تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,702 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,642,037 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,000,972 |
Comprehension and Production Asymmetry in Acquiring English Adjective Clauses by Persian EFL Learners | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 22 دی 1403 | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2024.46653.1911 | ||
نویسندگان | ||
shamila Ziashahabi؛ Ali Akbar Jabbari* ؛ Golnar Mazdayasna؛ Mohammad Javad Rezai | ||
English Department, Faculty of Literature and Foreign Languages, Yazd University, Yazd, Iran | ||
چکیده | ||
This study explores the asymmetry between comprehension and production by examining the learning of English relative clauses versus participial phrases by two groups of Persian native speakers who were learning English as a foreign language. The research administered a grammaticality judgment test (GJT) and a translation test (TT) to elicit data on the structural patterns of A and B. Both patterns had subject relative clauses, modifying the main clauses’ objects; the verbs of the dependent clause were transitive in pattern A, but they were intransitive in pattern B. The results of GJT showed that L2 processing was neither influenced by learners’ proficiency nor by the type of structural patterns. However, the results of TT proved that proficiency level and structural patterns caused variations in learners’ performance. Moreover, the overall results of GJT and TT indicated that learners’ comprehension of certain structures preceded their production. Results were also interpreted under the predictions of Perspective Shifting and Interpretability Hypothesis. This study uncovers a phenomenon that cannot be explained by reference to the assumptions of these hypotheses. Consequently, it introduces the new model of 'Thematic Argument Perspective'. | ||
کلیدواژهها | ||
interpretability hypothesis (IH)؛ participial forms (PFs)؛ perspective shifting؛ relative clauses (RCs)؛ relative pronouns (RPs) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تقارن میان درک و تولید زبانی با بررسی نحوه ی یادگیری جمله واره های موصولی توسط دانشجویان زبان انگلیسی فارسی زبان | ||
نویسندگان [English] | ||
علی اکبر جباری؛ | ||
چکیده [English] | ||
این مطالعه به بررسی تقارن میان درک و تولید زبانی میپردازد. بدین منظورنحوه ی یادگیری جمله واره های موصولی و عبارات وصفی انگلیسی توسط دو گروه از دانشجویان فارسی زبان ، که در حال یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم بودند ، مورد بررسی قرار گرفت .به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد نحوه ی یادگیری دو الگوی ساختاری الف و ب ، از دو آزمون قضاوت دستوری و آزمون ترجمه استفاده گردید .این دو الگوی ساختاری مطرح شده در تحقیق، دارای جمله واره های موصولی فاعلی بودند که مفعول جملات وابسته را توصیف می نمودند. با این تفاوت که در الگوی الف، افعال به کار رفته در جمله ی وابسته، از نوع متعدی و در الگوی ب، افعال به کار رفته از نوع لازم بودند. نتایج حاصل از آزمون قضاوت دستوری نشان داد که تسلط زبانی زبان آموزان و نوع الگوی ساختاری تاثیری بر عملکرد آنها نداشته است. اما نتایج حاصل از آزمون ترجمه نشان داد تسلط زبانی زبان آموزان و نوع الگوی ساختاری برروی عملکرد زبان آموزان تاثیر گذاشته است. همچنین مجموع نتایج دو آزمون ثابت کرد درک یک سری از ساختارهای زبانی مقدم بر تولید بوده است.لازم به ذکر است نتایج به دست آمده از این تحقیق از دیدگاه فرضیه ی تفسیر پذیری و فرضیه تغییر دیدگاه مورد بررسی قرارگرفتند.در این مطالعه، موضوعی یافت شد که بااستناد بر دو فرضیه ی ذکر شده قابل توضیح نمی باشد. در نتیجه، این مطالعه ، مدل جدید 'دیدگاه نقش پذیری موضوعی' را معرفی می نماید | ||
کلیدواژهها [English] | ||
فرضیه ی تفسیرپذیری, عبارات وصفی, فرضیه ی تغییر دیدگاه, جمله واره های موصولی, ضمایر موصولی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |