تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,708 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,650,973 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,008,811 |
اثربخشی بخششدرمانی بر تحمل پریشانی و استرس ادراکشدۀ مادران دارای فرزندان با آسیب بینایی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 20، شماره 3 - شماره پیاپی 76، آبان 1403، صفحه 91-105 اصل مقاله (667.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2024.47767.2990 | ||
نویسندگان | ||
مائده حسینی1؛ محمد عاشوری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بخششدرمانی بر تحمل پریشانی و استرس ادراکشدۀ مادران کودکان با آسیب بینایی انجام شد. پژوهش حاضر با روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. تعداد کل جامعۀ آماری 90 نفر بود که 20 نفر از مادران به روش نمونهگیری در دسترس از مدارس نابینایان شهر اصفهان انتخاب و بهطور تصادفی در یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش 10 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش در برنامۀ بخششدرمانی طی 12 جلسۀ 60 دقیقهای بهصورت هفتهای یکبار شرکت کردند و گروه کنترل برنامهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل مقیاس استرس ادراکشدۀ کوهن و همکاران و مقیاس تحمل پریشانی هیجانی سیمونز و گاهر بود. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بخششدرمانی بر استرس ادراک شده و تحمل پریشانی شرکتکنندگان تأثیر مثبت و معناداری داشت. پیشنهاد میشود که روان شناسان از بخششدرمانی بهعنوان مداخلهای مؤثر برای بهبود تحمل پریشانی و استرس ادراکشدۀ والدین دارای فرزندان با آسیب بینایی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس ادراکشده؛ بخششدرمانی؛ تحمل پریشانی؛ مادران دارای فرزند با آسیب بینایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Forgiveness Therapy on Distress Tolerance and Perceived Stress of Mothers with Visually Impaired Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Maede Hosseini1؛ Mohammad Ashori2 | ||
1Ph.D. Student of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed to investigate the effectiveness of forgiveness therapy on distress tolerance and perceived stress of mothers with visually impaired children. The current research was conducted with a quasi-experimental method with a pre-test, post-test design with a control group. The total number of the statistical population was 90 people, 20 of the mothers were selected by convenience sampling method from schools for the blind in Isfahan city and were randomly replaced in a control group and an experimental group of 10 people. The experimental group participated in the forgiveness therapy program during 12 sessions of 60 minutes once a week, and the control group did not participate in this program. Research tools include the Perceived Stress Scale of Cohen, et al. and Distress Tolerance Scale of Simons & Gaher. Data were analyzed by univariate analysis of covariance. Findings showed that forgiveness therapy had a positive and significant effect on perceived stress and distress tolerance of participants. It is suggested that psychologists use forgiveness therapy as an effective intervention to improve the distress tolerance and perceived stress of parents with visually impaired children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Distress tolerance, forgiveness therapy, mothers with visually impaired children, perceived stress | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
احمدی، وحید؛ ولیزاده، حدیث. (1400). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و اضطراب مرگ سالمندان. روانشناسی پیری، 7(2): 153-166. DOI: 10.22126/jap.2021.6370.1528 بهرامفر، احسان؛ عاشوری، محمد. (1400). اثر آموزش ایمنسازی روانی در برابر تنیدگی بر تنظیم شناختی هیجان و مشکلات روان شناختی مادران کودکان نابینا. سلامت روان کودک، 8(1): 27-42. DOI: 10.52547/jcmh.8.1.4 بهروزی، ناصر؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ پورسید، سید مهدی. (1391). رابطۀ کمالگرایی، استرس ادراکشده و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی. فصلنامۀ علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 5(20): 102-83. https://www.jsfc.ir/article_43841.html تفنگچی، مریم؛ رئیسی، زهره؛ قمرانی، امیر؛ رضایی، حسن. (1400). ویژگیهای روانسنجی مقیاس چند بعدی تحمل پریشانی در بین زنان مبتلا به سردردهای تنشی. فصلنامۀ علمی پژوهشی بیهوشی و درد، 12(4): 34-43. http://jap.iums.ac.ir/article-1-5602-fa.html عباسعلیزاده رنجبری، رضا؛ بدری گرگری، رحیم؛ اسماعیل پور، خلیل. (1400). تأثیر آموزش بخشایشگری در مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه بیشفعالی بر اصلاح روابط والد– کودک. پژوهشنامۀ روانشناسی مثبت، 7(2): 17-32. DOI: 10.22108/ppls.2021.125476.2001 نعمتی، شهروز؛ بدری گرگری، رحیم؛ خادم، قمری. (1401). نقش سازههای بخشش و نوع دوستی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی: پژوهشی در حوزۀ نارساییهای ذهنی و تحولی. فصلنامه برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور، 1(4): 1-16. DOI: 10.22034/cjpj.2021.48171.1014 Abbasalizadeh Ranjbari, R., Badri Gargari, R., & Esmaeelpour, K. (2021). The effect of forgiveness training in mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder on improving the parent-child relationships. Positive Psychology Research, 7(2): 17-32. DOI: 10.22108/ppls.2021.125476.2001 (Text in Persian) Ahmadi, V., & Valizadeh, H. (2021). The effectiveness of acceptance and commitment-based therapy on the quality of life and death anxiety in the elderly. Aging Psychology, 7(2): 166-153. DOI: 10.22126/jap.2021.6370.1528 (Text in Persian) Anwar, N., Shahzadi, M., Shahzadi, M., Khanum, S., & Imtiaz, M. (2024). Distress tolerance and mental health problems among university students: Distress tolerance and mental health. Pakistan Journal of Health Sciences, 5(03): 1-11. DOI: 10.5 4393/pjhs. v5i03.1336 Bahramfar, E., & Ashori, M. (2021). The impact of stress inoculation training on cognitive emotion regulation and psychological problems of the mothers of blind children. Journal Children Mental Health, 8(1): 27-42. DOI: 10.52547/jcmh.8.1.4 (Text in Persian) Barker, E. (2022). Forgiveness workbook: A step by step guide (2nd Ed). Dialog Press. https://thepathofforgiveness.com/wp-content/uploads/2021/01/Forgiveness%20Workbook.pdf Behrouzi, N., Shahniyilaq, M., & Porsaid, S. M. (2011). The relationship between perfectionism, perceived stress and social support with academic burnout. Culture Strategy, 20(5): 102-83. https://www.jsfc.ir/article_43841.html (Text in Persian) Braakman J, Sterkenburg, P. S. (2023). Needed adaptations in psychological treatments for people with vision impairment: A Delphi study, including clients, relatives, and professionals. Frontiers in Psychology, 14: 1028084. DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1028084 Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal Health Social Behavior, 42(2): 193-183. DOI: 10.52547/jcmh.8.1.4 Ferreira, R., & Sefotho, M. M. (2020). Understanding education for the visually impaired. University of Pretoria: AOSIS Publications. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/48749 Galiano, C. S., Andrea, A. M., Tung, E. S., Brown, T. A., & Rosellini, A. J. (2024). Psychometric properties of the Distress Tolerance Scale in a clinical sample. Psychological Assessment, 36(3): 192–199. DOI: 10.1037/pas0001298 Gao, F., Li, Y., & Bai, X. (2022). Forgiveness and subjective well-being: A meta-analysis review. Personality and Individual Differences, 186(2): 111-135. DOI: 10.1016/j.paid.2021.111350 Gaziantep, U., & Buğa, A. (2022). The relationship between rumination about interpersonal offense and psychological well-being: The mediation effect of forgiveness. International Journal of Progressive Education, 18(6): 111–124. DOI: 10.29329/ijpe.2022.477.8 Gyllén, J., Magnusson, G., & Forsberg, A. (2019). Uncertainty and self-efficacy in parents of a child with congenital cataract new implications for clinical practice. Nursing Open, 6(3): 799–807. DOI: 10.1002/nop2.256 Hallahan, D. P., Pullen, P. C., & Kauffman, J. M. (2023). Exceptional learners (15th Ed). Pearson Education, Inc. https://www.amazon.com/Exceptional-Learners-Introduction-Special-Education-ebook/dp/B09STKPCL3 Kim, J. J., Payne, E. S., & Tracy, E. L. (2022). Indirect effects of forgiveness on psychological health through anger and hope: A parallel mediation analysis. Journal of Religion and Health, 61(5): 3729–3746. DOI: 10.1007/s10943-022-01518-4 Klauke S, Sondocie C, Fine I. (2023). The impact of low vision on social function: The potential importance of lost visual social cues. Journal of Optometry, 16(1): 3–11. DIO: 10.1016/j.optom.2022.03.003 Kucharczyk, I. (2023). Strategie radzenia sobie ze stresem matek, posiadających małe dziecko z niepełnosprawnością wzroku. Niepełnosprawność, 49(3): 157–170. DOI: 10.26881/ndps.2023.49.10 Leyro, T. M., Bernstein, A., Vujanovic, A. A., McLeish, A. C., & Zvolensky, M. J. (2011). Distress tolerance scale: A confirmatory factor analysis among daily cigarette smokers. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 33, 47-57. DOI: 10.1007/s10862-010- 9197-2 López, J., Serrano, M. I., Giménez, I., & Noriega, C. (2021). Forgiveness interventions for older adults: A review. Journal of Clinical Medicine, 10(9): 1866. DOI: 10.3390/jcm10091866 McCauley, T. G., Billingsley, J., & McCullough, M. E. (2022). An evolutionary psychology view of forgiveness: individuals, groups, and culture. Current Opinion in Psychology, 44: 275–280. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2021.09.021 Nemati, N., Badri Gargari, R., & Khadem, G. (2022). The role of constructs of forgiveness, altruism in the prediction of psychological well being: A study in the intellectual and developmental disabilities area. Learner-based Curriculum and Instruction Journal, 1(4): 1-16. DOI: 10.22034/cjpj.2021.48171.1014 (Text in Persian) Nihayah, U., Ade Putri, S., & Hidayat, R. (2021). Konsep Memaafkan dalam Psikologi Positif. Indonesian Journal of Counseling and Development, 3(2): 108–119. DOI: 10.32939/ijcd. v3i2.1031 Oktaviana, S. K. (2022). Terapi pemaafan untuk menurunkan tingkat kecemasan remaja korban kekerasan. Jurnal Psikologi Islam Dan Budaya, 5(1): 59–70. DOI: 10.15575/jpib. v5i1.15523 Rapp, H., Wang Xu, J., & Enright, R. D. (2022). A meta‐analysis of forgiveness education interventions effects on forgiveness and anger in children and adolescents. Child Development, 93(5): 1249–1269. DOI: 10.1111/cdev.13771 Scally, J. B, & Lord, R. (2019). Developing physical activity interventions for children with a visual impairment: Lessons from the first steps initiative. British Journal of Visual Impairment, 37(2): 108–123. DOI: 10.1177/0264619618823822 Shah, R., Dhakan, A., Sanghavi, S., Juthani, S. & Savla, Y. (2024). Forgiveness: A comprehensive literature review. International Journal of Indian Psychology, 12(1), 402-424. DOI: 10.25215/1201.039 Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The distress tolerance scale: Development & validation pf a self report measure. Motivation & Emotion, 29(2): 83-102. DOI: 10.1007/s11031-005-7955-3 Souza-Silva, J. C., Martins, C. A., Garciazapata, M. T. A., & Barbosa, M. A. (2021). Parental stress around ophthalmological health conditions: A systematic review of literature protocol. Systematic Reviews, 10(1): 228. DOI: 10.1186/s13643-021-01773-8 10(228): 3–7. DOI: 10.1186/s13643-021-01773-8 Tofangchi, M., Ghamarani, A., & Rezaei, H. (2022). The psychometric properties of distress tolerance scale (DTS) in women with tension-type headaches. Journal of Anesthesiology and Pain, 12(4): 34-43. http://jap.iums.ac.ir/article-1-5602-fa.html (Text in Persian) Toussaint, L., Cheadle, A., Dezutter, J., & Williams, D. R. (2021). Late adulthood, COVID- 19-related stress perceptions, meaning in life, and forgiveness as predictors of mental health during the COVID pandemic. Frontiers in Psychology, 12: 731017. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.731017 Veilleux, J. C. (2019). The relationship between distress tolerance and cigarette smoking: A systematic review and synthesis. Clinical Psychology Review, 71: 78–89. DOI: 10.1016/j.cpr.2019.01.003 Worthington E. L. (2024). Reach forgiveness: A narrative analysis of group effectiveness. International Journal of Group Psychotherapy, 74(3): 330–364. DOI: 10.1080/00207284.2024.2340593 Xulu-Kasaba, Z. N., & Kalinda, C. (2022). Prevalence of the burden of diseases causing visual impairment and blindness in South Africa in the period 2010–2020: A systematic scoping review and meta-analysis. Tropical Medicine and Infectious Disease, 7(2): 34-46. DOI: 10.3390/tropicalmed7020034 Yu, L., Gambaro, M., Song, J. Y., Teslik, M., Song, M., Komoski, M. C., & Enright, R. D. (2021). Forgiveness therapy in a maximum-security correctional institution: A randomized clinical trial. Clinical Psychology & Psychotherapy, 28(6): 1457–1471. DOI: 10.1002/cpp.2583 Yousefi, S. (2021). Effectiveness of reality therapy group training based on choice theory on distress tolerance and self-compassion in mother with mentally disabled children. International Journal of Education and Cognitive Sciences, 3(3): 44-52. https://iase-ijeas.com/article_160689_a099234ce48be29e66b84c074c20b83b.pdf Zhao, S., Zhang, J., Liu, Y. Ji. H., & Lew, B. (2020). The association between psychological strains and life satisfaction: Evidence from medical staff in China. Journal of Affect Disorder, 260, 105-110. DOI: 10.1016/j.jad.2019.09.006 Zuroida, A., & Irmayanti, N. (2019). Terapi forgiveness untuk meningkatkan optimisme anak yang berhadapan dengan hukum. Jurnal Penelitian Psikologi, 10(2): 51-57. DOI: 10.29080/jpp.v10i2.245 Zuroida, A., Kusnadi, S. K., Maharani, D., & Pambudi, D. H. T. (2023). Forgiveness therapy untuk meningkatkan regulasi emosi pada anak korban kekerasan dalam rumah tangga. Edukatif: Journal Ilmu Pendidikan, 5(6): 2277-2284. DOI: 10.31004/edukatif. V 5i6.5581 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |