تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 935 |
تعداد مقالات | 7,692 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,568,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,936,794 |
The Quality of Teacher-Student Relationship in Iran Higher Education: A Mixed Method Study | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2024.46043.1888 | ||
نویسندگان | ||
Javad Belali1؛ Mohammad Aliakbari* 2؛ Ali Yasini3 | ||
1Department of Foreign Languages and Literature, Faculty of Humanities, Ilam University, Ilam, Iran | ||
2Department of Foreign Language and Literature, Faculty of Humanities, Ilam University, Ilam, Iran | ||
3Department of Education Management, Faculty of Literature and Humanities, University of Ilam, Ilam, Iran | ||
چکیده | ||
The present study utilized a sequential mixed-method approach to examine the perspectives of university professors and students on Teacher Student Relationships (TSRs) in Iranian universities. The focus was on three dimensions of behavior: emotional, social disposition, and ecological. Data was collected from 100 Higher Education (HE) students and 36 professors. Quantitative data were obtained through two researcher-made scales, the reliability and validity of which were ensured through reliability testing measurement (Alpha estimate) and Content Validity Ratio (CVR). The results obtained from the students revealed no statistically significant difference in social disposition and ecological behaviors; however, there was a statistically significant difference in emotional behaviors. The professors also reported no significant difference in social disposition and ecological behaviors, but a statistically significant difference was found in emotional behavior . Qualitative data from interviews with students and professors confirmed the importance of all three dimensions in forming relationships. Nonetheless, the interviews also revealed how the roles of[1] professors and students can affect these behaviors. Quality indicators, such as care, support, and sociability were identified within the dimensions. The study also found that contextual and individual factors play a role in the TSR. Further implications on how to form positive relationships in HE are discussed. | ||
کلیدواژهها | ||
Dimensional behavior؛ higher education؛ teacher-student relationship؛ university professors | ||
عنوان مقاله [English] | ||
کیفیت رابطه استاد و دانشجو در آموزش عالی ایران: روش ترکیبی | ||
نویسندگان [English] | ||
جواد بلالی1؛ محمد علی اکبری2؛ علی یاسینی3 | ||
1دانشگاه ایلام | ||
2استاد، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
چکیده [English] | ||
پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد ترکیبی متوالی، دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاهها را در مورد روابط با دانشجو معلمان در دانشگاههای ایران مورد بررسی قرار داد. تمرکز بر سه بعد رفتار بود: عاطفی، گرایش اجتماعی و محیط زیست. داده ها از 100 دانشجوی آموزش عالی (HE) و 36 استاد جمع آوری شد. دادههای کمی از طریق دو مقیاس تحقیقشده بهدست آمدند که پایایی و روایی آنها از طریق سنجش پایایی (برآورد آلفا) و نسبت روایی محتوایی تضمین شد. نتایج بهدستآمده از دانشآموزان تفاوت آماری معنیداری را در رفتارهای اجتماعی (81/0=P) و رفتارهای بومشناختی (49/0=P) نشان نداد، اما در رفتارهای عاطفی تفاوت آماری معنیداری وجود داشت (00/0=P). اساتید همچنین تفاوت معنی داری را در رفتارهای اجتماعی (11/0=P) و رفتارهای اکولوژیکی (16/0=P) گزارش نکردند، اما در رفتار عاطفی تفاوت معنی داری از نظر آماری مشاهده شد (00/0=P). داده های کیفی حاصل از مصاحبه با دانشجویان و اساتید، اهمیت هر سه بعد را در شکل گیری روابط تایید می کند. با این حال، مصاحبه ها همچنین نشان داد که چگونه نقش اساتید و دانشجویان بر این رفتارها تأثیر می گذارد. شاخص های کیفی مانند مراقبت، حمایت و جامعه پذیری در ابعاد شناسایی شدند. این مطالعه همچنین نشان داد که عوامل زمینه ای و فردی در TSR نقش دارند. مفاهیم بیشتر در مورد چگونگی ایجاد روابط مثبت در HE مورد بحث قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
رفتار ابعادی, آموزش عالی, رابطه استاد و دانشجو, اساتید دانشگاه, دانشجویان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 |