
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 957 |
تعداد مقالات | 7,894 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,334,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,466,898 |
نقش و کارکرد فناوریهای نوین بر دیجیتالی شدن سبک زندگی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز | ||
مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان | ||
مقاله 3، دوره 23، شماره 1 - شماره پیاپی 82، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jwsps.2025.45853.2824 | ||
نویسندگان | ||
مریم قلیچی* 1؛ عبدالرضا نواح2؛ معصومه باقری3؛ سجاد بهمنی4 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی. دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران | ||
2گروه علوم اجتماعی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز ایران | ||
3دانشیار جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
4استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی. دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر فهم سبک زندگی دیجیتالی دانشآموزان در شهر اهواز و نقش فناوریهای نوین خصوصا اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی بر دیجیتالی شدن سبک زندگی میباشد. فناوریهای نوینی که به تمام فضاهای اجتماعی، سازمانی و فردی در جوامع بشری نفوذ کرده و شیوهی زندگی روزمره، کار و معرفت افراد را متأثر ساخته است. روش پژوهش گرندد تئوری بوده که دادههای پژوهش از طریق مصاحبهی عمیق و به شیوهی نمونهگیری هدفمند با 15 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم از نواحی چهارگانهی اهواز گردآوری و برای تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نسخهی 2015 کوربین و اشتراوس، از پنج شیوهی کدگذاری باز و تشخیص مفاهیم، توسعهی مفاهیم در جهت ابعاد و ویژگیها، تحلیل دادهها برای زمینه، وارد کردن فرآیند به تحلیل و یکپارچهسازی مقولات استفاده شد. در این پژوهش، پس از تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها و کدگذاری آنها، ۱۲ مقوله اصلی شناسایی شد که هر یک با استناد به متن مصاحبهها مورد تحلیل قرار گرفتند. این مقولات در سه بعد اصلی شرایط، کنش-تعامل، و پیامدها دستهبندی شدند. بعد شرایط شامل مقولاتی نظیر جذابیت و خوشایند بودن، کنجکاوی و هیجانخواهی، انزوا و گوشهگیری، احساس عقبماندگی از تکنولوژیهای روز دنیا و همنوایی است. در بعد کنش-تعامل، مقولاتی مانند فائق آمدن بر مشکلات و فرار از واقعیت، حفظ و تداوم روابط صمیمی با کاهش فاصله مکانی، ارتباطات بینفردی با فراتر رفتن از محدودیتهای خانواده و جرأتمندی و ابراز وجود استخراج شدند | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی دیجیتالی؛ دانشآموزان اهوازی؛ فناوریهای نوین؛ فضای مجازی؛ گرنددتئوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role and function of new technologies on the digitalization of the lifestyle of female high school students in Ahvaz | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Ghelichi1؛ abdolreza navah2؛ masoumeh bagheri3؛ sajad bahmani4 | ||
1PhD student in Sociology of Iranian Social Issues, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz. Ahvaz. Iran | ||
2Department of Social Science, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran | ||
3Associate Professor of Sociology, Shahid Chamran University of Ahvaz | ||
4Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Economics and Social Sciences. Chamran martyr of Ahwaz University. Ahvaz Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to understand the digital lifestyle of female students in Ahvaz and the role of technologies, especially the Internet and virtual social networks, on the digitalization of lifestyle. New technologies have penetrated all social, organizational and individual spaces in human societies and have affected the daily life, work and knowledge of individuals. The research method was grand theory, in which research data were collected through in-depth interviews and purposeful sampling with 15 female students of the second secondary school from the four districts of Ahvaz. For data analysis and analysis, five methods were used using the 2015 version of Corbin and Strauss: open coding and concept recognition, concept development in terms of dimensions and features, data analysis for context, process input into analysis and category integration. In this study, after analyzing the data obtained from the interviews and coding them, 12 main categories were identified, each of which was analyzed based on the interview text. These categories were categorized into three main dimensions: conditions, action-interaction, and consequences. The conditions dimension includes categories such as attractiveness and pleasantness, curiosity and excitement, isolation and withdrawal, feeling behind modern technologies, and conformity. In the action-interaction dimension, categories such as overcoming problems and escaping reality, maintaining and continuing intimate relationships by reducing spatial distance, interpersonal communication by going beyond family limitations, and boldness and self-expression were extracted. Finally, the consequences dimension included leisure time, information dissemination and information seeking, e-commerce, and thrift and accelerated access to facilities and services. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Digital lifestyle, Ahwazi students, new technologies, virtual space, grand theory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 111 |