
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 953 |
تعداد مقالات | 7,828 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,069,586 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,244,859 |
اثر بخشی مداخله آموزشی"خودت باش" بر باورهای منفی، خودپذیری، ابراز وجود و عزت نفس نوجوانان 18–15 ساله دارای خودانتقادی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2025.48195.3014 | ||
نویسندگان | ||
فائزه تسلیمی1؛ منصوره بهرامی پور* 2 | ||
1کارشناس ارشد گروه روانشناسی ،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله آموزشی خودت باش بر باورهای منفی، خودپذیری، ابراز وجود و عزت نفس نوجوانان دارای خودانتقادی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 45 روزه با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری، شامل کلیه نوجوانان 18-15 ساله دارای خودانتقادی شهر اصفهان در بازه بهار 1402 بود؛ بر این اساس به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای نوجوانان دارای خودانتقادی که در پرسشنامه تامپسون (2004) نمره 154 به بالاتر را کسب کرده بودند و با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج به مطالعه تعداد 40 شرکت کننده انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش جلسات آموزشی مداخله اسکین (2018) را در طی 12 جلسه 60 دقیقهای دریافت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری و بهکارگیری نرمافزار spss23 و تحلیل واریانس با اندازههای مکرر تحلیل گردید. نتایج نشان داد، مداخله آموزشی خودت باش بر باورهای منفی، خودپذیری، ابراز وجود و عزت نفس نوجوانان دارای خودانتقادی تاثیر معناداری دارد و تاثیرات آموزش در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (01/0p<). بر اساس نتایج کسب شده میتوان نتیجه گرفت، ذهن آگاهی کسب شده در مداخله آموزشی خودت باش به نوجوان کمک میکند تا از افکار مزاحم رد شوند و به باورهای خودشان نچسبند و نوجوان همسوشدن با باورهای منفی و افکار ناشی از آن، به این باور دست یابند که باورها هستند که تعریف می کنند او در اصل چه کسی است. ا | ||
کلیدواژهها | ||
مداخله آموزش خودت باش؛ باورهای منفی؛ خودپذیری؛ ابراز وجود؛ عزت نفس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Educational Intervention "be yourself" on Negative Beliefs, Self-Acceptance, Self-Expression and Self-Esteem of 15-18-year-old adolescents with self-criticism | ||
نویسندگان [English] | ||
faezeh taslimi1؛ mansoreh bahramipour2 | ||
1Senior Expert, Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
22. Associate Prof., Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of be yourself educational intervention on negative beliefs, self-acceptance, self-expression and self-esteem of teenagers with self-criticism. The research method was semi-experimental with pre-test, post-test and 45-day follow-up with a control group. The statistical population included all teenagers aged 15-18 with self-criticism in the spring of 2023; Therefore, according to the multi-stage random sampling method, teenagers with self-criticism who scored 154 or higher in the Thompson questionnaire (2004) and taking into account the criteria for entering and exiting the study, 40 subjects were selected and randomly divided into two groups. experimental and control (20 people in each group) were assigned. The experimental group received skin intervention training sessions (2018) during 12 60-minute sessions and the control group did not receive any intervention. . The results showed that be yourself educational intervention has a significant effect on negative beliefs, self-acceptance, self-expression and self-esteem of teenagers with self-criticism, and the effects of education remained in the follow-up phase (p = 0.001). Based on the obtained results, it can be concluded that the conscious mind acquired in be yourself intervention helps teenagers to reject disturbing thoughts and not stick to their own beliefs, and teenagers achieve this belief by aligning themselves with negative beliefs and thoughts resulting from them. Find out that there are beliefs that define who he really is. Therefore, it is suggested to use this intervention to reduce and improve the psychological problems of adolescents. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
be yourself education, negative beliefs, self-acceptance, self-expression, self-esteem | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 |