تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 926 |
تعداد مقالات | 7,634 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,433,409 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,849,874 |
اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر بهبود خودنظمجویی تحصیلی و انعطافپذیری روان-شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 3 - شماره پیاپی 64، آذر 1400، صفحه 115-136 اصل مقاله (388.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2021.36852.2480 | ||
نویسندگان | ||
علی رضائی شریف* 1؛ ناصر صبحی قراملکی2؛ سعید پورعبدل3؛ مجید ضرغام حاجبی4؛ مهدی بیکی5 | ||
1دانشیار گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشیار گروه رفتارحرکتی و روانشناسی ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، تهران، ایران | ||
3دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد. تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران | ||
5دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر بهبود خودنظمجویی تحصیلی و انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری پژوهش حاضر کلیهی دانشآموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص در دو مرکز ناتوانی یادگیری تهران بودند که از بین آنها 40 دانشآموز به عنوان نمونهی پژوهش به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه درمانی پذیرش و تعهد در طی 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت گروهی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودنظمجویی تحصیلی و انعطافپذیری روانشناختی استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان پذیرش و تعهد بر بهبود خودنظمجویی تحصیلی و انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است. بر اساس نتایج بهدستآمده میتوان گفت درمان پذیرش و تعهد با ایجاد پذیرش و گشودگی نسبت به تجارب و هیجانات منفی و گسلش شناختی میتواند موجب بهبود خودنظمجویی تحصیلی و انعطافپذیری روانشناختی این دانشآموزان شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری خاص؛ انعطافپذیری روانشناختی؛ خودنظمجویی تحصیلی؛ درمان پذیرش و تعهد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Improving Academic Self-regulation and Psychological Flexibility in Students with Specific Learning Disorder(SLD) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Rezaeisharif1؛ Nasser Sobhi-gharamaleki2؛ Saeed Pourabdol3؛ Majid Zarghamhajebi4؛ Mahdi Beyki5 | ||
1Associate Professor of Educational Psychology, Department of counseling, University of Mohaghegh Ardabili | ||
2Associate Professor of Psychology, University of Allameh Tabataba’i. | ||
3Ph.D in Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Human Sciences, Shahed University of Tehran, Tehran, Iran | ||
4Associate Professor of Psychology Department of Educational Psychology, Islamic Azad University of Qom, Qom, Iran | ||
5Ph.D student of Educational Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University of Qom, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to evaluate The effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on improving academic self-regulation and psychological flexibility in students with specific learning disorder. This research was an experimental study with the pre and post-test with a control group design. The statistical population of the present study was all male students with specific learning disorder in two learning disability centers in Tehran. Among them, 40 students were selected as the sample of the study by available sampling method and randomly classified into two groups. The experimental group received eight 90-minute session of ACT program. The control group was placed on a waiting list. For data collection we used academic self-regulation and psychological flexibility scale. The results of maltivariate analysis of covariance showed the ACT improved on academic self-regulation and psychological flexibility students with specific learning disorder. Based on the obtained results, it can be said that the acceptance and commitment therapy by creating acceptance and openness to negative experiences and emotions and cognitive defusion can improve academic self-regulation and psychological flexibility of this students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Acceptance and commitment therapy, academic self-regulation, psychological flexibility, specific learning disorder | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 708 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 459 |