تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 721 |
تعداد مقالات | 5,951 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,729,539 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,843,081 |
الگوی آموزش مبتنی بر مفهوم ریزوماتیک و تأثیر آن بر تفکر خلاق | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2021.25369.2593 | ||
نویسندگان | ||
عابدین دارابی عمارتی ![]() ![]() | ||
1مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز | ||
3عضو هیأت علمی بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
رویکرد ریزوماتیک و تفکر خلاق به شکل فزایندهای در تحقیقات آموزشی در دو دهة گذشته ارزشمند بوده است. نظامهای آموزشی برای دستیابی به اهداف کلان خود و ایجاد تفکر خلاق به روشهای مطلوب آموزش نیاز دارند. هدف این پژوهش ارائه الگوی ریزوماتیک برای آموزش تفکر خلاق است. به این منظور به روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی با طرح ارائه الگو و تأیید آن استفاده شد، برای این منظور ابتدا مفاهیم و نظریههای موجود در مورد آموزش ریزوماتیک بررسی شد و پس از طبقهبندی، نقشه و چارچوب مفهومی تدوین و در نهایت الگوی آموزشی تفکر ریزوماتیک ارائه گردید. سپس محتوای آموزشی ریزوماتیک براساس این الگو طراحی و اجرا شد. جامعه آمارى پژوهش تمام دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی شهر صحنه در سال تحصیلی 98- 1397 بود. جهت انتخاب نمونه مناسب به روش هدفمند دو کلاس از کلاسهای شهر صحنه که دارای امکانات آموزشی مناسب، معلمان خبره و دانشآموزان دارای معدل بالا بودند در درس علوم تجربی به عنوان نمونه انتخاب شد. یک کلاس 34 نفره به گروه آزمایشى و یک کلاس 34 نفره به گروه گواه اختصاص یافت. برای اندازهگیری تفکر خلاق دانشآموزان از آزمون خلاقیت شیفر استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر این الگو بر رشد تفکر خلاق دانشآموزان بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ ریزوماتیک؛ تفکر خلاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The pattern of education based on rhizomatic concept and its effect on creative thinking | ||
نویسندگان [English] | ||
abedin darabi1؛ jaafar jahani2؛ Rahmatallah Marzooghi3؛ maryam shafiei4 | ||
1Instructor of Education Department of Payame Noor University | ||
2Associate Professor, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University | ||
3Full Prof of the Dept of Management and Educational Planning, Shiraz University,Shiraz, Islamic Republic of Iran | ||
4Assistant Professor, Faculty of Education Sciences and Psychology, Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
Rhizomatic approach and creative thinking have been increasingly valuable in educational research over the past two decades. Educational systems need desirable training methods to achieve their grand goals and create creative thinking. The purpose of this study is to provide a rhizomatic model for teaching creative thinking. For this purpose, a combination of exploratory type with a pattern presentation model and its confirmation was used. For this purpose, first the existing concepts and theories about rhizomatic education were reviewed and after classification, a concept map and framework were developed and Finally, the educational model of rhizomatic thinking was presented. Then rhizomatic educational content was designed and implemented based on this model. The statistical population of the study was all male students in the sixth grade of primary schools in Sahneh in the academic year 1397-98. In order to select a suitable sample in a purposeful way, two classes from Sahneh classrooms that had suitable educational facilities, qualified teachers and students with high grades were selected as a sample in the experimental sciences course. A class of 34 people was assigned to the experimental group and a class of 34 people was assigned to the control group. The Schaefer Creativity Test was used to measure students' creative thinking. The results of analysis of covariance indicated the effect of this model on the development of students' creative thinking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Rhizomatic, Creative Thinking | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 |