
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,922 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,383,135 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,506,115 |
پیشایندها، فرایندها و پیامدهای توانمندسازی حرفه ای پایدار زنان مبتنی بر آموزش در عصر دیجیتال | ||
مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان | ||
مقاله 5، دوره 23، شماره 1 - شماره پیاپی 82، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jwsps.2025.47073.2875 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه دیمه کار حقیقی1؛ مهدی محمدی* 2 | ||
1گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز | ||
2گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز شیراز ایران | ||
چکیده | ||
توانمندسازی زنان در همه ابعاد، جهت دستیابی جوامع به توسعه پایدار همه جانبه ضروری است. این پژوهش با هدف ارائه مدل در حوزه توانمندسازی حرفه ای زنان با استفاده از توسعه مهارت های اطلاعات و ارتباطات انجام شد. در این زمینه، با اتخاد رویکرد کیفی در پژوهش و با استفاده از روش فراترکیب، مطالعات مرتبط با موضوع شناسایی و پس از ارزیابی، تعداد 74 مقاله پژوهشی برای استفاده در پژوهش انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. شیوه تحلیل دادهها نیز کدگذاری بود. یافته های پژوهش در سه محور پیشایندها ناظر بر نقش سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی –آموزشی نهادهای بین المللی، دولت ها و خانواده، فرآیند ها با تاکید بر توسعه قابلیت های فردی زنان، افزایش مشارکتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آنان و همچنین تمرکز بر رهبری و مدیریت زنان در عصر دیجیتال و همچنین پیامدهای توانمندسازی حرفه ای زنان شامل توسعه پایدار، توسعه فردی و اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی با بهره گیری از ICT ارائه شده است. نتایج پژوهش بیان میکند که توانمندسازی زنان از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دستیابی به توسعه پایدار ضروری است. این تحقیق، نقشهای راه برای سیاستگذاران، کارشناسان و محققان به منظور توسعه و اجرای مداخلات مؤثر در این حوزه ارائه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی؛ آموزش؛ توسعه پایدار؛ زنان؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Antecedents, Processes, and Outcomes of Sustainable Professional Empowerment of Women Based on ICT | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzane Deimehkar Haghighi1؛ Mehdi Mohammadi2 | ||
1education, education and psychology faculty, shiraz university, Shiraz, Iran | ||
2department of managment and planning faculty of education and psychology shiraz university shiraz Iran | ||
چکیده [English] | ||
Women's empowerment in all dimensions is essential for achieving comprehensive sustainable development. This research aimed to provide a model in the field of professional empowerment of women using (ICT). In this context, by using a qualitative research approach and the meta-synthesis method, studies related to the topic were identified and evaluated. A total of 74 studies were selected and analyzed for use in the research. The data analysis method was also coding. The research findings were presented in three axes of Antecedents in political, social, economic, and cultural-educational roles of international organizations, governments, and families in empowering women, Processes by Emphasis on developing women's individual capabilities, increasing their political, social, and economic participation, and focusing on women's leadership and management in the digital age and Outcomes in Sustainable development, individual and social development, economic and political development using ICT.Results showed that women's empowerment through ICT is essential for achieving sustainable development. This research provides a roadmap for policymakers, practitioners, and researchers to develop and implement effective interventions in this area. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Empowerment, Education, Sustainable development, Women, ICT | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 |