تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 722 |
تعداد مقالات | 5,955 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,745,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,853,594 |
تأثیرآموزش تلفیقی کنشهای اجرایی گرم و سرد برتنظیمهیجان کودکان با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2022.37986.2530 | ||
نویسندگان | ||
سیده زهرا سیدنوری![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
بدکارکردی هیجانی در کودکان با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی، سازشیافتگی آنها را بهخطر میاندازد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیرآموزش تلفیقی کنشهای اجرایی گرم و سرد برتنظیمهیجان کودکان با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی انجام شد. طرح پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری تمامی کودکان 9 تا 12 ساله با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی شهر رشت بودند که در سال 1400 به مراکز درمانی مراجعه کردند. نمونۀ پژوهش 26 کودک با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی از جامعه آماری ذکر شده بود که با روش دردسترس انتخاب و بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. کودکان گروه آزمایش و مادران آنها هرکدام برنامۀ مداخلهای موردنظر را طی 10 جلسه دریافت کردند. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامۀ جمعیتشناختی، مقیاس درجهبندی کانرز و چکلیست تنظیمهیجان بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد، آموزش تلفیقی کنشهای اجرایی بر بهبود تنظیمهیجان کودکان با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی مؤثر بود. تلفیق آموزش کنشهای اجرایی گرم و سرد و مداخله در سطوح کودک-والد، در ارتقاء تنظیم هیجان کودکان با این اختلال نقش داشت؛ بنابراین استفاده از مداخلات چندبعدی پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی؛ تنظیمهیجان؛ کنشهای اجرایی گرم و سرد؛ کودکان؛ والد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Integrated Training of Executive Functions Hot and Cool on Emotion Regulation in Children with ADHD | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyedeh Zahra Seyyed Noori1؛ Abbas Ali Hosseinkhanzadeh2؛ Abbas Abolghasemi3؛ Iraj Shakerinia2 | ||
1Ph. D Student of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran | ||
3Professor,Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Emotional dysfunction in children with ADHD jeopardizes their adaptation. The present study aimed to investigate the effect of integrated training of executive functions hot and cool on emotion regulation in children with ADHD. This research was a quasi-experimental study with pretest-posttest control group design. The statistical population of the present study consisted of all 9 to 12-year-old children with ADHD in Rasht who referred to medical centers in 2021. The sample consisted of 26 children with ADHD who were selected through convenience sampling. They were then equally assigned to two control and experiment groups. The children in the experimental group and their mothers each received the intervention program in 10 sessions. The instruments used included demographic questionnaire, canners rate scale, emotion regulation checklist. Data were analyzed using analysis of covariance. the results showed that Integrated Training of Executive Functions improved emotion regulation in children with ADHD. The combination of training in hot and cold executive actions and intervention at the child and parent levels played a role in promoting the regulation of emotions in children with this disorder; Therefore, the use of multidimensional interventions is recommended. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ADHD, children, emotion regulation, hot and cool executive functions, parent | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 108 |