تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,228,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,648,950 |
اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر افزایش مهارتهای اجتماعی – هیجانی وکاهش افسردگی در دانش آموزان قلدر | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 48، آذر 1396، صفحه 77-94 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2017.12922.1301 | ||
نویسندگان | ||
یوسف اسمری برده زرد1؛ رویا رسولی* 2؛ حسین اسکندری3 | ||
1دانشجو ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2استادیار مشاوره، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء، تهران، ایران | ||
3دانشیار، عضو هیئت علمی و مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
قلدری در میان دانش آموزان یک مشکل رایج با عواقب جدی و ناراحت کننده برای قربانیان است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان گروهی متمرکز بر هیجان بر افزایش مهارتهای اجتماعی – هیجانی، کاهش افسردگی وکاهش قلدری در دانشآموزان قلدر، بود. پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. جامعه پژوهش شامل کلیة دانشآموزان قلدر مقطع تحصیلی متوسطه اول شهرستان بوکان در سال(95-1394). نمونه شامل 30 دانش آموز افسرده و قلدر با مهارت اجتماعی – هیجانی پایین بودند که به صورت نمونه گیری خوشهای از جامعه پژوهش انتخاب، سپس با جایگزینی تصادفی به دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر)، تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه قربانی قلدری( ایلی نویز، مهارت اجتماعی – هیجانی (SEL) و پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان (CADS) بود. مداخله بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته انجام شد. پس از مداخله پرسشنامهها دوباره بهعنوان پسآزمون اجرا گردید. دادهها با تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان گروهی متمرکز بر هیجان باعث کاهش افسردگی و قلدری و افزایش مهارتهای اجتماعی – هیجانی بهطور معنادار (05/. p≤) شده است. نتیجه گیری میشود درمان متمرکز بر هیجان میتواند در کاهش افسردگی و رفتارهای قلدرانه مؤثر باشد و آموزشی مناسب برای افزایش مهارتهای اجتماعی و هیجانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری؛ مهارت هیجانی اجتماعی؛ افسردگی؛ درمان متمرکز بر هیجان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Emotion-Focused Group-Therapy on Increase Social - Emotional Skills, Decreasing Depression, in bullying students | ||
نویسندگان [English] | ||
yousef Asmari Bardehzard1؛ Roya Rasooli2؛ Hossain Eskandari3 | ||
2Alzahra Univ | ||
3Alame tabatabai | ||
چکیده [English] | ||
Background and purpose: Bullying among students is a common problem with serious consequences and disappointing for the victims. The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion-focused group- therapy on increase social - emotional skills and decreasing depression and bullying, in the first high school bullying students. Material and Methods: This study was the kind of semi experimental pretest - posttest without follow-up session and with the control group. To collect data was used Illinois Bullying questionnaire, depressed children and adolescents (CADS), social-emotional skills (SEL) questionnaires. The population of the study consisted of all bullying students in the first high school of Bukan city in 1394-95 and the sample included 30 depressed and bully students with low socio-emotional skills that was selected by cluster sampling and then by randomly were divided into two groups of 15 experimentation and 15 control. Emotion-focused intervention, on the experimental group for 8 sessions of 2 hours was performed. After intervention the questionnaires again as Post - test carried out. Data were analyzed by use of inferential statistics Multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Finding: Group therapy based on emotion-focused therapy in the experimental group significantly (P≤ ./05) was reduced the overall score of depression and bullying and increase social - emotional skills. Conclusion: emotion-focused therapy can be effective in reducing bullying behaviors and the appropriate training for social and emotional skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bullying, social emotional skills, Depression, emotion-focused therapy | ||
مراجع | ||
استکی، آزاد و امیری، شعله (1391). اثربخشی برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز در پسران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 18(3): 183-175. بشرپور، سجاد.، مولوی، پرویز.، شیخی، سیامک.، خانجانی، سجاد.، رجبی، مسلم و موسوی، سید امین (1391). بررسی ارتباط شیوههای تنظیم و ابراز هیجان با رفتارهای قلدری در دانشآموزان نوجوان. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،13(3): 264-275. جان بزرگی، مسعود (1378). راهنمای آزمون افسردگی کودکان و نوجوان (CADS). تهران: موسسه تحقیقات علوم رفتاری سینا، پژوهنده،10(6): 379-383. جمالی پاقلعه، سمیه.، عابدی، احمد.، جدیدی فیقان، مهناز.، جمالی پاقلعه، زیور.، آقایی، الهام (1392). ویژگیهای روانسنجی مقیاس یادگیری اجتماعی هیجانی دانشآموزان پسر پایههای سوم و چهارم شهر اصفهان، مجله اندازه گیری تربیتی، 13: 211 - 193. چالمه، رضا (1392). کفایت روانسنجی مقیاس قلدری ایلی نویز در دانشآموزان ایرانی: بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی، روشها و مدلهای روانشناختی، 3(11): 52-39. رسولی، رؤیا و پورابراهیم، تقی (1389). آشنایی با رویکرد متمرکز بر هیجان. تهران: رشد فرهنگ. قربان پور، عباس و مریم، بیابانیان (۱۳۹۳). بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر هوش هیجانی و روابط بین فردی در بیماران کرونرقلبی بین سنین 20 تا 60 سال، دومین همایش ملی پژوهش و درمان در روانشناسی بالینی، تربتجام، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتجام. Alabi, Y. L., & Lami, M. M. (2015). Efficacy of client-centered and rational-emotive behavior therapies in reducing bullying behavior among in-school adolescents in ilorin, Nigeria. International Journal of Instruction, 8(1): 3-18. Basharpoor S, Molavi P, Sheykhi S, Khanjani S, Rajabi M, Mosavi S A. (2013).The Relationship between emotion regulation and emotion expression styles with bullying behaviors in adolescent students. J Ardabil Univ Med Sci.; 13 (3):264-275. (Text in Persian). CHalme,R. (2012). Psychometric adequacy of Illinois bullying scale in Iranian students validity, reliability and factor structure. Methods and Models of Psychological Journal, 3 (11):39-52. (Text in Persian). Cook, C. R., Kirk, R. W., Guerra, N. G., Kim, T. E., & Sadek, S. (2010). Predictors of bullying and victimization in childhood and adolescence: A meta-analytic investigation. School Psychology Quarterly, 25(4): 65–83. Cornish, M. A. (2014). Examination of an emotion-focused therapy intervention to promote self-forgiveness for interpersonal offenses,Doctoral dissertation, Iowa State University. Coryn, C. L., Spybrook, J. K., Evergreen, S. D., & Blinkiewicz, M. (2009). Development and evaluation of the social-emotional learning Scale, Journal of Psychoeducational Assessment, 27(4): 283-295. Espelage, D. L., Rose, C. A., & Polanin, J. R. (2015). Social-emotional learning program to reduce bullying, fighting, and victimization among middle school students with disabilities. remedial and special education, 36(5): 299-311. Evergreen, S. D. & Coryn, C. L. (2012). Social-emotional learning scale. In Encyclopedia of the Sciences of Learning: 3124-3126). Springer US. Greenberg, L. S., & Goldman, R. N. (2008). Emotion-focused couples therapy: The dynamics of emotion, love, and power. American Psychological Association GHorbanpur, A. & Biabanian,M. (2013). Effect of group reality therapy on emotional intelligence and interpersonal relationships in coronary artery disease patients aged 20-60 years, Second National Conference on Research and Therapy in Clinical Psychology, Torbat Jam Islamic Azad University Torbate Jam (Text in Persian). Jan bozorg, masoud. (1998). Guide for children and adolescent depression (CADS). Tehran: Sina Institute for Behavioral Sciences Research, Pajohande, 10 (6): 379-383. Kartal, H. (2009). The ratio of bullying and victimization among Turkish elementary school students and its relationship to gender and grade level. Journal of Social Science, 20 (2): 109-119. Kokkinos, C. M., & Kipritsi, E. (2012). The relationship between bullying, victimization, trait emotional intelligence, self-efficacy and empathy among preadolescents. Social psychology of education, 15(1): 41-58. Kumpulainen, K., Räsänen, E., & Puura, K. (2001). Psychiatric disorders and the use of mental health services among children involved in bullying. Aggressive Behavior, 27(2): 102-110. Leahy, R. L., Tirch, D. & Napolitano, L. A. (2011). Emotion regulation in psychotherapy: A. Lotfi, S., Dolatshahi, B., Mohammadkhani, P., Campbell, M. A. & Rezaei Dogaheh, E. (2014). Prevalence of bullying and its relationship with trauma symptoms in young Iranian students. Practice in Clinical Psychology, 2(4): 271-276. Menesini, E., Codecasa, E., Benelli, B., & Cowie, H. (2003). Enhancing children's responsibility to take action against bullying: Evaluation of a befriending intervention in Italian middle schools. Aggressive Behavior, 29(1): 1-14. Newman, M. L., Holden, G. W., & Delville, Y. (2005). Isolation and the stress of being bullied. Journal of adolescence, 28(3): 343-357. Norcross, J. C. (2002). Psychotherapy relationships that work: Therapist contributions and responsiveness to patients. Oxford University Press. O'Brennan, L. M., Bradshaw, C. P., & Sawyer, A. L. (2009). Examining developmental differences in the social‐emotional problems among frequent bullies, victims, and bully/victims. Psychology in the Schools, 46(2): 100-115. Olatunbosun, I, (2016). Efficacy of cognitive behaviour therapy on reducing bullying behaviour among secondary school students in ikwerre local government area, Academia Journal of Educational Research 4(1): 100-110. Owuamanam, D. O. & Makinwa, V. I. (2015). Prevalence of bullying among secondary school students in Ondo State, Nigeria. European Scientific Journal, 11(20), 221-230. Patton, JS Hong, S Patel, MJ Kral. (2017). A systematic review of research strategies used in qualitative studies on school bullying and victimization. Trauma, Violence, & Abuse,18 (1), 3-16. Pepler, D. J. & Craig, W. M. (2000). Victims turn aggressions: Factors in the development. making a difference, recognizing and preventing bullying. National Resource Centre for Safe Schools. Peters, C., Kranzler, J. H. & Rossen, E. (2009). Validity of the Mayer—Salovey—Caruso emotional intelligence test: Youth Version—Research Edition. Canadian Journal of School Psychology, 24(1): 76-81. Prati, L. M. (2016). Emotional intelligence as a facilitator of the emotional labor process. Polan, J. C., Sieving, R. E. & McMorris, B. J. (2013). Are young adolescents’ social and emotional skills protective against involvement in violence and bullying behaviors?. Health promotion practice, 14(4): 599-606. Rasoli,R. & Poorebrahim, T. (2011). An Introduction to emotional-focused treatment approach. Tehran, Roshde Frhang(Text in Persian). Shujja, S., & Atta, M. (2011). Translation and validation of Illinois bullying scale for Pakistani children and Adolescents. Pakistan Journal of Social and Clinical Psychology, 9(1-2), 411-424. Steki Azad N, Amiri S. (2012) .Effectiveness of Olweus Bullying Prevention Program on Iranian Boys. IJPCP.; 18 (3):175-183 (Text in Persian). Undheim, A. M., & Sund, A. M. (2010). Prevalence of bullying and aggressive behavior and their relationship to mental health problems among 12-to 15-year-old Norwegian adolescents. European child & adolescent psychiatry, 19(11): 803-811. Wnuk, S. M., Greenberg, L., & Dolhanty, J. (2015). Emotion-focused group therapy for women with symptoms of bulimia nervosa. Eating disorders, 23(3): 253-261. Yen, C.-F., Yang, P., Wang, P.-W., Lin, H.-C., Liu, T.-L., Y.-Y., Wu & T.-C. Tang. (2014). Association between school bullying levels/types and mental health problems among Taiwanese adolescents. Comprehensive psychiatry, 55(3): 405-413. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,618 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,031 |