تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 722 |
تعداد مقالات | 5,955 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,746,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,853,702 |
هنر شهری-هنر عمومی در تطبیقی معناشناسانه (با تاکید بر هنر نیمه دوم سده بیستم) | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2022.38338.1355 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه پهلوان نوده ![]() | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مطالعات عالی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار دانشکده هنر های تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هنر فضاهای عمومی شهر در دوره پسامدرنیسم به علت رویکردهای نوین هنرمندان در شهر، ارتباط آن با نهادهای شهری و مخاطبان گسترده، رویکردهای متنوعی در حوزه آثار و آراء نظریهپردازان دنبال کرده است. به نظر میرسد، اختلاط دو عرصه هنرعمومی و هنرشهری و نسبتهای معنایی مولفههایی چون مخاطبان- شهروندان؛ شهر- فضاهای عمومی و نهادها- هنرمندان، علیرغم مشابهت معنایی در مولفههای بنیادین، متفاوت با یکدیگر است. هدف از این پژوهش تعیّن معنایی و واکاوی وجوه افتراق و اشتراک دو حیطه هنرعمومی و شهری است؛ لذا، با مرور مولفههای تاریخی، چرایی و چگونگی آغاز گفتمان عمومیت هنر در شهر بررسی میشود، اشتراک و افتراق آنها در دو واژه عمومی و شهری واکاوی میشود و مولفههای معنایی مشترک آن در دو حوزه مخاطب- مکان و هنرمند- نهادها به پرسش گرفته میشود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است؛ لذا، با جستجوی تاریخی مباحث هنرعمومی و واژهشناسی عمومی و شهری به مولفههای بنیادین آن ذیل آثار این حوزه پرداخته میشود. پژوهشها نشان میدهد، علی رغم گستردگی اصطلاح هنر عمومی در دوران پسامدرن و اطلاق لفظ عمومی به آثاری که در حیطه منظر شهری خلق شدهاند؛ چیستی مولفههای بنیادین این دو حوزه با یکدیگر متفاوت است. آنچه در هنرعمومی در نسبت با مخاطبان عامه تعیّن مییابد، در هنرشهری در نسبت با شهروندان آن هویت مییابد. در هنرعمومی اولویتها در نسبتهای هنرمندمحور و مخاطبگرا درک میشود؛ در حالی که در هنرشهری این نسبتها در اولویت با مکان شهر و ذیل مخاطبِ شهروند معنا مییابند. | ||
کلیدواژهها | ||
هنرشهری؛ هنرعمومی؛ شهر؛ مخاطب؛ شهروند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Urban art-public art in a semantic comparison (Emphasizing the art of the second half of the twentieth century) | ||
نویسندگان [English] | ||
mahboubeh pahlevan noudeh1؛ Asghar Kafshchian Moghaddam2 | ||
1Department of Higher Studies, Faculty of Visual Arts, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Faculty of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Urban art, public art, city, audience, citizen | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |