تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 744 |
تعداد مقالات | 6,090 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,096,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,018,102 |
چیدمانهای دیجیتال تعاملی؛ با مطالعه نظریه تحلیل چارچوب اروینگ گافمن | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2021.32100.1210 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رهبرنیا ![]() | ||
1گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
رشد فناوریهای دیجیتال، رسانههای مختلف هنری را تحت نفوذ قرار داده و شیوههای ارایه اندیشههای هنرمندان را به روشهای متفاوت میسر ساخته است. یکی از آنها، استفاده از فناوریهای دیجیتال در چیدمانهای تعاملی میباشد که با حضور موثر مخاطب، اثر هنری به اهداف خود دست مییابد. پژوهش حاضر سعی دارد با اتخاذ روش توصیفی-تحلیلی و شیوه جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای به تحلیل هنر چیدمانهای دیجیتال تعاملی با تکیه بر «نظریه چارچوب» اروینگ گافمن بپردازد؛ همچنین چگونگی شکلگیری چارچوب در ذهن مخاطب و روند شکلگیری تمایل مخاطب به برقراری ارتباط با اثر هنری را مورد بررسی قرار دهد. فرض بر آن است، باتوجه به اینکه اثر هنر تعاملی نیاز به ورود مخاطب در بخشی از اثر برای تکمیل مفاهیم خود دارد، میتواند با نظریه چارچوب که فهم مخاطب و چگونگی انجام نقش مخاطب در زندگی اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهد، انطباق داشته باشد. زیرا مخاطب در اثر هنر تعاملی در ابتدا شاهد برقراری ارتباط مخاطب دیگری با اثر میشود؛ سپس خود با توجه به چگونگی برداشت در چارچوب تعیین شده توسط اثر هنری قرار میگیرد و به ایفای نقش میپردازد. بنابراین در صورتی که مخاطب با اثری مواجه شود که قابل پیشبینی باشد، در نظریه چارچوب نخستین که ناظر به عنوان مشاهدهگر ظاهر میشود، قابل تحلیل است؛ اما اگر مخاطب با اثری مواجه شود که قابل پیشبینی و چارچوببندی نباشد، در واقع وارد مراحلی همچون راهحلیابی، داستانسازی و پیچیدگی تجربه در ذهن مخاطب نقش میبندد که این مراحل با گفتگوی مخاطبان قبلی که با اثر تعامل داشتهاند، هدایت شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اروینگ گافمن؛ تحلیل چارچوب؛ رسانه؛ هنرهای دیجیتال؛ هنر تعاملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A study on interactive digital installations; using Erving Goffman’s framework theory analysis | ||
نویسندگان [English] | ||
ZAHRA RAHBARNIA1؛ farimah fatemi2 | ||
1Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
A study on interactive digital installations; using Erving Goffman’s framework theory analysis Abstract The advancement of digital technologies has impacted a variety of artistic media and provided the artists with diverse modes for expressing their ideas. One of these methods is using digital technologies in the form of interactive installations that achieve their artistic goals through the affective presence of their audience. Digital technology has made a huge difference in many sciences, and art, like other media , has received a lot of impact from that technology. This form of art was created due to the globalization of the media , the communication formed through the Internet and its technologies. This change in the way communication is performed in different branches of art has also had a tremendous impact ; Artists and , of course , audiences face a work of art in a variety of ways . Industry and digital technologies are among the things that have revolutionized the way art is presented in modern art, and today artists have used it in many ways to convey their thoughts and ideas . One of the cases is the use of digital technology in the fine arts , which in some cases is interactively implemented ; Interactive arts that have received a lot of attention today in the postmodern period and due to the change in the audience' s position compared to previous periods . In this way , the audience is more important and if they are present and willing to interact and participate , the work of art will achieve its goals . Because of this , there is a great need for the artist to use the right program , which will make the audience want the work process ; In this process , the artist can provide a framework of the program and the audience' s presence in the work of art and provide it to the audience , which makes the audience more interested in the work of art and only as a witness to the interaction of the work . Art should not be with other audiences . The present research seeks to analyze the art of interactive digital installations using Erving Goffman’s “ framework theory ” theory through adopting a descriptive - analytical method and collecting data through desk research . The research also aims to address the manner of framework development in audience’ s mind and examine how the audience develops a desire to interact with the piece of art . It is assumed that an interactive piece of art can adapt to the framework theory that addresses audience’s comprehension and how he plays a role in social life since it requires the audience to participate as a part of the piece to complete its concepts . This is because the audience of an interactive piece of art is first witness to another audience’ s interaction with the piece , and is afterwards put in the piece’s specific framework and plays a role based on his inference . Thus , should the audience encounter a predictable piece of art, the encounter shall be analyzed through the primary framework in which the witness is also considered to be the observer ; but should the audience encounter an unpredictable piece that cannot be framed, he enters phases such as solution - seeking and story - making , marking the experience as a complex one in his mind . Such phases are guided by communicating with audience that have previously interacted with the piece . Key words: Erving Goffman, framework analysis, digital arts, interactive art | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Erving Goffman, framework analysis, digital arts, interactive art | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 |