تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 721 |
تعداد مقالات | 5,954 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,742,079 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,851,289 |
نقشْنگاره های ساسانیِ جامهای شراب در سروده های عربی (سده های نخستین و میانة هجری) | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2021.35970.1637 | ||
نویسنده | ||
حسین ایمانیان ![]() ![]() | ||
دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
عربیسرایان سدههای نخستین به ویژه بادهسراهایشان هنگامی که از شراب، خوشیها و مستیهایش سخن گفته، به وصف میکده، ساقی و حتی جامهای شراب نیز پرداختهاند و چه بسا در وصف جامها، از توصیف تصاویر یا نقش-نگارههای آن نیز چشمپوشی نکردهاند. این نقشنگارهها که مانند آداب و سنتهای شرابخواری و گونههای شراب، با ایران پیش از اسلام، پیوند دارد، معمولاً نقشهای به ارثرسیده از سنتهای دورة ساسانی را آینگی میکنند. بازنمایی گونههای این نقشها چه بسا سببساز آشناییِ بیشتر ما با هنر نگارگری ایران و عراقِ آغاز دورة اسلامی که بدون شک پیرو سنت نگارگری ساسانی است، میشود. در جستار پیش رو، پس از مقدمهای کوتاه دربارة نقشنگارههای روی سازهها و ابزار گوناگونِ تصویرشده در شعر عربی، از مهمترین درونمایههای نقشهای روی جامهای شراب که در سرودههای این دوره آمده، سخن گفته و تلاش کردهایم این نقشها را با نقشهای آثار باستانی موجود، مقایسه کنیم. محور نقشنگارههای جامهای شراب در دورة عباسی، شاهان ساسانی، درباریان آنها و پیوندهای سیاسیشان با پادشاهان روم، صحنههای شکار، بادهنوشی، مجلس بزم، سوارکاری و جنگاوری است و کمابیش هیچگونه صحنة مذهبی، صحنة خانوادگی دربارِ ساسانی و نقشهای گیاهی در آنها دیده نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر عربی؛ دورة عباسی؛ جام شراب؛ نقشْنگاره؛ هنر ساسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sassanid images on wine cups in Arabic poems in the Abbasid era | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosein Imanian | ||
Kashan | ||
چکیده [English] | ||
Arabic poets in the first centuries, especially those who described wine, in addition to talk about wine, its pleasures and drunkenness, they also described the bar, cupbearer and even the cups of wine. In describing the cups, they have not neglected to describe the images or drawings on them. These paintings, which, like the customs and traditions of drinking wine and different types of wine, are associated with pre-Islamic Iran, usually reflect images inherited from the traditions of the Sassanid period. Although the surviving cups from the Sassanid period are very few and it is not possible for us to see these paintings, but the poems of Arabic poets, especially in the Abbasid period, depict some of these paintings for us in the form of words. Representation of these types of paintings may make us more familiar with the art of painting in Iran and Iraq at the beginning of the Islamic period, which undoubtedly follows the tradition of Sassanid painting. In the following article, after a brief introduction about the paintings on buildings and other tools, which are mentioned in Arabic poetry, the most important themes of the paintings on wine glasses (cups) in the poems of the Abbasid era are discussed and these paintings are compared with the paintings of existing antiquities. This article is an attempt to show a part of Sassanid painting on wine cups that has been displayed in the poems of Abbasid poets with an interval of two to three centuries. These paintings usually express the situation of the Sassanid court in joy and war. According to what is stated in this article, it seems that the paintings on the wine cups of the Abbasid period, the ones in the hands or in front of the poets, were very much influenced by Sassanid art and reflected the favorite images of Iranians, which has become an important subject for poetic illustrations in Arabic poetry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic poetry, Abbasid period, wine cup, poetic images, Sassanid art | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 |