لطفی, سید مهدی, خدری کیارسی, سارا. (1403). تبارشناسی و اعتبارسنجی حدیث «تزوجوا ولا تطلقوا فإن الطلاق یهتز منه العرش». جلوه هنر, 21(4), 137-164. doi: 10.22051/tqh.2024.47666.4227
سید مهدی لطفی; سارا خدری کیارسی. "تبارشناسی و اعتبارسنجی حدیث «تزوجوا ولا تطلقوا فإن الطلاق یهتز منه العرش»". جلوه هنر, 21, 4, 1403, 137-164. doi: 10.22051/tqh.2024.47666.4227
لطفی, سید مهدی, خدری کیارسی, سارا. (1403). 'تبارشناسی و اعتبارسنجی حدیث «تزوجوا ولا تطلقوا فإن الطلاق یهتز منه العرش»', جلوه هنر, 21(4), pp. 137-164. doi: 10.22051/tqh.2024.47666.4227
لطفی, سید مهدی, خدری کیارسی, سارا. تبارشناسی و اعتبارسنجی حدیث «تزوجوا ولا تطلقوا فإن الطلاق یهتز منه العرش». جلوه هنر, 1403; 21(4): 137-164. doi: 10.22051/tqh.2024.47666.4227
تبارشناسی و اعتبارسنجی حدیث «تزوجوا ولا تطلقوا فإن الطلاق یهتز منه العرش»
1دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
حدیث «تَزَوَّجُوا وَ لَا تُطَلِّقُوا فَإِنَّ الطَّلَاقَ یَهْتَزُّ مِنْهُ الْعَرْشُ» یکی از روایات درخور توجه حوزه طلاق میباشد. تأکید محوری این روایت بر نکوهش و مذمت طلاق است تاجایی که به لرزه درآمدن عرش الهی را به عنوان پیامد طلاق مطرح مینماید. این حدیث از جمله احادیث فاقد سندی است که در دوره متأخران وارد کتب اخلاقی و تفسیری امامیه شده است. پیشینه قبلی آن در منابع حدیثی اهل سنت نیز حاکی از سیر تاریخی خاص آن در منابع رجالی و تفسیری است. محتوای روایت در کنار اختلاف نظر عالمان حدیثی در اعتبار یا عدم آن، سنجش اصالت و میزان اعتبار آن را ضروری میسازد. این مقاله بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی تبار روایت در منابع فریقین و سپس به ارزیابی سندی و متنی آن پرداخته و نشان میدهد که این روایت برساخته بوده و بر پایه دیگر روایات حوزه طلاق شکل گرفته است. روایاتی که دلالت بر غضب الهی نسبت به افراد ذوّاق و کثیر الطلاق دارد. مطابق بررسی صورت گرفته، روایت مزبور فاقد اعتبار بوده و غیرقابل استناد است. بیتوجهی محدثان بزرگ فریقین به روایت مذکور، در عین در دسترس بودن نسخههای آن نیز، حاکی از بیرغبتی آنان به روایت مزبور است.
Genealogy and Validation of the Hadith "Marry or Divorce, For the Divorce is the Death of the Arsh"
نویسندگان [English]
Seysed Mehdi Lotfi1؛ Sara Khedri Kiarsi2
1Associate Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran.
2PhD student of Quran and Hadith Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
The hadith "Marry and do not divorce, divorce, divorce, divorce" is one of the traditions worthy of attention in the field of divorce, the main emphasis of which is to condemn it. The importance of this issue is such that in this hadith, the shaking of the divine throne is mentioned as a consequence of divorce. This hadith is one of the undocumented hadiths that was included in the moral and commentary books of the Imamiyyah in the later period. Its previous background in Sunni hadith sources also indicates its special historical course in religious and exegetical sources. The content of the narration, along with the disagreement of hadith scholars regarding its authenticity or lack thereof, makes it necessary to measure its authenticity and credibility.Based on the descriptive-analytical method, this article examines the origin of the narrative in the sources of the parties and then evaluates its documentary and textual content and shows that this narrative was formed on the basis of other narratives in the field of divorce, which indicates God's wrath towards There are people with taste and polygamy. Therefore, the narration lacks credibility and cannot be cited. In addition to this, the inattention of the great muhaddith of Fariqin, despite the availability of its versions, is a sign of their unwillingness to the mentioned narration.
الخطیب البغدادی، أبوبکر أحمدبنعلیبنثابت(١٤٢٢ق). تاریخ بغداد. تحقیق الدکتور بشار عواد معروف. چاپ اول. بیروت: دار الغرب الإسلامی.
دیلمی، شیرویهبنشهردار(1406ق). الفردوس بمأثور الخطاب. تحقیق السعیدبنبسیونی زغلول. چاپ اول. بیروت: دار الکتب العلمیة.
ذهبی، شمسالدین(١٤٠٥ق). سیر أعلام النبلاء. چاپ دوم. بیروت: مؤسسة الرسالة.
سخاوی، شمسالدین(1405ق). المقاصد الحسنة فی بیان کثیر من الأحادیث المشتهرة على الألسنة. چاپ اول. بیروت: دار الکتاب العربی.
سلمان نژاد، مرتضی؛ طباطبایی، سید کاظم؛ پاکتچی، احمد(1399ش). تحولات موضوعاتنگاری در سدههای متأخر (سده 10ق تا دوره معاصر). مطالعات تاریخی قرآن و حدیث. 26(68). ص 57-92.
سیوطی، جلال الدین(1426ق). جامع الکبیر. القاهره: الأزهر الشریف.
سیوطی، جلال الدین(بیتا- الف). الجامع الصغیر و زیادته. بیجا: بینا.
سیوطی، جلال الدین(بیتا- ب). جامع الاحادیث. بیجا: بینا.
طبرسی، فضلبنحسن(1408ق). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار المعرفة.
طبرسى، حسنبنفضل(1412ق). مکارم الأخلاق. چاپ چهارم. قم: الشریف الرضی.
طبری، محمدبنجریر(بیتا). جامع البیان عن تأویل آی القرآن. مکة المکرمة: دار التربیة والتراث.
قرطبی، أبوعبدالله محمدبناحمد(1384ق). الجامع لأحکام القرآن. تحقیق: أحمد البردونی وإبراهیم أطفیش. چاپ دوم. قاهره: دار الکتب المصریة.
کاشانی، ملا فتحالله(1366ش). منهج الصادقین فی الزام المخالفین. چاپ سوم. تهران: کتابفروشی محمد حسن اعلمی.
کلینی، محمد بن یعقوب(1363). الکافی. مصحح: علیاکبر غفاری و محمد آخوندی. تهران: دار الکتاب الاسلامیة.
عجلی، أحمدبنعبداللهبنصالح(1405ق). معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحدیث ومن الضعفاء وذکر مذاهبهم وأخبارهم. تحقیق عبدالعلیم عبدالعظیم البستوی. المدینة المنورة: مکتبة الدار.
ماوردی، علیبنمحمد(بیتا). النکت و العیون. بیروت: دار المتب العلمیة.
متقی الهندی، علاءالدین علیبنحسام الدین(1401ق). کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال. تحقیق بکری حیانی - صفوة السقا. چاپ پنجم. بیروت: مؤسسة الرسالة.
مجلسى، محمدباقربنمحمد تقى(1403ق). بحار الأنوارالجامعة لدُرر أخبار الأئمة الأطهار. چاپ دوم. بیروت: دار احیا التراث العربی.
موسوی، سید سلیمان؛ هاشمنیا، سیدة جمیله؛ دلبری، سید علی(1401ش). بازیابی منابع روایات «عمروبنجُمَیع» در کافی کلینی و ارزیابی آنها. آموزههای حدیثی. 6(12)، صص 115-132. DOI: 30513/hd.2024.5082.1196
نجاشی. احمدبنعلی(1365ش). رجال النجاشی. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 131
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18
سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب