
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 953 |
تعداد مقالات | 7,828 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,069,569 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,244,788 |
تحلیل نقش تربیتی معناداری زندگی در مقابل پوچی، از منظر نظریه فرانکل و تأثیر کاربست آن در نظام تعلیم و تربیت | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2023.40335.3580 | ||
نویسندگان | ||
قاسم غلامحسین پور کامی1؛ وحید فلاح* 2؛ لادن سلیمی2 | ||
1دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد ساری، ساری، ایران | ||
2استادیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش که با نگاه به معناداری زندگی و اهمیت و نقش تربیتی آن شروع شد، تعلیم و تربیت معنادار را عامل ایجاد توانایی درک معنای زندگی در نوجوانان میداند و عامل تسهیلکننده نیل به زندگی معنادار برای آنان هست. هدف اصلی این پژوهش تحلیل مفهوم زندگی معنادار در رویکرد معناگرایی فرانکل جهت تدوین هدفهای تربیتی است و مفروضههای مهم و اثرگذار معناگرایی در خصوص زندگی معنادار و تعلیم و تربیت اثرگذار و مؤلفههای اصلی انسان تربیتشده از منظر معناگرایی فرانکل بیان شده است. پژوهش مذکور در رده پژوهشهای کیفی است و با توجه به ماهیت فلسفی موضوع حاضر، بدیهی است که روش تحقیق آن از نوع توصیفی–تحلیلی هست، ابتدا مفهوم «معنای زندگی» از دیدگاه معناگرایی فرانکل توصیف و سپس به تحلیل مفهوم آنها پرداخته شد؛ و پس از تبین و توصیف معنای زندگی درصدد کشف دلالتهایی برای تعلیم و تربیت میباشد؛ و پس از تبین و تحلیل و تطبیق مفاهیم فوقالذکر با استفاده از روش استنتاجی به استنباط دلالتهای تربیتی از دیدگاه معناگرایی پرداخته است؛ و متناظر با سه سؤال پژوهش به ترتیب از روشهای توصیفی- تحلیلی، تطبیقی و استنتاجی بهرهگرفته شده، اطلاعات پژوهش از طریق اسنادی-کتابخانهای جمعآوریشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقش تربیتی؛ زندگی معنادار؛ معناگرایی؛ فرانکل؛ تعلیم و تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the meaningful educational role of life versus emptiness, from the perspective of Frankel's theory and the effect of its application in the education system | ||
نویسندگان [English] | ||
Qasem Gholam Hosseinpour Kami1؛ Vahid Fallah2؛ Ladan Salimi2 | ||
1PhD student in Philosophy of Education, Sari Azad University, Sari, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Philosophy of Education and Curriculum Planning, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study, which began with a look at the meaning of life and its importance and educational role, considers meaningful education as a factor in creating the ability to understand the meaning of life in adolescents, and is a facilitator of achieving a meaningful life for them. The main purpose of this study is to analyze the concept of meaningful life in Frankel's semantic approach to formulate educational goals and important and effective semantic assumptions about meaningful life and effective education and the main components of a trained human being from a semantic perspective. Frankl expressed. The mentioned research is in the category of qualitative researches and considering the philosophical nature of the present subject, it is obvious that its research method is descriptive-analytical type. And after explaining and describing the meaning of life, he seeks to discover implications for education. After explaining, analyzing and applying the above-mentioned concepts, he has deduced the educational meanings from the semantic point of view using the inferential method. Research data collection was used by documentary-library method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational role, meaningful life, semantics, Frankel, education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 |