تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 744 |
تعداد مقالات | 6,090 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,096,113 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,018,021 |
واکاوی دلایل و پیامدهای ناشی از سکوت دانشجویان در کلاس درس | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2021.34868.3262 | ||
نویسندگان | ||
مریم سادات قریشی خوراسگانی ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی دلایل و پیامدهای سکوت دانشجویان در کلاس درس بود؛ بنابراین، از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد از نوع اکتشافی بهره گرفته شد. جامعه هدف، دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری معیاری (دارای حداقل یک سال تجربه زیسته در دانشگاه و تجربه سکوت کلاسی در برابر سؤالهای استاد در کلاس درس) و با در نظر گرفتن اشباع نظری در یافتهها، تعداد 25 نفر از آنها بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش نیز به روش تحلیل محتوا در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. برای اعتباربخشی یافتههای پژوهش، از دو روش بررسی توسط مشارکتکنندگان و بررسی توسط همکاران استفاده شد. بدینصورت که در روش بررسی توسط مشارکتکنندگان؛ مصاحبهکننده پس از اتمام هر مصاحبه، برداشت کلی خود را از صحبتهای مصاحبهشونده بیان نموده و تأیید یا اصلاح مصاحبهشونده، دریافت شد. در روش بررسی توسط همکاران نیز، پژوهشگران پس از تجزیهوتحلیل مصاحبهها، یافتهها را در اختیار دو نفر از همکاران باتجربه در زمینه تجزیهوتحلیل دادههای کیفی قرار داده و دادهها تأیید شد. یافتهها نشان داد، عوامل و پیامدهای مربوط به سکوت دانشجویان در کلاس درس را میتوان در قالب شش عامل و پیامد ازجمله؛ عوامل مربوط استاد، دانشجو و سازمان، همچنین پیامدهای مربوط به استاد، دانشجو و سازمان برشمرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ سکوت دانشجویان"؛ کلاس درس"؛ دلایل"؛؛ "؛ پیامدها" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Reasons and Consequences of Students' Silence in the Classroom | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Sadat Ghoraishi Khorasgani1؛ Mohsen Nazarzadeh Zare2؛ Maryam Heydari3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Malayer University, Malayer, Iran. | ||
3M.A in Educational Management, Department of Educational Planning and Management, Faculty of Educational Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aim was identifying the reasons and consequences of students' silence in the classroom. Therefore, a qualitative approach and an exploratory grounded theory method was used. The research population involved students of the public universities in Tehran who were selected 25 of participants by criterion sampling (having at least one year of academic experience and classroom silence experience) and theoretical saturation in the findings. Research tool was a semi-structured interview and for the data analysis the content analysis method in three stages, open coding, axial coding and selective coding were used. In order to get assured of the validity of the data, two methods of member-checking and peer -checking were used. In the member-checking at the end of each interview, the interviewer expressed his / her general impression of the interviewee's speech and received the confirmation or correction of the interviewee. In the peer -checking, the researchers, after analyzing the interviews, provided the findings to two experienced colleagues in the field of qualitative data analysis and the data was confirmed by them. The findings showed that the factors and consequences related to student’s silence in the classroom can be categorized six factors and consequences, the factors related to the instructor, student and organization, as well as the consequences related to instructor, student and organization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"؛ Student silence"؛ Classroom"؛ Reasons"؛, "؛ Consequences" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 333 |