تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 722 |
تعداد مقالات | 5,955 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,745,607 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,853,478 |
نقش اسطورههای ایرانی در کارنامه اردشیر بابکان | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2022.38006.1711 | ||
نویسنده | ||
زهرا حسینی ![]() | ||
دانشگاه فرهنگ و هنر دکترای فرهنگ و زبان های باستانی ایرانی | ||
چکیده | ||
چکیده اسطوره بیان نمادین ارتباط متقابلی است که توسط انسان میان پدیدههای گوناگون و نیز خود انسان برقرار میگردد. این مکتب وابسته به مکتب اصالت ساختاری در مردمشناسی است. کارنامه اردشیر بابکان کهنترین داستان تاریخی، عاشقانه و اسطورهای از دوره ساسانیان باتوجه به باورها و اسطورههای رایج بین مردم ساخته شده است. صحت تاریخی این داستان مطرح نیست؛ اسطورههای آن، منشورهایی هستند که طرح اجتماعی و رفتار اخلاقی و دینی را به نمایش در میآورند؛ به طوری که معتقدان بر طبق آن زندگی میکنند. اردشیر استقرار یک آیین رسمی و اتحاد بین دین و دولت را در وجود شخص فرمانروا لازم میبیند و در راه رسیدن به حکومت تمام مخالفین خود را قلع و قمع میکند. اتحاد بین دین و دولت در سطح کشور تا آن زمان تجربه نشده بود. بنابراین، حکومت همراهی مردم را نیاز داشت؛ در این راه ایزدان ذهنی به تجسم درمیآیند و به قهرمان یا منجی یاری میرسانند؛ بدین ترتیب، اردشیر سلطنت خویش را عطیه ایزدی میداند و نه میراث نیاکان. هدف از این گفتار، بررسی فرهنگ اسطورهای و آیینی و مردمشناسی این داستان است. در این گفتار، اسطورههای بخش آغازین داستان، یعنی اسطورههای مرتبط با اردشیر، بنیانگذار سلسله ساسانیان، بررسی شده است. ایزدان یاریگر پادشاه- قهرمان این داستان عبارتند از: ایزد اشی/ ارت، ایزد فره، ایزد بهرام (پیروزی)، ایزد آتش، ایزد سروش؛ بزرگترین متضاد و دیوی که او را به ستوه می آورد، کرم خدای است که اردشیر به گونه آیینی او را میکشد و اژدهاکشی فریدون را نزد دینداران بازسازی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: "کارنامه اردشیر بابکان "؛ "اسطوره و نماد"؛ "ایزد اشی/ ارت "؛ "ایزد آتش "؛ "ایزد سروش"؛ "کرم خدای " | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of Iranian myths in the Kār-nāmag Ardaxšīr Pābagān | ||
نویسندگان [English] | ||
z hosseini | ||
farhangva honar university | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Myth is a symbolic expression of the interrelationship established by man between various phenomena and man himself. This doctrin is affiliated with the doctrin of structural originality in anthropology. Kār-nāmag Ardaxšīr Pābagān the oldest historical, romantic and mythical story from the Sassanid period has been made according to the beliefs and myths common among the people. We are not talking about the historical correctness of this story; Its myths are charters by which believers live and they can display social design and moral and religious behavior. Ardaxšīr sees the establishment of an official religion and the union between religion and the state in the person, he suppresses all her opponents. Until then the alliance between religion and government had not been experienced at the national level. Therefore, the government needs the support of the people; In this way, the mental gods are embodied and help the hero or savior; Thus, Ardaxšīr considers his kingdom as a divine gift and not the heritage of his ancestors. The purpose of this article is to study the mythological and ritual culture and anthropology of this story. In this article, the myths of the first part of the story are examined, that's mean, the myths related to Ardaxšīr, the founder of the Sassanid dynasty. The gods who helping to the king- hero in this story: Goddess of weath/ Aši, God of Glory/ Farrah (Xwarrah), God of Victory/ whram, God of Fire/ Atar, God of Obedince/ Sraosha; The biggest antagonist and demon that bothers him, Karm Xwāday is, who Ardaxšīr kills him ritualistically and he reconstructs myth near the believers, that Fereydoun kills the dragon. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: "Kār-nāmag Ardaxšīr Pābagān ", "Myth and Symbol ", "Goddess of Weath/ Aši ", "God of Fire/ Atar ", "God of Obedince/ Sraosha ", "Karm Xwāday " | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |