تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 721 |
تعداد مقالات | 5,954 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,742,025 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,851,230 |
بررسی جایگاه کنتراست مکمل و وسعت از منظر یوهانس ایتن در آثار مکتب هرات با تمرکز بر آثار کمالالدین بهزاد | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2021.37250.1684 | ||
نویسنده | ||
زینب مظفریخواه ![]() | ||
گروه نقاشی و کتابت/ دانشکده هنر/ دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
چکیده یکی از نکات مهم در نگارگری دورههای مختلف این است که علاوه بر مضامین مشترک، اشتراک بصری در استفاده از اشکال، رنگهای خالص و عناصر نمادین نیز مشاهده میشود. به صورت خاص، رنگ یکی از ویژگیهای مهم و درخورِ توجه هنر نگارگری است که ظرفیت مهمی برای بررسی و تحقیق به شمار میرود. نظریههای رنگشناسی به شناخت عمیق انسان از رنگها و تجربههای حسی انسان برمیگردد و ابزار تحلیلی مناسبی برای بررسی آثار به دست میدهد. یکی از این دیدگاهها، نگرش یوهانس ایتن است. با استفاده از این دیدگاه، میتوان میان دو کیفیت بصری کنتراست وسعت و مکمل، با مضامین آثار در نگارهها ارتباط برقرار کرد. پژوهش حاضر در پی آن است که به این پرسش اصلی پاسخ دهد که نگارگر چگونه این کیفیتهای بصری را با برداشتهای ذهنی خود از رنگ درآمیخته و به شکلی خیالانگیز به نمایش گذاشته است؟ آیا هنرمند نقاش در به تصویر کشیدن مضمون «عاشقانه - عارفانه» از کیفیات بصری چون کنتراست مکمل و وسعت بهره برده است؟ این پژوهش با بهره بردن از روش توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات و دادهها به شیوه کتابخانهای به این پرسش پاسخ داده است و چنین نتیجه میگیرد که نظریه یوهانس ایتن در مورد کنتراست وسعت و مکمل رنگ، به خوبی به آثار نگارگری مکتب هرات و به ویژه آثار کمالالدین بهزاد نیز قابل تعمیم است و نکات خاص و مهمی را از این آثار برای مخاطب آشکار میسازد. در این آثار، از کنتراست مکمل و وسعت، جهت ایجاد فضاهای رنگی که در عین دوبعدی بودن داری عمق نیز باشند، استفاده شده است و هر بخش رنگی در این نگارهها، نمایشی از وقوع رویدادهای خاص و مستقل است. هنرمند با بکارگیری این تمهیدات بصری جنبههای بیانگرا، عاطفی و خیال انگیزی رنگها را تقویت کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کنتراست مکمل؛ کنتراست وسعت؛ مکتب هرات؛ کمال الدین بهزاد؛ نگارگری ایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the place of complementary contrast and breadth from the perspective of Johannes Eaton in the works of Herat school Focusing on the works of Kamaluddin Behzad | ||
نویسندگان [English] | ||
zeinab mozafarikhah | ||
Department of Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the important points in painting on differe0nt periods is that there is a visual commonality in the use of shapes, pure colors and symbolic elements as well as common themes. Particularly, color is one of the most important and noteworthy features of the art of painting, which is an important capacity for study and research. Theories of chromatography go back to the deep knowledge of human beings about colors and human sensory experiences which provide an appropriate analytical tool for studying works. One of these views is the attitude of Johannes Eaton. Using this perspective, it is possible to make a connection between the two visual qualities of contrast, breadth and complementarity, with the themes of the works in the drawings. The present study aimed to answer the main question of how the artist has combined these visual qualities with his/her mental perceptions of color and displayed them in an imaginative way? Has the painter used visual qualities such as complementary contrast and breadth in depicting the "romantic-mystical" theme? This research has answered this question by using descriptive-analytical method and collecting information and data in a library manner, finding that Johannes Eaton's theory of contrast, breadth and color complementation can be well generalized to the paintings of the Herat school, especially the works of Kamaluddin Behzad, which reveals special and important points of these works to the audience. In these works, complementary contrast and breadth have been used to create color spaces that are two-dimensional and have depth, and each color in these paintings is a representation of the occurrence of special and independent events. The artist has enhanced the expressive, emotional and imaginative aspects of colors by applying these visual arrangements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Kamaluddin Behzad, Herat School, Iranian Painting, Color, Exemplary Space, Complementary Contrast, Extent Contrast | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 |