تا 30 ساله گردآوری شدند. سنجش میزان ادب، بر اساس تعداد و نوع ساختارهای موردِ استفادة هر یک از دانشجویان در رویارویی با افرادی که در محیط دانشگاهی جایگاههای اجتماعی مختلفی داشتند، انجام گرفت. مخاطبهای تعاملات، بر پایة جایگاه اجتماعی خود در دانشگاه به چهار گروه دستهبندی شدند. برای بررسی نقش جایگاه اجتماعی افراد در پاسخ به درخواست در محیط دانشگاهی از آزمون تحلیل واریانس بهره گرفته شد و برای بررسی میزان بهرهگیری دختران و پسران از پاسخهای مؤدبانه از آزمون مقایسهای دو گروه مستقل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان ادب موردِ استفادة دختران و پسران دانشجو تحتِ تأثیر جایگاه اجتماعی مخاطب گفتوگو قرار داشته و با تنزل جایگاه اجتماعی مخاطب، استفاده از ادب نیز در برابر آنها کاهش مییابد. مقایسه میزان بهرهگیری دختران و پسران از ادب نشان داد که دختران و پسران از میزان ادب تقریباً یکسانی در برابر مخاطبها بهره میگیرند. در تعاملات تکجنسیتی، تفاوت چندانی بین کاربرد میزان ادب در بین دختران و پسران وجود نداشت، ولی هر دو گروه در برخورد با پسران مؤدبتر بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
جایگاه اجتماعی؛ ادب؛ جنسیت؛ ارزیابی؛ درخواست؛ محیط دانشگاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Speaker's Politeness based on Unequal Social Status and the Gender of the Audience with Equal Social Status in the University Environment | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Rezaee1؛ Behzad Rahbar2؛ Mohammadreza Oroji3 | ||
1Department of Linguistics, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran | ||
2Assistant Professor of Linguistics, Allameh Tabatabai University, Tehran | ||
3Assistant Professor, Department of Linguistics, Islamic Azad University, Zanjan branch, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction According to Lakoff (2004), in order to evaluate the degree of politeness, some principles must be observed based on which some kinds of behavior can be called polite and some impolite. These behaviors differ from culture to culture. In each society polite and impolite behaviors are due to the culture and the thinking of the people of that society. By comparing these behaviors with one another it could be understood that it might be possible that some behaviors which are considered polite in one culture could be regarded as impolite in another. The social stance of the interlocutor and the scope of conversation affect the truth of speech and observation of customs and linguistic coding. The current research studies the degree of politeness used by both male and female students with respects to their social stance based on Lakoff’s (1975, 2004) approach. Do students respond to the demands of different people in the university setting equally? or the social stance of people affect the diversity of words and the degree of politeness among students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
demands, evaluation, gender, politeness, social stance, university settings | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 469 |