تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,528 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,239,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,656,913 |
بررسی اثربخشی طرح آموزش مهارتهای زندگی در دبیرستانهای شهر تهران | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 1، اردیبهشت 1395، صفحه 143-162 اصل مقاله (285.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2016.2273 | ||
نویسندگان | ||
هدی سادات محسنی1؛ حمید شفیع زاده* 2 | ||
1استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا(س) | ||
2استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار،ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حـاضر بررسی اثربخشی طرح آموزش مهارتهای زندگی در مدارس مجری طرح از دیدگاه دبیران دبیرستانهای دخترانةشهر تهران در سال تحصیلی 91-1392 میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، کلیة دبیران زن دبیرستانهای دخترانة شهر تهران است که درس مهارتهای زندگی را در سال تحصیلی 91-92 تدریس کردهاند(N=150). حجم نمونه، با استفاده از روش سرشماری 150 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساختة مهارتهای زندگی، شامل خود آگاهی، ارزشهای فردی– خانوادگی، تصمیمگیری، مقابله با اضطراب، برقراری ارتباط مطلوب، و انتخاب هدف است. روایی محتوایی ابزار اندازهگیری توسط صاحبنظران تأیید شد و پایایی پرسشنامه بر اساس محاسبة ضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه گردید. با استفاده از فنون آمار توصیفی(میانگین، فراوانی، رسم جدول، و نمودار) و آمار استنباطی(آزمون تی تک نمونهای و نیز آزمون فریدمن برای تعیین اولویتها) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از نظر دبیران آموزش درس مهارتهای زندگی بر مهارتهای خودآگاهی، ارتباط مطلوب، ارزشهای فردی و خانوادگی، اضطراب، انتخاب هدف و تصمیمگیری مؤثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی؛ مهارت های زندگی؛ آموزش؛ دبیرستانهای دخترانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of life skills education in schools in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Hoda Sadat Mohseni1؛ Hamid Shafizadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
The present study is aimed at investigating the efficiency of life skills training in high schools of Tehran from the teachers’ point of view in the school year of 91-92. The sample of this descriptive survey included 150 female teachers in high schools of Tehran who were selected using census method. To collect the data, a researcher made questionnaire of life skills was employed which included components of self-awareness, personal-family values, decision making, coping with anxiety, making desirable relationship, and goal setting. Content validity of the questionnaire was confirmed by expert views. The reliability of the questionnaire was estimated using cronbach alpha and it turned out to be 0.85. The data was analyzed using descriptive and inferential statistics (individual sample t-test, Friedman test). According to the results, the teachers believed that life skills training had significant effects on skills of self-awareness, personal-family values, making desirable relationship, coping with anxiety, goal setting and decision making. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Efficiency, Life skills, Training, Girl high schools | ||
مراجع | ||
دیب، یوسف(1383). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی برای دوره راهنمائی تحصیلی. رساله دکتری دانشگاه تربیت مدرس. بابا پور، خیرالدین(1387). مهارتهای ارتباطی شیوههای حل مسئله.تهران: صبا. بابائی، مهناز(1388). بررسی تأثیر آموزش کتاب مهارتهای زندگی بر افزایش اعتماد به نفس توانائی حل مسئله ومهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر سال اول متوسطه استان مازندران . پایان نامه کارشناسی ارشد، کتابخانه ملی ایران. بروجنى، على؛ یزدانى، محسن؛ یزدان نیک، احمدرضا(1381). ارتباط الگوى رفتارى والدین با افسردگى و افکار خودکشى در نوجوانان. مجله شماره46 ، دانشگاهعلومپزشکىشهرکرد. بنیادزاده، محمد(1376). مهارتهای زندگی دوره راهنمائی. تهران: هنر آبی. معاونت سازمان بهزیستی. حقیقی، جمال؛ موسوی،محمد و مهرابی زاده هنرمند(1385). بررسی تأثیرآموزش مهارتهای زندگی برسلامت روانی و عزت نفس دانشآموزان دخترسال اول مقطع متوسطه. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم. زراعتی ایده لو، رقیه(1387). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش سطح سلامت عمومی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستانهای شهر تهران. پایان نامه کارشناسیارشد دانشگاه رودهن. سیفآبادی، علی(1389). برنامه آموزش مهارتهای زندگی برسلامت روان دانش آموزان دختر شاهد. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مشهد. مشهد: سنجه. شهرآرای، مهرناز(1384). روانشناسی رشد نوجوان. علم: تهران. فرهادیپور، عباس و زارعیان، حسن(1384). مهارتهای زندگی تصمیم گیری. تهران: انجمن اولیاء و مربیان. قاسمی هرندی، الف(1376). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر میزان رشد فرزندان شبه خانواده مراکز بهزیستی. پایان نامه کارشناسیارشد روانشناسی عمومی. دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد خوراسگان/ اصفهان. کردنوقانی، رسول(1383). تهیه و تدوین برنامه درسی جامع در دوره متوسطه با تأکید بر مهارتهای زندگی. وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. تهران: شمس. مرادی، اعظم و کلانتری، مهرداد(1385). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر نیمرخ روانی زنان داری ناتواناییهای جسمی، حرکتی. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنائی سال 6، شماره 1. وفائیان، آزاده(1387). مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانشآموزان پسر12 تا 15 ساله شهرستان تفت. همتی علمدارلو، قربان؛ شجاعی، ستاره(1384). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش اختلال سلوک دانش آموزان دوره راهنمایی مدرسه امام سجاد. تازه ها و پژوهشهای مشاوره. 16 :73-91. یادآوری، ماندانا(1383). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و عزت نفس دانش آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه شهرستان اهواز . پایان نامه کارشناسیارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد اهواز ، تهران: رشد. Botivin.B.l.&.kantor,l.w. (2000).prevention alcohol through life skills training. Journal of alcohol research & health, 24(4), 25. Botvin, G. J., Baker, E., Dusenbury, L., Botvin, E. M., & Diaz, T. (1995). Long-term follow-up results of a randomized drug abuse prevention trial in a white middle-class population. Journal of the American Medical Association, 273, 1106–1112 Botvin, G. J., Griffin, K. W., Paul, E., & Macaulay, A. P. (2003).Preventing tobacco and alcohol use among elementary school students through Life Skills. Training.Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 12, 1-18. Hanlej , Gregory D , Heal , Nicolea , Tiger , Jeffrey. (2007) . Evaluation of class wide teaching program for developing preschool life skills. Journal of applied behavior Analus.740 . P221-300 Hawkins, J. D., and Weis, J. G. (1985). The social development model: an integrated approach to delinquency prevention. Journal of Primary Prevention, 6, 73–97. Kantom, L.D .& Markoos,I. (1977). Do negative emotions cause coronary heart disease? Journal of Psychosomatic Research, 48, 323-337. Lore, D., & Lip, G. Y. H. (1998). Psychology in coronary care. Quarterly Journal of Medicine, 92,425-431. Pick, s., Givaudan , M., & Poortinga V.H.(2003). Sexuality and life skills education: a multi stratege intervention in Mexico. American Psychologist,53(3),230-234 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,477 |