تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 721 |
تعداد مقالات | 5,951 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,729,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,843,097 |
The Role of Listening Proficiency Level in EFL Learners’ Strategic Competence | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1401 | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2021.33449.1378 | ||
نویسندگان | ||
Maryam Haghighi1؛ Mojgan Rashtchi ![]() ![]() | ||
1Department of English, Faculty of Literature, Humanities, and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2TEFL Department, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
Examination of language learners’ strategy use within the context of language ability may contribute to realizing the role of language knowledge in strategic competence. Employing a mix-methods sequential explanatory design, this study examined whether level of listening proficiency as a part of language knowledge affects Iranian EFL learners’ cognitive and metacognitive strategy use. The objective was to explore the role of listening proficiency level in EFL learners’ strategic competence. Therefore, in the quantitative part of the study, 343 Iranian EFL learners answered a cognitive and metacognitive listening strategy questionnaire (CMLSQ) before and immediately after completing the listening section of a TOEFL test. The results of the MANOVA revealed that the high proficiency group was significantly different from the low proficiency group regarding their strategic knowledge (measured by trait cognitive and metacognitive strategies) and strategic regulation (measured by state cognitive and metacognitive strategies) as the two dimensions of strategic competence. The qualitative data also showed that high proficiency listeners adopted a wider range of strategies than did low proficiency listeners. Both the quantitative and the qualitative data analyses proposed that the high proficiency listeners dealt with the test tasks more strategically than the low proficiency ones. The results of the current study suggest that the implementation of strategic competence depends upon the availability of a certain level of linguistic competence in second language. The findings emphasize the need for a judicious approach to teaching listening, considering both listening skills and listening strategies. | ||
کلیدواژهها | ||
Listening Proficiency؛ Cognitive Strategies؛ Metacognitive Strategies؛ Strategic Knowledge؛ Strategic Regulation | ||
عنوان مقاله [English] | ||
نقش سطح توانایی شنیداری زبان آموزان در توانش راهبردی | ||
نویسندگان [English] | ||
مریم حقیقی1؛ مژگان رشتچی2؛ پرویز بیرجندی1 | ||
1گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه زبان انگلیسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
بررسی کاربرد راهبردهای زبانی بر اساس سطح توانش زبانی می تواند به شناخت بهتر از نقش دانش زبانی در توانش راهبردی منجر شود. هدف از این پژوهش تبیین اثر سطوح مختلف توانایی شنیداری بر روی دانش راهبردی و کاربرد استراژی به عنوان بخشهای توانش راهبردی در زبان آموزان ایرانی می باشد. برای تحقق این هدف، از 343 نفر از زبان آموزان ایرانی اطلاعات جمع آوری شد. در بخش کمی پژوهش، شرکت کنندگان به پرسشنامه راهبردهای های شناختی و فراشناختی شنیداری ((CMLSQ قبل و بعد از شرکت در آزمون شنیداری تافل پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین زبان آموزان با سطح توانایی شنیداری بالا و پایین تفاوت معناداری از نظر استفاده از راهبردهای های شناختی و فراشناختی وجود دارد. در بخش کیفی نیز تحلیل ها نشان داد که زبان آموزان با سطح توانایی شنیداری بالاتر از انواع بیشتری از راهبردهای شناختی و فراشناختی و به شکل موثرتری نسبت به زبان آموزان با سطح توانایی شنیداری پایین تر استفاده کردند. در مجموع نتایج کمی و کیفی پژوهش موید آن است که به کارگیری توانش راهبردی مستلزم وجود سطح معینی از دانش زبانی می باشد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر به نظر می رسد که برای آموزش توانایی شنیداری باید از رویکردی استفاده شود که هم مهارتهای شنیداری و هم راهبردهای های شنیداری را مورد توجه قرار دهد. . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
توانایی شنیداری, راهبردهای شناختی, راهبردهای فراشناختی, دانش راهبردی, کاربرد راهبردها | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 |