تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 721 |
تعداد مقالات | 5,951 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,729,743 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,843,194 |
مصداق صاحبْ بینه و شاهد درآیه 17 سوره هود با تأکید بر روایات تفسیری فریقین | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 شهریور 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2021.36156.3218 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه مرادی ![]() | ||
1گرایش تفسیر تطبیقی، جامعه الزهرا، قم | ||
2گروه تفسیر و علوم قرآن، جامعه المصطفی، قم، ایران | ||
چکیده | ||
مفسران فریقین، در آیهی 17 سورهی هود، در خصوص مصداق «صاحببیّنه» و «شاهد»، دیدگاههای متفاوتی بیان کردهاند که دلیل اصلی این اختلاف، رویکرد متفاوت شیعه و عامه نسبت به روایات تفسیری اهل بیت :و صحابه و تابعین است؛ چنانکه از نگاه شیعه، تنها سخن معصومان حجّت است و با توجه به معصوم نبودن صحابه و تابعین، دیدگاه تفسیری آنان حجیّت شرعی ندارد؛ در حالی که اهل تسنّن قول صحابه را حجّت و اثر گذار میداند. از آنجایی که این اختلاف تأثیر چشمگیری در فهم صحیح آیه دارد؛ لذا تحقیق پیشرو با هدف دستیابی به تفسیر صحیح این مصادیق، به روش توصیفی-تحلیلی، پس از ذکر دیدگاه مفسران دربارهی مصداقِ «صاحببیّنه» و «شاهد»، روایات تفسیری شیعهی امامیه و عامه را مورد اشاره قرار داده و پس از بررسی آنها، نظر صحیح را بیان کردهاست. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که مصداق انحصاری «صاحببینه»، پیامبر اعظم6 است؛ زیرا روایاتی که مصداقِ صاحبْ بینه را پیامبر 9معرفی میکند؛ افزون بر شهرت و کثرت، قول معصوم7است و روایاتی که مصداقِ صاحب بیّنه را مؤمن معرفی مینماید؛ قول یک مفسر تابعی است و قول یک مفسر نمیتواند همردیف تفسیر معصوم 7باشد. همچنین در خصوص مصداق «شاهد» اقوالی چون: قرآن، رسول خدا6، لسان رسول الله6، جبرئیل7یا ملک تأیید کنندهی پیامبر6 به دلایلی چون ضعف سند، مغایرت با ظاهر و سیاق آیه، ناسازگاری با مفهوم آیه، مورد پذیرش قرار نمیگیرند؛ بلکه بر اساس روایات معتبر، مصداق صحیح شاهد حجّت الهی است. درحقیقت آیهی مذکور، در مقام بیان عصمت، خلافت و امامت ائمه هدی :میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیه 17 سوره هود؛ مصداق صاحببیّنه؛ مصداق شاهد؛ روایات تفسیری؛ حجّت الهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The example of the owner of evidence and witness in verse 17 of Surah Hood with emphasis on the narrations of the two parties | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh moradi1؛ Mohammad reza sazmand2 | ||
1Trend of Comparative Interpretation, Al-Zahra Society, Qom | ||
2Department of Quran Interpretation and Sciences, Al-Mustafa Society, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The commentators of the two sects, in verse 17 of Surah Hud, have expressed different views regarding the examples of "Sahib binah" and "Shahed", the main reason for their difference being the difference of narrations. Since this difference has a significant effect on the correct understanding of the verse; Therefore, the leading research with the aim of achieving a correct interpretation of these instances, in a descriptive-analytical method, after mentioning the views of the commentators on the instance of "Sahibbineh" and "Shahed", has pointed out the interpretive narrations of the two sects and After reviewing them, he has expressed the correct opinion. The findings of the present study indicate that the meaning of "owner" is not the believers or believers of the Book; Rather, according to the narrations of the Infallibles, the exclusive example of the "owner" is the Great Prophet. Also regarding the example of "witness" sayings such as: Quran, the Messenger of God 6, the language of the Messenger of God, Gabriel 7 or the property confirming the Prophet 6 for reasons such as: weakness of the document, inconsistency with the appearance and context of the verse, inconsistency with the meaning of the verse. Do not take; Rather, according to authentic narrations, the correct example is the witness of divine authority; That is, there is no other instance than "infallible Imam", "witness". In fact, the above verse is in the position of expressing the superiority, infallibility, caliphate and Imamate of the Imams of Huda. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Verse 17 of Surah Hood, the example of the owner, the example of the witness, interpretive narrations, Imam Ali 7 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 |