تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 908 |
تعداد مقالات | 7,478 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,082,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,548,286 |
تاریخ انگارۀ «کرم» در فرهنگ عصر نزول | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 39، آبان 1397، صفحه 159-191 اصل مقاله (704.96 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2018.20266.2003 | ||
نویسندگان | ||
احد فرامرز قراملکی1؛ شادی نفیسی2؛ مریم قاسم احمد* 3 | ||
1استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران | ||
3دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در میان معانی متعدد ریشه«کرم»، معنای «بخشش» تنها در زبانهای جنوبی حاشیهای و دیگر معانی این ریشه، احترام، اعتبار و شرافت تنها در زبان عربی ملاحظه میشود. اما ظهور این معانی را در آخرین مراحل فرایند معناسازی «کرم» در فرهنگ عصر نزول، از لحاظ اجتماعی و فرهنگی چگونه میتوان تحلیل نمود؟ و اینکه آیا فرایند معناسازی کرم، در قرآن نیز تداوم یافته و اصولا معانی ریشۀ «کرم»، پیش از نزول و پس از آن، چه ارتباطی بایکدیگر دارند و از حیث علل، انگیزه وکارکرد چگونهاند؟ بر مبنای مطالعه انسانشناسانۀ پدیدۀ بخشش، مفهوم کرم را در فضای عربستان قبل از نزول دوگونه میتوان تحلیل نمود:1) برپایۀ انگیزهها و 2) از طریق کارکردهای بخشش. زیرا صاحبان قدرت با توجه به تغییر گفتمان اقتصادی شبهجزیره و با انگیزه کسب اعتبار، احترام و پرستیژ و به منظور پیریزی مجدد قدرت اکتسابی به بخشش-روی میآوردند. بخشش، به آفرینش انگارۀ شرافت در میان مردم منجر میگردید و میان شرافت و بخشش وکسب و تثبیت قدرت بیشتر ارتباط برقرار میشد. صاحبان قدرت از طریق خلق انگارۀ بذل و بخششهای خویش و درافکندن آن خیال به اذهان مردمان، رفتهرفته از مقبولیتی چشمگیر برخوردار میشدند. در مقابل از آنجا که مبدأ کرم در جهانبینی قرآنی خداوند است ونه انسانها، باید بر محور تقوای الهی باشد، به همین دلیل نیز این دو تحلیل تبیین دقیقی از باز تعریف انتقادی «کرم» در جهانبینی قرآن پیش روی ما مینهد که در مواجهه با پدیدۀ بخشش جاهلی از نظر بستر شکلگیری، انگیزهی جبران و نوع انجام آن متفاوت است. | ||
کلیدواژهها | ||
انسانشناسی اقتصادی؛ احترام؛ بخشش؛ مبادلۀ هدیه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The history of the "KARAM" in the culture of the time of the Quran descent | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahad Faramarz Gharamaleki1؛ Shadi Nafisi2؛ maryam Ghasemahmad3 | ||
1Professor of Faculty of Theology, University of Tehran | ||
2Associate Professor of Tehran University | ||
3PHD of univercity of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Among the many meanings of the root of the "worm", the meaning of "forgiveness" is seen only in the southern marginal languages, and other meanings of this root, respect, credibility, and honor are only mentioned in Arabic. But how can these meanings be analyzed in the last stages of the process of semanticization of "worms" in the culture of the age of decline, socially and culturally? And whether the process of semanticization of the worm persists in the Qur'an, and what are the main meanings of the "worm" before and after the decline, how are they related to each other, in terms of causes, motivation and function? According to a humanist study of the phenomenon of forgiveness, the concept of worm in the Saudi space before the descent of two ways can be analyzed: 1) based on motives and 2) through the functions of forgiveness. Because the owners of power, in view of changing the economic discourse of the paranormal region, were motivated to gain credibility, respect and prestige, and to regain the acquired power of forgiveness-zeal. Forgiveness led to the creation of the notion of dignity among the people, and was communicated between dignity and forgiveness and the consolidation of power. Owners of power have enjoyed a remarkable acceptance through the creation of their idolatry and forgiveness to the minds of peoples. On the contrary, since the origin of the worm in the Qur'anic worldview is God, not humans, it should be on the axis of divine reverence,... | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Economic Anthropology, respect and credit, forgiveness, gift exchange | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 838 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 701 |