دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم قرآنی، شیراز، ایران.
چکیده
یکی از آیاتی که نحویان و مفسران دربارهی آن اختلاف نظر دارند آیهی «وَ لَبِثُوا فی کَهْفِهِمْ ثَلاثَ مِائَةٍ سِنینَ...» (کهف: 25) است. نقش نحوی واژهی «سنین» در این آیه مورد اختلاف است. این واژه جمع «سنة» به معنای سال است و از آنجایی که بعد از عدد «ثَلاثَ مِائَةٍ» قرار گرفتهاست، طبق قاعده عربی باید نقش «تمییز» داشتهباشد. بر اساس قواعد دستور زبان عربی بعد از عدد «مائة»، تمییز باید مفرد و مجرور باشد در حالی که «سنین» جمع است و این مخالف قواعد زبان عربی است. نحویان و مفسران برای این واژه، پنج نقش مختلف ذکر کردهاند. در این پژوهش با روش تاریخی – تطبیقی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای، تلاش گردیده تا راه حل جدیدی در تعیین نقش این واژه ارائه گردد. از آن جایی که قرآن برخی واژگان زبانهای دیگر، مخصوصاَ شاخههای هم خانواده خود را به استخدام گرفته، استفاده از نحو برخی شاخههای زبان سامی نیز محتمل است. شاخهی انتخابی ما در این پژوهش زبان سُریانی است که اشتراکات فراوانی در نحو با زبان عربی دارد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نقش «سنین» در این آیه تمییز است؛ اما بر نه بر اساس دستور زبان عربی بلکه مطابق نحو زبان سریانی.
A new reading of " sinīna " in the verse " Walabithū fī kah- fihim thalātha mi- atin sinīna"
نویسندگان [English]
Mohammadali Hemati
Associate Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, University of Quranic Sciences, Shiraz, Iran.
چکیده [English]
One of the verses that has been a subject of disagreement among grammarians and exegetes since the early centuries is the verse “Wa labithū fī kahfihim thalātha mi’atin sinīna...”: “And they remained in their cave for three hundred years...” (Q. 18:25). The verse discusses the People of the Cave (Kahf) who fell asleep in a cave. According to this verse, the duration of their sleep was three hundred years, and there is no disagreement among exegetes regarding this meaning. However, there is disagreement about the grammatical role and case marking of the word "Sanin" in this verse. This word is the plural of "Sanah," meaning "year," and since it follows the number "three hundred," according to Arabic grammar rules, it should have the role of "tamyiz" (specification). Based on Arabic grammar rules, after the number "one hundred," the tamyiz should be singular and in the genitive case, whereas "Sanin" is plural, which contradicts Arabic grammar rules. Grammarians and exegetes have proposed five different roles for this word. This research, using a historical-comparative analytical method and library resources, attempts to provide a new solution for determining the role of this word. Since the Quran has borrowed words from some languages, especially those of its own family, and scholars have acknowledged the existence of such words, the use of the grammar of some Semitic languages is also plausible. The chosen branch in this research is the Syriac language, which shares many grammatical similarities with Arabic. The results of this research indicate that the role of "Sanin" in this verse is tamyiz, but not according to Arabic grammar rules, but rather in accordance with Syriac grammar.a
کلیدواژهها [English]
sinīna (ages), Verse 25 of Surah Kah, Syriac syntax
مراجع
آلوسى، سیدمحمود(1415ق). روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم. تحقیق. ط1. على عبدالبارى عطیة. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابنابیحاتم. عبدالرحمنبنمحمد( 1419ق).تفسیر القرآن العظیم. تحقیق اسعد محمد الطیب. ط3. مکة: مکتبة نزار مصطفى الباز.
ابنجزری، محمدبناحمد(1416ق). التسهیل لعلوم التنزیل. تحقیق دکتر عبدالله خالدى. ط1. بیروت: شرکت دار الارقمبنابىالارقم.
ابنجوزی، عبدالرحمنبنعلى(1422ق).زاد المسیر فى علم التفسیر. تحقیق عبدالرزاق المهدی. ط1. بیروت: دار الکتاب العربی.
ابنعجیبه، احمدبنمحمد(1419ق). البحر المدید فى تفسیر القرآن المجید. تحقیق احمد عبدالله قرشى رسلان. قاهرة: دکتر حسن عباس زکى.