تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 721 |
تعداد مقالات | 5,951 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,729,633 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,843,134 |
بررسی کجفهمی در مفاهیم حجم و گنجایش در بین معلمان پایه ششم ابتدایی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آبان 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2021.34064.3212 | ||
نویسندگان | ||
سهراب عظیم پور ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیار گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3عضو هیات علمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دو مفهوم حجم و گنجایش که در دوره ابتدایی آموزش داده میشوند با آموزش بسیاری از مفاهیم، در دورههای دیگر ارتباط دارند. مفاهیم حجم و گنجایش با مسئله درک شهود افراد در ارتباط هستند و باعث ایجاد کجفهمی یا بدفهمی در بین افراد جامعه میشوند. این کجفهمی میتواند در بین معلمان دوره ابتدایی نیز رخ دهد. هدف این تحقیق بررسی کجفهمیهای مفاهیم مربوط به حجم و گنجایش در بین معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 آموزشوپرورش تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 بود. روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف موردنظر، از نوع تحقیقات آمیخته (کمی-کیفی) است. نمونه آماری عبارت از تعداد 140 نفر معلم پایه ششم ابتدایی بود که از جامعه آماری معلمان ششم ابتدایی ناحیه 3 آموزشوپرورش تبریز، بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. همچنین تعداد 20 نفر از معلمان دارای کجفهمی که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه ارزیابی کجفهمی حجم و گنجایش و همچنین مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. معلمان به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند و در مرحله بعد، تعدادی از معلمان دارای کجفهمی، در مصاحبه شرکت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که بسیاری از معلمان در مفهوم حجم و همچنین، در مفهوم گنجایش کجفهمی بارزی نشان میدهند. نتایج تحقیق حاضر ضرورت بازآموزی معلمان پایه ششم را در مفاهیم حجم و گنجایش مورد تأکید قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
کجفهمی؛ حجم؛ گنجایش؛ معلمان پایه ششم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Misconceptions in the Concepts of Volume and Capacity among Sixth Grade Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
sohrab azimpour1؛ Hossein Vahedi2؛ Samad Hosseini Sadr3 | ||
1Assistant Professor, Department of Mathematics, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Science and Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
3Faculty member of Basic Sciences Department, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The two concepts of volume and capacity that are teach in the elementary period are related to the teaching of many concepts at other periods. The concepts of volume and capacity are related to the problem of understanding people's intuitions, and cause misunderstanding or misconception among people in society. This misunderstanding can also occur among elementary school teachers. The purpose of this study was to investigate the misconceptions in the concepts of volume and capacity among sixth grade school teachers of Tabriz Education Office, District 3 during 2019-2020 academic year. The method of the present study was Mixed (quantitative-qualitative) research according to the nature of the subject and desired goals. The statistical sample consists of 140 sixth grade teachers who were selected from the sixth grade elementary school teacher’s population in Tabriz Education Office, District 3 by Cluster random method. Also, 20 teachers with misunderstandings were purposefully selected. The data collected by volume and capacity misconception assessment questionnaire and Semi-structured interview. Teachers answered the questionnaire questions and in the next stage, a number of teachers with misunderstandings participated in the interview. The results indicated The results indicate that many teachers show a clear Misconceptions in both concepts of volume and capacity. The interview results with the selected teachers indicated the need for retraining of sixth grade elementary teachers in the concepts of volume and capacity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misconceptions, Volume, Capacity, Sixth grade teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 214 |